معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کاشان خبر داد:
اجرای روز رشد در مدارس ابتدایی کاشان
معاون آموزش ابتدایی مدیریت آموزش و پرورش کاشان از اجرای روز رشد در مدارس ابتدایی این شهرستان خبر داد.
به گزارش خبرنگارایلنا در کاشان، "مهدی حدادیان" گفت: این طرح با هدف کاربست آموخته های دانش آموزان در طی شش ماه گذشته و تعمیق آموخته های دانش آموزان در قالب فعالیت های مکمل با مشارکت فراگیران و خانواده های آنها اجرا شد.
به گفته وی؛ ساخت کاردستی با اولویت استفاده از وسایل دور ریختنی، اجرای نمایش ، آشپزی، اجرای بازی های فکری و بومی محلی، شعرخوانی، قصه گویی، و ایستگاه نقاشی با محوریت کتابهای درسی و مجله رشد از جمله برنامه هایی است که در این روز انجام شد.
وی اظهار داشت: تنوع بخشی به فضای آموزش، تدوین قوانین و مقررات توسط دانش آموزان و توجه به رعایت آن، مشارکت در انجام کار تیمی و گروهی، ترویج فرهنگ مطالعه و کارآفرینی و توسعه مشارکت خانواده ها در مدیریت مدرسه از جمله اهداف طرح روز رشد در دبستانهای کاشان است.
حدادیان گفت: انسان، تحت تاثیر آموزش و تربیت قرار می گیرد و اگر ما خواهان داشتن دانش آموزانی خلاق و مبتکر هستیم، باید اصول ابتکار و خلا قیت را به صورت منسجم و هدف دار به دانش آموزان ارائه کنیم تا خلاقیت در دانش آموزان نهادینه و پایدار شود.
یک کارشناس آموزشی گفت: یکی از مسائلی که در طول تاریخ ، ذهن روان شناسان و دانشمندان علوم انسانی را به خود مشغول کرده شیوه های رشد و پرورش خلاقیت و ابتکار در کودکان بوده است.
"نرجس مسعودی خوی" افزود: اهمیت پرورش خلاقیت کودکان امروز به اندازه ای اهمیت پیدا کرده است که تجلی خلا قیت و ابتکار عمل به عنوان زیرساخت آن جامعه و یکی از شاخصه های رشد و ارتقای علمی کشورها محسوب می شود.
به گفته وی، کشورهایی که بتوانند خلاقیت را در نسل کودک و جوان کشف و شکوفا کنند، به همان میزان از توسعه، رشد و شکوفایی علمی برخوردار شده و غفلت از آن نیز رکود علمی، صنعتی و فرهنگی را به دنبال خواهد داشت.
وی اظهار داشت: تقویت حس اعتمادبه نفس و خودباوری، فرصت سازی برای بیان احساسات و تقویت هوش عاطفی، توجه به تفاوت های فردی، هدایت دانش آموزان برای دخل و تصرف در مسائل و مفاهیم، پرورش تفکر نقاد به جای انتقاد و آموزش اصل خواستن، توانستن است از جمله دستاوردهای اجرای این قبیل برنامه ها است.
مسعودی خوی تاکید کرد: هر دانش آموز در برابر رویدادها واکنش منحصر به فردی دارد، که بیان آن، می تواند زمینه ای برای تجلی خلا قیت باشد، و برگزاری روزهای بدون کیف و کتاب با ایجاد فضای آرام برای بیان احساسات دانش آموزان و دوری از فضای خشک آموزش رسمی، گام موثری در پرورش خلاقیت دانش آموزان است.