در دیدار نمایندگان معلمان و نمایندگان مجلس مطرح شد؛
بودجه را به نفع معلمان اصلاح کنید/ چرا مولفههای آموزشی، جزو بودجه ثانویه است؟!
روز گذشته، جمعی از نمایندگان معلمان با نمایندگان مجلس دیدار و در ارتباط با مهمترین مطالبات خود گفتگو کردند.
تعدادی از معلمان در تماس با خبرنگار ایلنا، از دیدار اعضای شورای مرکزی سازمان معلمان ایران و نماینده کانون صنفی معلمان با چند نفر از نمایندگان مجلس خبر دادند.
در این دیدار که در محل سالن جلسات ساختمان دفاتر نمایندگان مجلس برگزار شد، نمایندگان معلمان به بیان مهمترین مطالبات و خواستههای فرهنگیان کشور پرداختند.
در این جلسه، سازمان معلمان ایران برای اصلاح بودجه 98 چند پیشنهاد مطرح کرده است؛ این پیشنهادات به شرح زیر است:
1- طی فرآیند بررسی بودجه، منابعی آزاد میشود. از مجلس محترم میخواهیم که حداکثر سهم را برای افزایش بودجه آموزش و پرورش اختصاص دهد.
۲- در لایحه بودجه بعضی از اعتبارات مانند سرانه دانشآموزی، هزینه شبانهروزی و ……. در بودجه ثانویه قرار میگیرد و تخصیص این اعتبارات به درآمد دولت بستگی دارد. از نمایندگان محترم میخواهیم با تصویب یک تبصره، اعتبارات هزینهای آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۸ کاملا و به طور صد در صد تخصیص یافته تلقی شود و به مأخذ یک دوازدهم به وزارت آموزش و پرورش پرداخت شود.
۳- نمایندگان محترم استحضار دارند که بودجه عمومی دولت شاخص مناسبی برای تأمین اعتبارات نیست. GDP نقش مهمی در تأمین منابع پایدار دارد. در GDP، مالیات بر ارزش افزوده یکی از اصلیترین منابع محسوب میشود. اختصاص ۰۰۲۷/ ۰ از مالیات بر ارزش افزوده برای هزینه در حوزههایی مانند بهداشت، ورزش و هزینههای مشابه، سهم اندکی از مالیات بر ارزش افزوده است. افزایش این میزان میتواند آموزش و پرورش را در ارائه خدمات بهتر در زمینههای فوق و یا تعریف فرآیندهای مناسب مانند خدمات رفاهی و بیمه تکمیلی کمک کند.
۴- بودجه تخصیص یافته برای رتبه بندی در سال ۱۳۹۸، علاوه بر اینکه ضمانت اجرائی ندارد و در بودجه ثانویه قرار دارد، جوابگوی اهداف این طرح نخواهد بود. لازم است کمیسیون آموزش و تحقیقات در این زمینه ورود کرده و بر کیفیت اجرای این طرح نظارت کند.
۵- با توجه به مقاومت شرکتهای آب و برق و گاز از اجرای قانون برنامه توسعه ششم، تضمین معافیت مدارس از هزینههای آب و برق و گاز میبایست مورد توجه نمایندگان قرار گیرد.