یادداشتی از رحیم سرهنگی؛
کارآفرینی مؤثرترین راهکار عبور از ناپایداریهای اقتصادی – اجتماعی فزاینده
مدیرکل دفتر توسعه کار آفرینی و بهرهوری نیروی کار در یادداشت پیشرو با اشاره به اهمیت کارآفرینی در روند توسعه و رشد اقتصادی دنیا نوشت: کارآفرینی بسیاری از کشورهای در حال توسعه را ترغیب نموده تا با استفاده از حداکثر امکانات و بهره برداری از ظرفیتهای کشور خود آحاد جامعه را به سمت فعالیتهای کارآفرینانه ترغیب و هدایت نمایند. یکی از روشهای ترویج کارآفرینی در دنیا برگزاری رویداد بزرگ هفته جهانی کارآفرینی است.
عصر حاضر؛ عصر کارآفرینی است و نقش کلیدی کارآفرینی و کسب و کارهای فناورانه نوپا در روند رشد اقتصادی و توسعه پایدار کشورها روشن است. کارآفرینان پیشگامان تحول، رشد و توسعه اقتصادی هستند که ثمره تفکر، تدبر، اقدامات و مدیریت آنها خلق ثروت، توسعه تکنولوژی و ایجاد اشتغال مولد و پایدار بوده است. کارآفرینان، همواره نقش مهمی در پیشرفت جوامع داشتهاند. آنها در رأس کسب و کارها قرار گرفته، در جستجوی فرصتها بوده و خلاقیت نیز ابزاری برای موفقیت آنها تلقی میشود. کارآفرینان، تغییر را یک پدیده معمولی میدانند، همیشه در جستجوی آن هستند، به آن واکنش نشان داده و از آن به عنوان یک فرصت استفاده میکنند. آنها پیشگامان موفقیتهای تجاری در جامعه هستند. آنها از نظر رهبری، مدیریت، نوآوری، کارائی، ایجادشغل، رقابت، بهرهوری و تشکیل شرکتهای جدید، سهم مهمی در رشد اقتصادی دارند.
بسیاری از صاحبنظران حوزه کارآفرینی معتقدند در جوامع امروزی باید انقلاب کارآفرینی رخ دهد. این انقلاب در قرن حاضر اهمیتی به مراتب بیشتر از اهمیت انقلاب صنعتی دارد. افراد کارآفرین نقش مهمی در حرکت چرخهای توسعه اقتصادی برعهده دارند و منشاء تحولات بزرگ در زمینههای صنعتی، تولیدی و خدماتی در سح سازمانها محسوب میشوند.
از جمله مهمترین محاسن راهاندازی شرکتهای کارآفرینانه ایجاد اشتغال مولد است. زیرا به موجب یک اصل در مدیریت، اگر یکنفر مستقیما به کاری مولد گمارده شود، به صورت غیرمستقیم برای حداقل سه نفر دیگر شغل ایجاد کرده است. ایجاد اشتغال مولد نیازمند شناسایی، خلق و استفاده از فرصتهای کارآفرینی و اشتغال موجود در جامعه میباشد و این از مهمترین دلایل توجه به کارآفرینی محسوب میگردد. کارآفرینی فرایند اشتغالزایی و کسب سود از ترکیب ارزشمند منابع میباشد.
اهمیت کارآفرینی در روند توسعه و رشد اقتصادی دنیا، بسیاری از کشورهای در حال توسعه را ترغیب نموده است تا با استفاده از حداکثر امکانات و بهرهبرداری از ظرفیتهای کشور خود آحاد جامعه را به سمت فعالیتهای کارآفرینانه ترغیب و هدایت نمایند. یکی از روشهای ترویج کارآفرینی در دنیا برگزاری رویداد بزرگ هفته جهانی کارآفرینی (بازه زمانی ۱۸ تا ۲۴ نوامبر) است.
در ایران نیز همه ساله در بازه زمانی مذکور (مطابق با هفته آخر آبان ماه) رویدادهایی با حضور اجزاء مختلف اکوسیستم کارآفرینی به صورت سمینار، دورهمی، همایش کارگاه آموزشی و... با همکاری رهبران کارآفرین و مدیران کسب و کارهای نوآورانه برگزار میگردد. هدف از برگزاری این رویداد الگوسازی برای جوانان، توسعه ارتباطات و همکاری پیوسته تمامی اجزای مختلف اکوسیستم کارآفرینی در سطوح ملی، منطقهای و بینالمللی است.
به عنوان یک قاعده کلی، طراحی فعالیتهای این رویداد در سطوح مختلف میتواند آحاد جامعه را در کشف استعدادها و پتانسیلهای خود تشویق نماید. براین اساس و با عنایت به شرایط حال حاضر اقتصاد ایران همچنین شعار ویژه سال ۱۳۹۸ مبنی بر رونق تولید، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همانند سالهای پیشین، اقدامات مؤثر ذیل را انجام داده است:
۱. برگزاری کافه کارآفرینی در دانشگاه ها با هدف درک مفهوم اصلی کارآفرینی و فعالیتهای مبتنی بر نوآوری توسط مدیران اجرایی، اساتید و مدیران دانشگاهها و دانشجویان و ارتباط دانشگاهها با فعالین حوزه کارآفرینی در سطوح منطقهای
۲. همکاری با دانشکده کارآفرینی از طریق اشتراک گذاری تجارب و دانش بهروز کارآفرینی و معرفی افراد موفق پیشگام
۳. برگزاری سمینارها و کارگاههای آموزشی با موضوع کارآفرینی برای جوانان در سطوح استانی
۴. برگزاری کارگاههای آموزشی پرورش ایده، تجاری سازی ایده خلاقیت در سطوح استانی
۵. تشویق سرمایه گزاران به حمایت از ایدههای نو و خلاقانه در سطوح استانی
۶. آگاهی سازی عمومی از طریق رسانه ها ( صدا و سیما، نشریات ، بنر، سایتها و...)
۷. انجام خدمات مشاورهای به کارآفرینان بالقوه
با توجه به موارد ذکر شده بیشک کارآفرینی مؤثرترین راهکار عبور از ناپایداریهای اقتصادی – اجتماعی فزاینده است که میتواند علاوه بر تأثیر بسزای خود در حوزه اقتصاد به طور غیرمستقیم برجامعه و فرهنگ کشور مؤثر واقع شود. از اینرو انتظار میرود با بسیج همه جانبه کلیه دستگاههای اجرایی در حوزه کارآفرینی قدمهای مثبتی برداشته شود.