مدیر دبیرستان نمونه دولتی نوریان کاشان:
بازارچه کارآفرینی و خلاقیت دانش آموزان دبیرستان نوریان کاشان گشایش یافت
مدیر دبیرستان نمونه دولتی نوریان کاشان از برپایی بازارچه خلاقیت و کارآفرینی دانش آموزان به مناسبت گرامیداشت هفته معلم در این واحد آموزشی خبر داد.
مدیر دبیرستان نمونه دولتی نوریان کاشان از برپایی بازارچه خلاقیت و کارآفرینی دانش آموزان به مناسبت گرامیداشت هفته معلم در این واحد آموزشی خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا در کاشان «فریده مردانی» در گفتگو با خبرنگاران گفت: هدف از برپایی این بازارچه، تقویت روحیه خودباوری و ضرورت آشنایی دانش آموزان دختر با مهارتهای حرفهای و صنایع دستی برای کمک به اقتصاد خانواده و کشور است.
به گفته وی، غرفههای صنایع دستی، آثار معرق، صنایع چوب، پرورش گلهای تزئینی و آپارتمانی، مواد غذایی، کیک و شیرینی، عروسک دوزی، شمع سازی، گل سازی، بسته بندی و فرآوری مواد غذایی در بازارچه دایر شده است.
وی اظهار داشت: در این بازارچه دانش آموزان با مفاهیمی چون کارآفرینی، مشاغل خانگی، بازار یابی، خود اشتغالی آشنا شده و به مدت دو روز مدیریت فروش، مدیریت بازاریابی را تمرین میکنند.
یک مدرس کارآفرینی گفت: استقلال و خودکفایی زمانی در کشور اتفاق میافتد که کارآفرینان و نوآوران در نظام آموزشی امکان رشد و پرورش پیدا میکند.
معصومه بلندی افزود: باید این باور را برای دانش آموزان تبیین کنیم که یک جامعه توسعه یافته نیازمند نیروی انسانی خلاق است و نیروی تحصیل کرده جویای کار، نماد توسعه یافتگی نیست و مهارتهای حرفهای یک ضرورت برای مشارکت فعال زنان در جامعه است.
وی اظهار داشت: یکی از معیارهای توسعه یافتگی کشورها، میزان مشارکت زنان است و اکنون نگاه جهان، بیشتر به سوی زنان معطوف شده است زیرا زن به عنوان نیروی فعال و سازنده، تأثیر بسیاری در روند توسعه و افزایش کمّی و کیفی نیروی انسانی آن جامعه خواهد داشت.
کارشناس خلاقیت و کارآفرینی دبیرستان نمونه دولتی نوریان کاشان گفت: برنامه پنجم توسعه بر جذب دانش آموزان در رشتههای فنی و حرفهای و کار و دانش تا رسیدن به ۴۶ درصد تاکید دارد و براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نظام تعلیم و تربیت باید روحیه کارآفرینی و کسب شایستگیهای حرفهای و مهارتی و هنری را که زمینه ساز کار مولد است در دانش آموزان ایجاد کند.
«صدیقه فتالپور» افزود: یکی از اهداف سند تحول این است که دانش آموزان با درک مفاهیم اقتصادی از جمله کارآفرینی، هر کدام دست کم یک مهارت مفید برای تامین معاش حلال داشته باشند و در صورت جدایی از نظام تعلیم و تربیت بتوانند زندگی خود را تامین و امور خانواده را اداره کنند.
به گفته وی، اگر آموزش کارآفرینی در مدارس سراسر کشور توسعه یابد، با تربیت نیروهای خلاق و ماهر، آینده کشور ساخته میشود. البته موانعی نیز در این مسیر وجود دارد.
وی تصریح کرد: هنرستانهای کشور از نظر امکانات ضعیف است، برای گرایش دانش آموزان به رشتههای فنی و حرفهای نیز همچنان مقاومتهایی وجود دارد به طوری که دانش آموزان بیشتر به سمت رشتههای نظری مایل هستند.
فتالپور تاکید کرد: بسیاری از خانوادهها حتی برخی مدیران و معلمان نیز پیرو این تفکر سنتیاند که دانش آموزان ضعیف باید رشتههای غیرنظری را انتخاب کنند و وقتی همه اینها با هم جمع میشود، موانعی را میسازد که میتوان بر سر راه توسعه مهارت آموزی در مدارس تصور کرد.