خبرگزاری کار ایران

رحمانی:

مزیت صنعت پوشاک در اشتغال‌زایی با سرمایه‌گذاری پایین

مزیت صنعت پوشاک در اشتغال‌زایی با سرمایه‌گذاری پایین
کد خبر : ۸۶۲۵۲۸

وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: صنعت پوشاک چه تحریم شود چه نشود، به عنوان یک صنعت مزیت‌دار در اشتغال‌زایی با سرمایه‌گذاری پایین است که امکان توسعه آن در مناطق مختلف کشور وجود دارد.

به گزارش ایلنا؛ «رضا رحمانی» در جلسه هم‌اندیشی با فعالان صنعت پوشاک و نساجی کشور، گفت: صنعت پوشاک چه تحریم شود چه نشود، به عنوان یک صنعت مزیتدار در اشتغال‌زایی با سرمایه‌گذاری پایین که امکان توسعه آن در مناطق مختلف کشور وجود دارد و همچنین سابقه تاریخی و تجربه و دانش موجود در این صنعت در سطح کشورمان و با لحاظ نیاز عمومی مردم به تولیدات آن، دارای اهمیت فراوانی است و حتماً باید مورد حمایت جدی قرار گیرد.

رحمانی گفت: امروز این جلسه برای ایجاد همگرایی و جمع‌بندی مسائل این صنعت برگزار شد و ما آمادگی داریم در راستای اقدامات انجام شده، پیشنهادات سازنده هر یک از تولیدکنندگان این حوزه را بررسی و در دستور کار قرار دهیم.

وی افزود: در این مقطع تاریخی یک فرصت بزرگ برای فعالین صنعت پوشاک و نساجی کشور ایجاد شده است که می‌توانند به تثبیت فعالیت خود و بازار کالایی خود بپردازند.

ضرورت تامین مناسب نیاز بازار پوشاک در ایام پایانی سال

رحمانی تصریح کرد: با توجه به فرارسیدن ایام پایانی سال، یکی از دغدغه‌های جدی بنده تامین مایحتاج عمومی مردم به ویژه در مواردی همچون پوشاک است که امیدوارم با پیشنهادات ارائه شده و تدابیر مورد نظر، مردم کمترین دغدغه ممکن را در این خصوص داشته باشند.

ظرفیت بالا برای رشد و جهش صنعت پوشاک

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: پوشاک و لوازم خانگی از جمله صنایعی که امکان جهش و رشد برای آنها در کشور کاملاً مهیاست و ما می‌توانیم ظرفیت های جدیدی از اشتغال‌زایی، صادرات و توسعه را در این بخش فراهم آوریم و حتماً برای حمایت از این صنایع هیچ محدودیتی قائل نخواهیم بود.

انجام سرمایه گذاری بزرگ برای تولید چادر مشکی در کشور

رحمانی با اشاره به برخی گلوگاه‌های تامین کالایی کشور و برخی وابستگی‌های موجود به بعضی تجهیزات مورد نیاز صنایع مختلف، گفت: به عنوان نمونه امروز چادر مشکی و تامین نیاز بازار از جمله دغدغه‌های ما در این وزاتخانه بوده که خوشبختانه در دستور کار قرار گرفته و امروز شاهدیم که سرمایه‌گذاری بزرگی در این صنعت در حال انجام است.

ضرورت توجه به تکمیل زنجیره تولید پوشاک

وی ادامه داد: مجموعهای از فرصت‌ها برای توسعه صنعتی کشور به وجود آمده است که حتی با وجود برخی تهدیدات و محدودیتها می‌توانیم گامهای محکمی برداریم و حداقل کار امروز ما در حوزه نساجی و پوشاک توجه به چرخه تولید و تکمیل زنجیره آن از مرحله تامین پنبه تا مرحله عرضه است.

توجه به نظرات بخش خصوصی در تدوین سند جامع توسعه صنعت پوشاک

رحمانی در خصوص مراحل طی شده برای تهیه سند جامع توسعه صنعت نساجی و پوشاک کشور گفت: حتماً بر اساس نظرات افراد ذیربط و ذینفعان این حوزه باید موارد جمع‌بندی و ارائه شود.

وی افزود: در بخش‌های مرتبط با این صنعت که در حوزه وزارت صمت است باید اقدامات بسیار سریع و با جدیت انجام شود و البته در مواردی که خارج از اختیارات این وزارتخانه هستند، مثل بیمه، مالیات و...؛ ما خودمان را به عنوان خدمتگزار و مدافع این بخش می دانیم و حتماً موارد را پیگیری می‌کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ما از معدود وزارتخانه‌هایی هستیم که با بخش خصوصی در پیگیری موارد مختلف و مشکلات اشتراک نظر بسیار بالایی داریم و این طبیعت عملکرد ماست.

