پیشنهاد حذف آزمون داخلی برای آموزشیاران و آموزشدهندگان نهضت سوادآموزی
مرکز پژوهشهای مجلس آزمون داخلی برای آموزشیاران و آموزشدهندگان نهضت سوادآموزی را هزینه اضافه دانست و خواستار حذف آن شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، در گزارش مرکز آمار آمده است: در ده سال گذشته حدود ۵۰ درصد (تعداد ۳۴۲,۱۹۷نفر) نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش براساس مصوبات مجلس (قوانین تعیین تکلیف حقالتدریسی...) و مجوزهای مقطعی جذب نیروی انسانی بدون در نظر گرفتن کیفیت ورودها، شیوههای علمی جذب و سنجش صلاحیت های تخصصی و حرفهای جذب وزارت آموزش و پرورش شدهاند. نیروهای فوق انطباق کمتری با نیاز واقعی مناطق از حیث دوره تحصیلی، جنسیت و محل خدمت داشتهاند، مضافا آنکه افراد استخدامی مذکور در زمان استخدام از شرایط سنی مناسبی برخوردار نبوده و حداقل ۴ درصد از آنها (نمونه ۴۲ درصدی مورد بررسی) در زمان استخدام بیش از ۴۶ سال سن داشتهاند و ۱۹ درصد آنها فاقد مدرک تحصیلی دانشگاهی بودهاند.
در ادامه این گزارش میخوانیم: با توجه به تاکید بند «۱» و «۳» سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش بر تحول نظام آموزش و پرورش، بهسازی و اعتلای منابع انسانی و بازنگری در شیوههای جذب، تربیت، نگداشت و بکارگیری بهینه نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش از یکسو و تأکید هدف عملیاتی ۱۱ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر استقرار نظام ملی تربیت معلم، طراحی و ارتقای نظام تربیت حرفهای معلمان و ایجاد سازوکارهای لازم برای جذب و نگهداشت استعدادهای برتر و دیگر اشکالات پیش گفته، طرح مذکور از حیث کارشناسی قابل دفاع نبوده و مغایرت آشکار با سیاستهای کلی ایجاد تحول بنیادین در آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین دارد و با توجه به نیاز وزارت آموزش و پرورش به نیروی انسانی در سالهای آتی و افزایش نرخ بازنشستگی، ضرورت دارد مجلس شورای اسلامی،وزارت آموزش و پرورش را مکلف به ارائه برنامه کوتاه مدت و بلندمدت برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز کند و در صورت اصرار نمایندگان محترم به رفع تبعیض ناروا میان گروههای استخدامی مورد نظر، جای حذف آزمون از گروه آموزشیاران نهضت سوادآموزی، شرط قبولی در آزمون داخلی آموزش و پرورش به دیگر گروههای استخدامی مورد نظر تسری داده شود.