کردونی:
شوک اقتصادی بازار کار، کودکان را متاثر میکند/ 1.2 میلیون کودک دیگر جان میدهند
رئیس مؤسسه عالی پژوهش تأمیناجتماعی از انتشار جدیدترین گزارش سیاستی این موسسه با عنوان «کرونا و کودکان؛ یافتههای جهانی اثرات کووید19 برکودکان» خبر داد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، «روزبه کردونی» اعلام کرد: «موسسه عالی پژوهش در تداوم انتشــار گزارشهای سیاســتی در خصوص بحران کرونا، هفدهمین گزارش خود با عنوان «کرونا و کودکان؛ یافتههای جهانی اثرات کووید19 برکودکان» را با همکاری مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تدوین و منتشر کرده است.»
وی افزود: «در شرایط کنونی باتوجه به همهگیری بیماری کرونا و شوک اقتصادی بازار کار ناشی از آن و تأثیر آن بر زندگی و وضعیت افراد جامعه، بدون شک کودکان نیز جز گروهی خواهند بود که از این وضعیت متأثر خواهند شد؛ بنابراین مقابله با این وضعیت برای یاری رساندن به این کودکان آسیبپذیر، در شرایط حساس کنونی، دارای اهمیت فراوانی است و اهتمام و عزم ملی میطلبد.»
رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی ادامه داد:«در این راستا و در این گزارش جدید منتشر شده، سعی شد تا پیامدهای شیوع بیماری کرونا بر کودکان در سطح جهانی و راهکارهای پیشنهادی برای مقابله با آن مورد بررسی قرار گیرد و امید است این گزارش در اتخاذ سیاستهای رفاهی توسط سیاستگذاران و انجام مطالعات تکمیلی بعدی مفید واقع شود.»
کردونی گفت: «در بخشهایی از این گزارش آمده همهگیری کووید-19 می تواند بستر زندگی کودکان را به سرعت تغییر دهد. معیارهای قرنطینه مثل بسته شدن مدارس و محدودیتهای جا به جایی کودکان، زندگی روزمره و محافظت از آنها را مختل میکند و هم زمان عوامل تنش آفرین جدیدی برای والدین و مراقبین ایجاد میکند که باید در پی یافتن امکانات جدیدی برای مراقبت از کودکان باشند.»
وی افزود:«انگ و تبعیض کووید-19 میتواند کودکان را نسبت به خشونت، فشارهای روانی- اجتماعی آسیب پذیرتر کند و کودکان و خانوادههایی که از گذشته نیز به دلیل انزوای اجتماعی- اقتصادی آسیب پذیرتر بودهاند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند، بهعلاوه، آسیبهای ناشی از این همهگیری توزیع برابر نخواهد داشت و انتظار میرود که برای کودکان فقیرترین کشورها، فقیرترین محلات و برای آنهایی که پیشازاین هم در محرومیت و شرایط آسیبپذیری قرار داشتهاند، مخربترین اثرات را داشته باشد.»
رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی گفت: براساس این پژوهش، کودکان از سه مسیر اصلی شامل اثر مستقیم ویروس که ناشی از آلودگی به خود ویروس است، اثرات غیرمستقیم آن شامل تأثیرات اجتماعی و اقتصادی اقدامات سرکوبکننده انتقال ویروس و کنترل همهگیری و اثرات درازمدتتر آن و ایجاد تأخیر در تحقق اهداف توسعه پایدار از این بحران تأثیر میپذیرند.
کردونی تاکید کرد: پیش از بحران هم ما در دنیایی ناتوان از مراقبت کامل از کودکان زندگی میکردیم. جایی که هر 5 ثانیه یک کودک کمتر از 15 سال میمیرد، از هر پنج کودک یکی سوءتغذیه دارد، جایی که بیش از نیمی از کودکان دهساله (53%) در کشورهای کم درآمد و دارای درآمد متوسط(تا چهار از هر پنج کودک در کشورهای فقیر) قادر به خواندن و درک داستانهای ساده نیستند و یکی از هر چهار کودک کمتر از 5 سال تولدش ثبت نشده است. بنابراین هر چه بحران جاری طولانیتر شود، تأثیرات آن بر این کودکان چشمگیرتر میشود و این آمارها بالاتر میروند.
وی به تعطیلی جهانی بی سابقه مدارس درپی شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: بالغبر 188 کشور مدارس تمام کشور خود را تعطیل کردهاند که تحصیل بیش از یک میلیارد ونیم(1.5میلیارد) کودک و نوجوان یعنی 91 درصد از دانش آموزان جهان را با اختلال مواجه کرده به نحوی که حدود 155 میلیون کودک پیشدبستانی، 691 میلیون دانشآموز دبستانی، 537 میلیون دانش آموز راهنمایی و 191 میلیون دانش آموز دبیرستانی را تحت تأثیر قرار داده است.
کردونی همچنین در مورد مراقبتهای بهداشتی و مرگ ومیر کودکان در این رابطه افزود: در زمینه بحران فعلی کووید-19، مطالعهای که در 118 کشور با سطح درآمد پایین و متوسط صورت گرفته نشان داده است که در طی شش ماه به دلیل کاهش سطح پوشش خدمات روتین بهداشتی درمانی و افزایش مرگومیر نوزادان، تعداد یک میلیون و 200 هزار(1.2میلیون) مرگ زیر پنج سال میتواند به آمارهای قبلی اضافه شود.
وی افزود: در بحران فعلی، در کنار فاصلهگذاری فیزیکی، قرنطینه فردی و ردیابی تماسها و شستشوی مداوم دستها با آب و صابون بهعنوان یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیری از انتقال کووید-19 شناخته شده است. تخمین پایه از وجود خدمات اولیه آب، سیستم فاضلاب و بهداشت در مدارس نشان میدهد که در سطح جهان از هر سه مدرسه یک مدرسه (31 درصد، حدود570 میلیون کودک) با کمبود آب آشامیدنی، بیش از یکسوم مدارس (34 درصد، حدود 620 میلیون کودک) با کمبود سیستم فاضلاب و تقریباً نیمی از مدارس (47 درصد، حدود 900 میلیون کودک) با کمبود خدمات بهداشتی اولیه شستشوی دست مواجه هستند.