رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور:
پژوهش باید نگاه به مهارت را در توسعه ملی نمایان کند/ محصول کار پژوهش در جامعه تسهیلگری است
علی اوسط هاشمی در دومین جلسه شورای پژوهش سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور بر ایفای نقش پژوهش به عنوان نمایانگر و تسهیلگر در جامعه تأکید کرد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، در دومین جلسه شورای پژوهش سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور که با موضوع تعیین اولویتهای پژوهشی و نحوه هزینه کرد بودجه پژوهشی سال ۱۳۹۹و بررسی پیشنویس سند پژوهشی سازمان تشکیل شد، هاشمی گفت: در حال حاضر با جابجایی ارزشها در جامعه روبرو هستیم.
وی تصریح کرد: تغییر نگاه در جامعه با استفاده از ظرفیت ملی و ارزشزایی برای کار و توانمندی آدمی منطبق با تکثر و تنوع جمعیت جویای کار یک ضرورت است.
معاون وزیر کار بیان کرد: در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری جهش تولید نامگذاری شده است، جهش تولید با جهش مهارت میسر میشود.
هاشمی در همین خصوص به استفاده از تمامی ظرفیت ملی کشور برای ایجاد اشتغال در کشور تأکید کرد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آیندهپژوهی منطبق با سرعت پیشرفت تکنولوژی و دگرگونی مشاغل برای حداقل ۵ سال آینده الزامی است.
پژوهش در خصوص مشاغل برگرفته از اقتصاد ملی به نگاه ویژهای احتیاج دارد
هاشمی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور از ارتقای نگاه جامعه به نیروی ماهر به یک ضرورت سخن گفت و افزود: بازنگری و تحول در محتوای کار و هدفگذاری بر این موضوع که چگونه میتوان نظر جامعه مخاطب را به مهارت جلب کرد و در عین حال از حقوق شهروندی در مهارت آموزی نیز صیانت کرد.
معاون وزیر کار تصریح کرد: قانون گرایی برای نظم بخشیدن به سرمایه ملی انسانی و هماهنگی با قانون در حوزه مهارت یک ضرورت است.
هاشمی گفت: نیازسنجی ملی از مهارت که سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور را به سوی بازآفرینی و تغییر سوق دهد و سنجش مهارت را برای افراد در حال کار و واحدهای صنعتی تسهیل کند باید در پژوهش مدنظر قرار گیرد.
وی در ادامه با اشاره به لزوم نگاه تخصص محوری به مهارت، بیان کرد: توسعه روابط مهارتی بین المللی و استفاده از ظرفیتهای ملی ۱۵ کشور همسایه با ایران و دیدن نقش نهادهای بین المللی در آمایش ملی باید مد نظر قرار گیرد.
هاشمی اظهار داشت: این امر عزت بخشیدن به نقش مهارت را به دنبال دارد.
همچنین مقرر شد ۵ نفر از اعضای شورا با در نظر گرفتن یک بازه زمانی مشخص نقشهپژوه سازمان را مطابق با نیاز روز و با هدف تخصصی شدن فعالیتهای سازمان ارائه کنند.
بنا براین گزارش، در ابتدای جلسه شورای پژوهشی سازمان، ناهید مسلمی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت به تبیین عملکرد پژوهشی سازمان پرداخت و پس از آن اعضا شورای نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کردند.
در خاتمه این جلسه تفاهم نامه همکاری بین سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری به امضای علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور و سید حبیب الله طباطبائیان، رئیس پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری رسید.
موضوع این تفاهم نامه همکاری مشترک در طراحی، اجرا و کاربست پژوهشها و تقویت رابطه آموزشهای مهارتی و بازار کار عنوان شده است.