خبرگزاری کار ایران

شاکرمی:

۲۲ خدمت کارگری و کارفرمایی غیرحضوری شد/ آغاز ثبت الکترونیکی شکایات

 ۲۲ خدمت کارگری و کارفرمایی غیرحضوری شد/ آغاز ثبت الکترونیکی شکایات
کد خبر : ۸۷۱۹۸۲

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از غیرحضوری شدن ۲۲ خدمت در حوزه‌های کارگری و کارفرمایی خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حاتم شاکرمی با اشاره به آخرین وضعیت آغاز فعالیت سامانه جامع روابط کار و ارائه خدمات غیرحضوری به کارگران و کارفرمایان از طریق آن، اظهار داشت: به منظور کارآمدی هر چه بیشتر خدمات الکترونیکی و افزایش تعامل‌پذیری بین دولت و آحاد جامعه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همگام با سیاست‌های دولت به منظور مدیریت و نظارت هر چه بیشتر بر اجرای قانون کار و تنظیم روابط کار کشور از طریق الکترونیکی کردن فرآیند و گردش کار فرآیندهای حوزه روابط کار و پیمایش تمامی شاخص‌های بازار کار در محدوده مشمولان قانون کار در حوزه‌های بازرسی کار، ایمنی و حفاظت فنی، حمایت از مشاغل و واحدهای مشکل دار، شکایات کارگری، قراردادهای کار، جبران خدمات کارگران و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، اقدام به تهیه «سامانه جامع روابط کار» کرد تا ضمن ایجاد تحولی شگرف در نحوه ارائه خدمات به شرکای اجتماعی، گام بلندی در افزایش رضایتمندی شرکای اجتماعی و تکریم ارباب رجوع بردارد.

وی با اشاره به اهداف کلان سامانه جامع روابط کار افزود: سامانه جامع روابط کار موجبات مدیریت و نظارت بر تنظیم روابط کار، تعیین و بازتعریف مقررات کار حاکم بر جامعه کار و تلاش شامل امنیت، ایجاد روابط سالم بین کارگر و کارفرما، تبیین سیاست‌های بازار کار، بهینه سازی و ارتقای نظام اجرایی حوزه کار، ارتقای نظام مبتنی بر خدمات الکترونیک و بسترسازی جمع آوری اطلاعات آماری دقیق و به روز به عنوان مبنای هرگونه سیاستگذاری و بالطبع برنامه ریزی، نظارت بر عملکرد واحدها و سازمان‌های ارائه دهنده خدمات، وجود یک رویه یکسان در ارائه خدمات به مردم، امکان تشخیص و رصد مشکلات در مناطق جغرافیایی کشور به منظور ارائه راهکارهای صحیح و عملی را فراهم می‌سازد.

شاکرمی با تاکید بر اینکه طراحی سامانه جامع روابط روابط کار از سال ۱۳۹۶ در دستور کار قرار گرفت، ادامه داد: سامانه جامع روابط کار دربرگیرنده ۴۹ زیر سامانه در حوزه‌های مختلف روابط کار است که تمامی خدمات و وظایف معاونت روابط کار را به صورت الکترونیکی ارائه می‌دهد.

شاکرمی با اشاره به اینکه سامانه جامع روابط کار به نشانی http://prkar.mcls.gov.ir در دسترس است، درباره نحوه احراز هویت کارگران و کارفرمایان و همچنین ورود به سامانه جامع روابط کار گفت: لازمه ورود به سامانه جامع روابط کار، احراز هویت کارگران و کارفرمایان محترم در دفاتر پیشخوان دولت است. از این رو تمامی کارگران و کارفرمایان و همچنین تمام افرادی که بخواهند به نوعی از زیرسامانه‌های سامانه جامع روابط کار استفاده کنند برای یک بار باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند و احراز هویت شوند و پس از آن می‌توانند با دریافت نام کاربری و رمز عبور که به تلفن همراه آنها پیامک خواهد شد، وارد سامانه جامع روابط کار شوند و از خدمات غیر حضوری این سامانه از جمله ثبت شکایت و دادخواست استفاده کنند.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کارگران با در دست داشتن کارت ملی، کارفرمایان حقوقی با در دست داشتن کارت ملی و آخرین روزنامه رسمی ثبت شرکت و کارفرمایان حقیقی با در دست داشتن کارت ملی و گواهی جواز کسب فقط برای یک بار به دفاتر پیشخوان دولت در سطح شهر که خدمت احراز هویت کارگران و کارفرمایان را انجام می‌دهند مراجعه کنند و ثبت نام خود را انجام دهند. پس از تکمیل مراحل ثبت نام، نام کاربری و رمز عبور به تلفن همراه آنان ارسال خواهد شد. پس از آن افراد می‌توانند با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه شوند.

وی افزود: در همین راستا از ۴۹ زیر سامانه «سامانه جامع روابط کار» ۲۲ زیرسامانه از جمله قراردادهای طبقه بندی مشاغل، طرح‌های طبقه بندی مشاغل در سه سطح اصلی، بازنگری و متمم طرح‌های طبقه بندی مشاغل، قراردادهای پاداش افزایش تولید و آئین نامه انضباط کار و ثبت دادخواست، مرحله بدوی دادرسی کار، مرحله تجدیدنظر دادرسی کار و اجرای احکام و تأیید صلاحیت شرکت‌های خدماتی به مرحله پایلوت رسیده و در ۲۲ استان در حال اجرا است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز