معاون پژوهشی دانشگاه کاشان؛
علم معلم و استاد مثل آب روان است
علم معلم و استاد مثل آب روان است و برای آنکه زلال باشد باید جریان داشته باشد که با تحقیق و پژوهش، معنا پیدا می کند
معاون پژوهشی دانشگاه کاشان گفت: علم معلم و استاد مثل آب روان است و برای آنکه زلال باشد باید جریان داشته باشد که با تحقیق و پژوهش، معنا پیدا می کند.
به گزارش خبرنگار ایلنا از کاشان " محسن نیازی " در آیین تجلیل از فرهنگیان پژوهشگر کاشان افزود: هدف آموزش و پرورش و نظام های آموزشی، پرورش دادن نسل بشری است ما پیرو مکتبی هستیم که اولین آیه و پیام آن، سوگند به نوشتن است.
وی اظهار داشت: در مفاهیم دینی، امام علی علیه السلام، هدف از نزول پیامبران را برانگیختن انسان و پرورش او می داند و این مهمترین رسالت نظام های آموزشی است.
وی تصریح کرد: سد کنکور، آنقدر افراط بوده است، که هدف همه دانش آموزان عبور از سد آن شده و روح آزادی و آزادیخواهی در محتوای آموزشی فراموش شده است و دانش آموزان ما، قدرت تجزیه و تحلیل شرایط جامعه را ندارد.
مدیر گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشان تاکید کرد: ما نیاز به فهم جدید داریم، دوران اصل زور و ثروت تمام شده است و امروز، عصر دانایی و فناوری است و جامعه بدون آن توسعه نخواهد یافتو در سیطره ابرقدرتها خواهد بود.
پژوهشگر برگزیده کشوری سال ۹۱ افزود: تکنولوژی و چگونگی مواجه با آن سرنوشت ما را رقم می زند، تکنولوژی هم منافع دارد و هم آسیب دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد.
وی گفت: نسل جوان باید بفهمد جامعه بدون اعتماد و مشارکت رشد پیدا نمی کند و در سایه مشارکت و است که زندگی طراوت پیدا کرده و تعارضات حل می شود.
وی افزود: تقویت انجمن های معلمان و دانش آموزان یک راهکار مناسب برای اعتماد سازی است و اعتماد بر تکریم شکل می گیرد و دین ما به آن تاکید می کند اما ما به آن بی توجهیم. اگر بخواهیم، پژوهش رشد پیدا کند، باید معلم و استاد، روح تکریم در آن دمیده شود و مسوولان نیزر باید به آن توجه کنند تا پرورش معنی واقعی پیدا کند.
وی گفت: اگر نتوانیم جامعه علم محور داشته باشیم، نیازمند تجربه دیگران خواهیم شد. انسجام اجتماعی و زنده نگه داشتن هویت در همه لایه ها به استقلال کشور منجر خواهد شد.
نیازی اظهار داشت: هدف از زندگی پرورش انسان هاست و آموزش و پرورش، اولین نهاد ترویج فرهنگ پذیری است که رسالت ایجاد زمینه های فرهنگ سازی را به عهده دارد.
وی افزود: قانع شدن انسان به زندگی عادی وعدم پرداخت به هویت تاریخی جامعه را دچارنسخ خواهد کرد. رصد فرهنگ تاریخی و پژوهشی و تصفیه مطلوب ها از آن، از وظایف متولیان آموزش و پرورش و آموزش عالی است.
در این آیین، ضمن نکوداشت استاد حسن عاطفی، به عنوان فرهنگی پیشکسوت، از ۲۶ فرهنگی پژوهشگر کاشان تجلیل شد.
استاد حسن عاطفی، مصحح، محقق و پژوهشگر متولد سال ۱۳۱۸ است