خبرگزاری کار ایران

در بازدید از خبرگزاری ایلنا مطرح شد؛

خبرنگار باید صدای اقشار ضعیف باشد/ جریانات و اتفاقات گاهی خبرنگاران و رسانه‌ها را از انصاف دور می‌کنند

خبرنگار باید صدای اقشار ضعیف باشد/ جریانات و اتفاقات گاهی خبرنگاران و رسانه‌ها را از انصاف دور می‌کنند
کد خبر : ۷۹۵۵۷۹

دبیرکل خانه کارگر گفت: خبرنگار باید صدای ضعیف‌ترین اقشار جامعه مانند کشاورزان و کارگران باشد و برای این نیاز به درک و فهم مناسب از مباحث بنیادین دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر و رئیس فراکسیون کارگری مجلس) در آستانه روز خبرنگار در بازدید از خبرگزاری کار ایران، با بیان اینکه شجاعت یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های خبرنگار است، عنوان کرد: شجاعت به معنای هیاهو کردن نیست، بلکه شجاعت این است که واقعیت‌ها گفته شود و اگر اشتباهی حتی از طرف خودمان صورت گرفت، آن را تصحیح کنیم. شجاعت پرداختن به مطالب مختلف و نشان دادن واقعیت آنهاست. نوشتن درباره مردم، فقرا، کارگران، کشاورزان و ... شجاعت است.

او با بیان اینکه ما صدای کار و کارگر هستیم، بیان کرد: خبرنگاران باید مباحث را باز کنند و به بنیان‌ها بپردازند. انتظار می‌رود خبرنگاران جای پرداختن به مسائل کوچک، بنیان‌ها را مورد توجه قرار دهند.

محجوب ادامه داد: دعوای ما محتوا دارد و خبرنگاران باید جای پرداختن به مسائل حاشیه‌ای مسائل بنیادین را مطرح کنند. برای اینکه مسائل بنیادین را درست و دقیق مطرح کنیم نیاز به فهم اقتصادی داریم و باید درک مشترکی در این زمینه به وجود بیاید. این درک با گفتگو کردن و اطلاع یافتن از نظرات همدیگر ممکن می‌شود.

او با بیان اینکه اقتصاد باید درک و فهمیده شود تا بتوانیم با شجاعت حرف مردم را بزنیم، گفت: مسائل مردم اول از همه مربوط به اقتصاد است و بعد موارد دیگر مطرح می‌شود. با فهم اقتصادی می‌توانیم مسائل را شفاف کنیم. برای مثال عنوان می‌شود با فلان چیز مخالفیم. باید فهم مناسب وجود داشته باشد تا بتوانیم با شجاعت دلایل خودمان را تبیین کنیم.

دبیرکل خانه کارگر با اشاره به بحث خصوصی‌سازی که در سال‌های اخیر مدام بر آن تاکید می‌شود، گفت: شاهد این هستیم که در مواردی تمامی مشکلات را به خصوصی ‌سازی ربط می‌دهند، یعنی هر مشکلی که مطرح می‌شود می‌گویند باید خصوصی‌سازی شود تا مشکل رفع شود. وقتی این سوال مطرح می‌شود که چه نتیجه‌ای از سال‌ها خصوصی‌سازی گرفته‌ایم، عنوان می‌کنند که باید بیشتر خصوصی‌سازی شود. این خبرنگاران هستند که می‌توانند با طرح مسائل بنیادین به فهم درست در این زمینه و زمینه‌های دیگر کمک کنند.

او ادامه داد: انتظار می‌رود خبرنگاران در هر حوزه‌ای که کار می‌کند درک درست و مناسبی از مسائل بنیادین مانند مباحث اقتصادی داشته باشد. در کار خبرنگاری مهم این است که فقر اطلاعاتی و دانشی نداشته باشیم. اینطور خبرنگار قادر به مباحثه و حتی مناظره است.

محجوب با بیان اینکه نشر و توسعه آگاهی و بردن آن به ذهن و خانه‌های مردم رسالت خبرنگار است، تاکید کرد: خبرنگار باید صدای ضعیف‌ترین اقشار جامعه مانند کشاورزان و کارگران باشد و برای این نیاز به درک و فهم منتاسب از مباحث بنیادین دارد.

خبرنگاران ایلنا منصفانه نقد می‌کنند

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در بازدید از خبرگزاری ایلنا، با تبریک روز خبرنگار به خبرنگاران این مجموعه عنوان کرد: نام ایلنا با چند کلید واژه به یاد می‌آید و اولین و مهمترین آن انصاف است. خبرنگاران این خبرگزاری حتی در مواردی که به نقد وزارت کار و می‌پردازد، جانب انصاف را رعایت می‌کند.

ابراهیم صادقی‌فر با بیان اینکه جریانات و اتفاقاتی که وجود دارد گاهی خبرنگاران و رسانه‌ها را از انصاف دور می‌کند، تاکید کرد: این اتفاق در مورد خبرنگاری ایلنا رخ نداده است.

او ادامه داد: ویژگی مثبت دیگر خبرگزاری ایلنا سلامت مطالب آن است. ما شاهد هستیم در مواردی اخبار و مطالبی در رسانه‌ها درج می‌شود که به سلامت فضا چه در حوزه اقتصادی، چه در حوزه سیاسی و چه در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی ضرر می‌زند. خبرگزاری ایلنا تلاش کرده از چنین کاری اجتناب کند و موفق هم بوده است.

صادقی‌فر همچنین با تمجید از صداقت کاری خبرنگاران ایلنا، این ویژگی را نیز یکی دیگر از ویژگی‌ها مثبت خبرنگاران این مجموعه دانست.

او با بیان اینکه خبرنگاران می‌توانند واسطه بین کارشناسان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مردم باشند، عنوان کرد: خبرنگاران مباحث کارشناسی را با ادبیات خاص خودشان بیان، تحلیل و منعکس می‌کند و ارتباط میان سازمان‌ها و رسانه‌ها می‌تواند به آگاهی‌بخشی کمک کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز