خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر کاشان

دریافت عوارض از مالکان اراضی بایر و خارج از محدوده پیگیری شود

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر کاشان گفت: دریافت عوارض از مالکان اراضی بایر و خارج از محدوده شهر باید پیگیری شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا درکاشان «مجید شمس» در نطق پیش از دستور خود با اشاره به مجوز و اختیار قانونی شوراهای اسلامی مبنی بر برقراری و یا لغو هرگونه عوارض خواستار دقت‌نظر همکاران خود درباره اصلاح برخی از قوانین مذکور و بررسی دریافت عوارض از برخی مالکان اراضی خارج از محدوده شهر توسط شهرداری شد.

به گفته مجید شمس براساس تعرفه ۱۱۰۱ دفترچه عوارض صدور و یا عوارض ناشی از تخلف ساختمانی مقرر شده است همه صاحبان پلاک‌هائی که در سنوات گذشته احداث بنا کرده‌اند براساس تعرفه روز و برابر جدول مصوبه شورای اسلامی شهر عوارض پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: صاحبان پلاک‌هائی که از پرداخت عوارض در سال احداث بنا سرپیچی می‌کنند و یا اینکه شهرداری اقدام به وصول عوارض برابر ابزار قانونی ماده ۷۷ نمی‌کند براساس مقررات مربوطه شهرداری باید مانند عوارض نوسازی که مشمول ۱۰درصد افزایش می‌شود به دریافت عوارض دیرکرد اقدام کند که مبلغ آن بر اساس تورم سالیانه تا سقف معین تعیین می‌شود.

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر کاشان همچنین با اشاره به مفاد تبصره یک ماده ۲۳ قانون نوسازی و عمران شهری که اراضی بایر و مزروعی و باغ‌های واقع در بین محدوده خدمات شهری مصوب و محدوده قاونی شهر مادامی که اجازه ساختمان سازی در آن‌ها داده نشده از پرداخت عوارض نوسازی معاف هستند افزود: مدتهاست که بسیاری از مناطق حاشیه شهر مشمول این مفاد بوده و اخیرأ جزء محدوه قانونی قرار گرفته و با اینکه هنوز خارج از محدوده شهر هستند اما شهرداری اقدام به اخذ عوارض فوق آن هم به صورت محاسبه و وصول عوارض سال‌های گذشته به صورت روزانه می‌کند.

شمس یادآور شد: همچنین اعلام اخذ و محاسبه به روز عوارض نوسازی از سال‌های گذشته توسط شهرداری از مالکانی که ملک آن‌ها در راستای آزادسازی و اجرای معابر و خیابان‌های در دست اقدام در تعریض معبر قرار گرفته و شهرداری نیز در این راستا اقدام به تنظیم توافق نامه‌هائی نیز کرده موجب نارضایتی و عدم اجرای توافق نامه را فراهم کرده که لازم است در این باره نیز بررسی و رفع مشکل و اتخاذ تصمیم شود.

به گفته وی در بخشی از فیش‌های صادره نوسازی نیز اختلاف مساحت اراضی و مستحدثات و محل وقوع ملک به وضوح مشخص و اخذ بهای نوسازی ارزش اعیانی پارکینگ‌های اختصاصی که خود نیز تخلف است صورت می‌گیرد که لازم است اقدامات مقتضی برای پیگیری این مورد نیز انجام شود.

کد خبر : ۳۱۸۵۷۳