تعطیلی ۴۰۰ واحد تولیدکننده قطعات خودرو/ ۱۵۰ هزار کارگر معلق از کارند
دبیر انجمن قطعهسازان خودرو گفت: از ۱۲۰۰ واحد قطعهساز شناسنامهدار کشور، حدود ۴۰۰ واحد قطعهساز در حالت نیمه تعطیل یا تعطیل به سر میبرند.
به گزارش ایلنا، آرش محبینژاد در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب در شبکه دو سیما گفت: تعداد کل قطعهسازان در کشور حدود ۲ هزار واحد است که ۸۰۰ واحد آنها شامل زیرپلهایها و واحدهای بدون شناسنامه کوچک میشود.
وی ادامه داد: از تعداد کل ۱۲۰۰ واحد قطعهساز دارای شناسنامه تقریباً ۷۰۰ واحد با خودروسازان ارتباط مستقیم دارند و متأسفانه حدود ۴۰۰ واحد قطعه ساز در حالت نیمه تعطیل یا تعطیل به سر میبرند، رویهم رفته در حال حاضر از نصف توان قطعهسازی در کشور استفاده میشود.
محبینژاد تصریح کرد: با اینکه فقط نیمی از توان تولیدی قطعهسازان کشور فعال است، تمام تولیدات قطعه در کشور به راحتی به فروش میرسد.
وی همچنین با اشاره به حضور ۵۵۰ هزار نفر کارگر در صنف قطعهسازی افزود: بیش از ۱۵۰ هزار نفر از این تعداد در حالت تعلیق به سر میبرند.
دبیر انجمن قطعهسازان خودرو خاطرنشان کرد: کل مطالبات زنجیره تولید قطعهسازی داخل حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان است که از این میزان با کسر ۶ هزار میلیارد تومان چکهای خرید دین (ضمانت) از اعتبار ما در اختیار خودروسازان قرار دارد و حدود ۹ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق سررسید گذشته است.
محبی نژاد از رسوب حدود یک میلیارد دلار قطعه خودرویی در گمرکات کشور خبر داد و افزود: بخشی از این میزان قطعه به بازار یدک مربوط میشود، ولی آنچه مربوط به خودروهای ناقص ایران خودرو میشود همین ۲۵۰ میلیون دلار است.
وی به واردات قطعات خودرویی قاچاق تحت عنوان ته لنجی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تحت عنوان ته لنجی؛ لنج لنج قطعه وارد کشور میشود.
محبینژاد گفت: قاچاقچیان وارداتی بدون انتقال ارز، بدون ذکر منبع ارز، بدون ثبت سفارش و مالیات؛ کالا وارد میکنند و به جرأت میتوان گفت؛ ۸۰ درصد کالاهای قاچاق در توان تولیدی کشور است و مضاف بر آن پس از تولید در داخل کشور، صرفه اقتصادی بسیاری به همراه خواهد داشت.
وی یکی از مشکلات اقتصاد کلان کشور را معامله مواد اولیه کالاهای تولید داخلی با دلار مطرح کرد و افزود: مادامی که مواد اولیه تولیدات داخلی با دلار معامله شود نمیتوان قیمت نهایی کالاهای تولید داخل را متناسب با سطح اقتصادی جامعه طرح و بیان کرد و در حال حاضر قیمت بسیاری از قطعات هنوز بهروز نشده است و با دلار ۱۳ هزار تومان تعیین و عرضه میشود.
محبینژاد با تکذیب ادعای سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو مبنی بر حجم ناچیز کالای قاچاق لوازم یدکی در بازار گفت: بیش از ۸۰ درصد قطعات موجود در بازار از طریق قاچاق کالا وارد کشور میشود، زیرا حجم واردات رسمی کالا در سال ۹۸ بسیار کمتر از یک میلیارد دلار بوده، این در حالی است که سالهای قبل ارزش دلاری کالاهای وارد شده از درگاه رسمی بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار (۱.۶ میلیارد دلار) بوده است.