رحمانی در خصوص مراحل طی شده در اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، گفت: در این خصوص نظرات کارشناسی وزارت صمت به مجلس ارائه شده است و حتماً تلاش خواهیم کرد تا منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در این قانون تامین شود.

اهمیت ارائه اطلاعات شفاف برای شناسایی حلقههای مفقوده صنعت پوشاک

وی افزود: با توجه به ضرورت تکمیل زنجیره تولید صنعت پوشاک افزود: باید اطلاعات شفافی از میزان تولید در حلقه‌های مختلف این صنعت تهیه شود؛ لذا برای حذف شناسایی حلقه‌های مفقوده، انتظار می‌رود شاهد همکاری بیشتری از سوی بخش خصوصی در این خصوص باشیم.

ضرورت توجه به توان بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری صنعت پوشاک

وی تصریح کرد: توان بخش خصوصی و منابع موجود آنها را در جهت سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف کشور ازجمله همین صنعت پوشاک نباید دست‌کم بگیریم و باید با شناسایی دقیق بسترهایی که موجب وابستگی صنعتی کشور هستند، برای حذف آنها برنامه‌ریزی بهتری انجام دهیم.‌

وزیر صمت خاطرنشان کرد در صنایعی که احتمال سودآوری دارد بخش خصوصی باید فرصت‌های لازم را برای سرمایه‌گذاری پیدا کند و دولت صرفاً در جاهایی که بخش خصوصی حاضر نیست سرمایه‌گذاری انجام دهد ورود کند.

اهمیت ایجاد توازن در برندسازی صنایع مختلف پوشاک

وی با اشاره به برخی مشکلات موجود در برندسازی تولیدات پوشاک کشور، گفت: امروز عموم برندهای معتبر و شناخته شده پوشاک ما در بخش آقایان است و در سایر بخش‌ها ضعف‌هایی داریم که ضرورت دارد به دقت رصد و برای رفع آنها اقدام شود.

ضرورت توجه با شان و منزلت مصرف‌کننده در تولید پوشاک

رحمانی افزود: در کنار برندسازی باید درتولید شان و منزلت مصرف‌کننده را نیز مورد توجه قرار دهیم و در همین راستا خود تشکل‌ها و اصناف در کنار توجه به سلیقه مشتریان این مهم را نیز باید حتماً لحاظ کنند.

کاهش قاچاق پوشاک به کشور

وزیر صمت با اشاره به ضرورت تسریع در تکمیل روند ایجاد کد شناسه کالا در صنعت پوشاک و تولیدات آن گفت: خوشبختانه واردات غیرقانونی در این صنعت کاهش داشته و در یک سال گذشته قاچاق پوشاک از ۲.۲ میلیارد دلار به 1.8 میلیارد دلار کاهش یافته است.

کاهش واردات قانونی پوشاک به کشور

رحمانی با اشاره به آمار واردات قانونی صنعت پوشاک در سال 97 که با کاهش ۳۱ درصدی مواجه بوده است، اضافه کرد: واردات حتی اگر از مناطق آزاد نیز باشد باید حتماً به طور دقیق کنترل شود در غیر این صورت این روند تخلف قانونی است و نیازمند برخورد قانونی است.

افزایش 20 درصدی تولیدات در 9 ماهه امسال

وی ادامه داد: در ۹ ماهه امسال در صنعت پوشاک و تولیدات آن افزایش ۲۰ درصدی را شاهد بوده‌ایم که همزمان با کاهش واردات نشان‌دهنده رشد و رونق این صنعت در کشور است.

وزیر صنعت تصریح کرد: روند کنونی در کاهش واردات، افزایش تولید و ارتقای موقعیت برندهای داخلی کاملا امیدوار کننده است و حتما این رویه باید تداوم یافته و مورد حمایت قرار گیرد.

لزوم توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای برای تولید پنبه

رحمانی در خصوص تولید پنبه به عنوان یکی از مواد اولیه مورد نیاز صنعت نساجی کشور، گفت: برخی از استانهای ما پیشینه خوبی در تولید پنبه دارند که حتما باید تقویت شوند و هر کسی بخواهد در این صنعت سرمایه‌گذاری کند ما پشتیبانی می‌کنیم و این دستور مقام معظم رهبری و دولت است.

وجود ظرفیت‌های لازم برای تبدیل شده به قطب صنعت پوشاک

رحمانی خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام شده مطمئن باشید که ما می‌توانیم به قطب پوشاک تبدیل شویم چراکه امروزه حتی در برخی اقلام ظرفیت صادراتی به کشورهای شناخته شده صنعت پوشاک نیز فراهم شده است و شاهد این اتفاق نیز هستیم.

وی با اشاره به استفاده برخی تولید کنندگان از عناوین برند های خارجی در تولیدات خود در سطح عرضه گفت: این موضوع یک مشکل فرهنگی و تاریخی است که حتماً باید از سوی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مورد بازبینی جدی قرار گیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز