خبرگزاری کار ایران

وزارت کار مقاوم‌سازی می‌شود/ دانشگاه صنعتی مالک اشتر مجری طرح شد

وزارت کار مقاوم‌سازی می‌شود/ دانشگاه صنعتی مالک اشتر مجری طرح شد
کد خبر : ۹۷۷۶۵۰

در راستای ارتقای مشارکت و همکاری‌های آموزشی و پژوهشی و همچنین کاربردی کردن دستاوردهای علمی و پژوهشی تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دانشگاه صنعتی مالک اشتر برای مقاوم‌سازی ساختمان وزارت کار به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در آئین امضای تفاهم‌نامه مقاوم‌سازی وزارت کار با دانشگاه صنعتی مالک اشتر که با حضور ابوطالب شفقت (رئیس دانشگاه صنعتی مالک اشتر) و هیات همراه در سالن کنفرانس وزارت کار برگزار شد، غلامرضا پناه (معاون توسعه مدیریت ومنابع وزارت تعاون)، در سخنانی با ارائه گزارشی از اهداف این تفاهم‌نامه پژوهشی گفت: این تفاهم‌نامه در راستای فعالیت‌های پژوهشی و به وجود آمدن زمینه مشارکت بین وزارت کار و دانشگاه صنعتی مالک اشتر امضا می‌شود.

او با بیان اینکه امضای این تفاهم‌نامه، یک حرکت آغازین و موثر است در جهت راهبردی کردن زیرساخت‌های کلان کشور، افزود: هدف از این برنامه، توسعه و تحکیم همکاری برای انجام فعالیت‌های پژوهشی است، در بندهای ۵.۶ ابلاغیه اولویت‌های برنامه پدافند غیرعامل جهت برنامه‌ریزی برای جلوگیری از بروز حوادث است تا ساختمان‌ها ایمن‌سازی شوند به همین منظور بهسازی لرزه‌ای در ساختمان مرکزی وزارت کار در نظر قرار گرفته شده است.

به گفته وی؛ ایجاد طرح‌های اینچنینی باعث تقویت مادی و انگیزشی بین نخبگان می‌شود و در این خصوص تکالیفی بین دستگاه‌های اجرایی ترسیم شده که باید انجام شود.

او اضافه کرد: در سال ۱۳۸۹ در نقشه جامعه علمی کشور از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به گسترش فعالیت‌های بین دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور تاکید شده است.

او گفت: امنیت به عنوان یکی از شاخص‌های پیشرفت، همواره مورد توجه کشورهای در حال توسعه بوده است. ایران یکی از ۱۰ کشور آسیب‌پذیر جهان می‌باشد و طبق آمار جهانی از ۴۰ نوع بلای طبیعی به ثبت رسیده در جهان، ۳۱ نوع آن در ایران به وقوع پیوسته است!

به گفته وی؛ ایمن‌سازی و تاب‌آوری ساختمان‌ها ازجمله ساختمان وزارتخانه کار که به عنوان یک نماد در خیابان آزادی ساخته شده از آن جهت حائز اهمیت است که باید از هر گونه حوادث مشابه ساختمان پلاسکو با اتکا به دانش نخبگان و کارشناسان برای بهسازی لرزه‌ای و امنیت استراتژیک آن جلوگیری کرد.

پناه با اشاره به اینکه حدود هزار و ۴۹ نفر در ساختمان وزارت کار مشغول به کار هستند، گفت: بیش از ۵ دهه از عمر این ساختمان می‌گذرد و نیاز این بود که برنامه جامع مطالعاتی برای استحکام و ایمن‌سازی این ساختمان داشته باشیم که کارگروهی تشکیل شد تا فرایند اجرایی مقام‌سازی ساختمان آغاز شود.

او گفت: کارگروهی اجرایی که برای این هدف ایجاد شده‌اند اقداماتی خوبی صورت داده‌اند و امروز با این تفاهم‌نامه فرایند اجرایی ان آغاز می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: برای مقام‌سازی ساختمان وزارت کار ۳ فاز در نظر گرفته شده است: فاز اول، شناخت و جمع آوری اطلاعات از وضعیت موجود. فاز دوم تحلیل ریسک و فاز سوم تبیین الزامات و طرح مدیریت حوادث.

او گفت: در مجموعه اقداماتی که در این تفاهم نامه به آن پرداخته شده، اولا استفاده از افراد نخبه در اجرای آن تاکید شده است. موضع بعدی اهمیت دادن به جان بیش از هزار نفر شاغل این ساختمان است.

پناه با بیان اینکه زمانی که ساختمان وزارت کار ساخته شد با استانداردهای زمان خودش ساخته شد و امروز این استاندارها تغییر کرده است، اظهار داشت: ایمن‌سازی این ساختمان بعد از یک مطالعه علمی و فنی از سوی کارشناسان دانشگاه صنعتی مالک اشتر صورت می‌گیرد.

او گفت: با این اقدام وزارت کار سایر وزارتخانه‌ها و دستگاهای اجرایی هم ممکن است بدنبال انجام چند پروژه‌ای برای ایمن‌سازی و تاب‌آوری ساختمان‌های خود باشند. در مطالعه‌ای که روی ساختمان شریعتی وزارت کار به عنوان اولین پایلوت انجام داده‌ایم ۳۲ درصد کاهش مصرف انرژی صورت گرفته است.

طبق اظهارات وی؛ از آن جهت بهسازی ساختمان‌ها حائز اهمیت است که در مرحله نخست با جان انسانها سر و کار دارد ودوم اینکه اطلاعات کافی و بیشتری در زمینه استحکام‌بندی ساختمان‌ها به ما می‌دهد و در نهایت اینکه انجام چنین طرح‌هایی حرکت ارزشمندی است که با توان کارشناسان و نخبگان دانشگاه صنعتی مالک اشتر اتفاق خواهد افتاد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز