معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کاشان:
هدایت تحصیلی متناسب با علاقه و نیاز جامعه، مهمترین اتفاق زندگی دانشآموزان است
هدایت تحصیلی متناسب با علاقه و نیاز جامعه، مهمترین اتفاق زندگی دانشآموزان است و آینده شغلی و زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دانش آموزان را رقم می زند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کاشان گفت: هدایت تحصیلی متناسب با علاقه و نیاز جامعه، مهمترین اتفاق زندگی دانشآموزان است و آینده شغلی و زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دانش آموزان را رقم می زند.
به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان " غلامحسین ناصح " در نشست مدیران دوره متوسطه کاشان افزود: فرآیند هدایت تحصیلی فصل مهم برای دانشآموزان پایه اول متوسطه دوره دوم است و اصرار خانواده و بی توجهی به علاقه و ظرفیت دانش آموزان، نمیتواند دورنمای خوبی برای آینده آنها ایجاد کند.
وی تصریح کرد: توسعه متوازن رشته ها و شاخه های تحصیلی، سیاست ها و تکالیف قانونی وزارت آموزش و پرورشبا اولویت علاقه دانش آموزان، سه پارامتر جهتگیری در انتخاب رشته و هدایت تحصیلی دانشآموزان برای موفقیت در آینده است.
وی با اشاره به تحصیل ۴۷ درصد دانشآموزان دوره متوسطه در رشته علومتجربی اظهار داشت: این موضوع برای آموزش و پرورش به لحاظ تأمین نیروهای متخصص مشکلات خاصی را به وجود آورده است و علاوه بر آن، جذب این تعداد از دانشآموزان در تحصیلات تکمیلی نیز برای آموزش عالی به مشکلی مضاعف تبدیل شده است.
دبیر ستاد پروژه مهر آموزش و پرورش کاشان گفت: متاسفانه روند تمایل به رشته تجربی زیاد شده است که با توجه به سیاست های آموزش وپرورش در سال جاری، باید این روند، متوقف کرده و دانش آموزان را به سمت رشته های فنی و حرفه ای و علوم انسانی هدایت کرد.
وی افزود: در برنامه پنجم توسعه بر توسعه رشتههای علوم انسانی و آموزشهای فنی و حرفهای تاکید شده و الزام قانون به پوشش ۴۶ درصدی این رشتهها است که باید با کمک مشاوران و همکاری مدیران و اولیای دانش آموزان، جامعه را به سمت نیازهای اصلی کشور و شهرستان هدایت کنیم.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش تصریح کرد: عملکرد مدارس برای انتخاب دانش آموزان، براساس رتبه بندی علمی، اشتباه و ضربه به فرآیند آموزش در مدارس است که آموزش و پرورش باید از این تخلف جلوگیری کند.
دبیر ستاد پروژه مهر آموزش و پرورش کاشان گفت: وجود نیروهای مازاد در برخی رشته ها و کمبود نیرو در رشته های دیگر، باعثناهماهنگی برای سازماندهی دبیران شده است لذا در سال جدید نیروهای مازاد در سمت های آموزگار و مدیریت مدارس دوره ابتدایی ساماندهی خواهند شد.
وی بااشاره به ضرورت توسعه هنرستان های فنی و حرفه ای تاکید کرد: کمبود نیرو و تجهیزات مناسب، از مشکلات مهم توسعه این مدارس در کاشان است که خرید خدمات آموزشی و برون سپاری به عنوان راه حل های موقت این مشکل در حال اجرا است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کاشان در خصوص جزئیات «پروژه مهر» گفت: آمادگی فیزیکی واحد های آموزشی از لحاظ تجهیز کلاسها، آزمایشگاهها، ساماندهی نیروها و ثبت نام دانش آموزان بخشی از فعالیت های این پروژه به حساب می آید.
از مجموع ۵۶ هزار دانش آموز کاشانی ۱۱ هزار و ۵۳۲ نفر در دبیرستان های دوره متوسطه و چهار هزار نفر در هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش شاغل به تحصیل هستند.