خبرگزاری کار ایران

رئیی انجمن اسب کرمانشاه:

اسب کُرد در خواستگاه خودش بی خانه است / صنعت اسب ۳۲ نوع شغل تولید می‌کند

اسب کُرد در خواستگاه خودش بی خانه است / صنعت اسب ۳۲ نوع شغل تولید می‌کند
کد خبر : ۱۳۷۳۹۰۳

رئیس انجمن اسب استان کرمانشاه از بی خانمانی اسب کرد در خواستگاه خود یعنی استان کرمانشاه خبر داد.

به گزارش ایلنا از کرمانشاه، جهانبخش شکری رییس انجمن صنفی اسب کرمانشاه وعضو هیات رئیسه انجمن اسب ایران در نشست خبری، با خبرنگاران ورزشی خواستگاه اصلی اسب کرد را استان کرمانشاه و منطقه ماهیدشت دانست و گفت: نژاد اسب کرد به گواه مورخان پیشینه‌ای ۴ هزار ساله دارد که اجداد ما یعنی کاسی‌ها که در مناطق زاگرس و کرمانشاه امروزی ساکن بودند آن را برای نیاز خود از طبیعت وحشی رام کردند و به خدمت گرفتند.

شکری با بیان اینکه مهمترین منبع تاریخی برای ثبت ملی و جهانی اسب کرد به سنگ نگاره طاقبستان که یک سوار که خسرو پرویز پادشاه مقتدر ساسانی را در کنار یک اسب نشان می‌دهد بازمی‌گردد افزود، تمامی محققان و مورخان خواستگاه اصلی این نژاد قدرتمند اسب را کرمانشاه می‌دانند ‌و به همین دلیل باید برای ثبت جهانی آن به نام کرمانشاه اقدام کنیم .

وی با بیان اینکه کرمانشاه تاریخی دیرینه درخصوص اسب کرد دارد، اظهار کرد: چندین هزار سال پیش شغل اصلی مردم کرمانشاه پرورش اسب بوده و آن را به دیگر نقاط دنیا صادر می‌کردند. 

وی افزود: به‌رغم اینکه کرمانشاه خاستگاه نژاد اسب کرد است و صادر کننده آن بوده‌ایم، اما در حال حاضر با وجود حدود ۱۰ هزار راس اسب کرد، هیچ زیرساختی برای این صنعت نداریم. 

شکری خاطرنشان کرد ، با وجود این تاریخچه طولانی که قدمتی چند هزار ساله دارد به رغم اینکه زمانی کرمانشاه به همراه تهران و ترکمن صحرای استان گلستان  سه استان دارای زمین اسب سواری بودند،  متاسفانه در سال ۱۳۷۹ کاربری  زمین اسب سواری کرمانشاه برای ساخت ورزشگاه ۱۵ خرداد کنونی تغییر یافت و از آن زمان تا کنون اسب کرد در خاستگاه دیرینه خودش بدون خانه و مکان مانده است 

عضو انجمن صنفی اسبداران کرمانشاه به تخریب و نابودی میدان سوارکاری کرمانشاه طی دهه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: نبود زیرساخت برای این صنعت در استان آن را به رکود برده، لذا ضروری است که برای احیاء صنعت اسب کرد در استان یک میدان سوارکاری داشته باشیم. 

عضو انجمن صنفی اسبداران کشور  از راه‌اندازی خانه سوارکاری کرمانشاه در آینده‌ای نزدیک و رایزنی برای احداث میدان سوارکاری استان در دهکده المپیک خبر داد.

وی اضافه کرد: در این راستا احداث میدان سوارکاری در محل دهکده المپیک کرمانشاه با مساحت حدود ۲۰ هکتار در دستور کار قرار گرفته و یک سرمایه گذار هم پای کار آمده است، اما مسئولین هم باید حمایت کنند. 

شکری به نبود یک خانه سوارکاری هم در کرمانشاه اشاره و اظهار کرد: در حالی که امروزه برای هر رشته ورزشی وارداتی در شهر کرمانشاه یک خانه داریم، اما برای رشته اصیل سوارکاری در استان هنوز یک خانه راه اندازی نشده است. 

وی ادامه داد: در این راستا، پیگیری‌هایی را داشتیم و فضایی برای راه اندازی خانه سوارکاری و اسب کرمانشاه در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم مسئولان حمایت کنند تا بتوانیم آن را راه‌اندازی کنیم. 

۳۲ شغل نوع از طریق صنعت اسب ایجاد می شود 

 عضو انجمن صنفی سوارکاران استان با تاکید براینکه صنعت اسب می‌تواند اشتغالزایی بالایی را برای استان به همراه بیاورد، گفت: ۳۲ شغل در صنعت اسب داریم که اگر زیرساختی برای این رشته فراهم شود، می‌تواند ثروت و درآمدزایی خوبی را برای استان به همراه بیاورد. 

وی اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر چون جا و مکان نداریم، مسابقه ای هم برگزار نمی‌شود و از آنجایی که مسابقه‌ای برگزار نمی‌شود، رونقی در این رشته برای تولید ملزومات آن و ایجاد مشاغل مرتبط نداریم. 

رئیس انجمن اسب داران کشور یکی دیگر از مزایای توجه به صنعت اسب در استان را کمک به کاهش آسیب‌های اجتماعی خواند و افزود: اسب علاوه برایجاد شغل می‌تواند زمینه سرگرمی جوانان ما را فراهم کرده و در آنها انرژی مثبت ایجاد کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز