تامین اجتماعی اعلام کرد:
کارفرمایان برای اعلام حوادث کارگری فقط سه روز مهلت دارند
سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: کارفرمایان واحدهای تولیدی و صنعتی برای اعلام حوادث کارگری به شعب تامین اجتماعی، تنها سه روز مهلت دارند.
به گزارش ایلنا، براساس ماده ۶۵ قانون تامین اجتماعی، در صورت وقوع حادثه ناشی از کار، کارفرما مکلف است اقدامات لازم اولیه را برای جلوگیری از تشدید وضعیت حادثه دیده انجام و مراتب را طی سه روز اداری از تاریخ وقوع حادثه به صورت کتبی به سازمان تامین اجتماعی اطلاع دهد.
قانونگذار، برای جلوگیری از بروز بیماری و کاهش حوادث ناشی از کار در محیط کارگاه، کارفرما را مکلف به رعایت استانداردهای شغلی و ایمنی محیط کار کرده ولی درعین حال برای حفظ سلامت جسمی و روحی بیمه شده در مواقع بروز حوادث ناشی از کار نیز تکالیفی برعهده کارفرما نهاده است.
براساس ماده ۶۵ قانون تامین اجتماعی چنانچه کارفرما برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه دیده متحمل هزینههایی شود، از آنجایی که بیمه شده تحت پوشش تامین اجتماعی است و این سازمان مکلف به ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان است، کارفرما میتواند برای دریافت هزینههای خود به سازمان تامین اجتماعی مراجعه تا برابر مقررات در این خصوص اقدام شود.
کارفرما باید طی سه روز اداری گزارش حادثه را به صورت کتبی به اطلاع سازمان تامین اجتماعی برساند، اما در مواردی که کارفرما گزارش حادثه را خارج از مهلت تعیین شده به شعب تامین اجتماعی ارائه میکند، به منظور مساعدت و جلوگیری از تضییع حقوق بیمهشدگان، واحدهای اجرایی مجاز خواهند بود، پس از دریافت گزارش حادثه نسبت به بررسی و انطباق آن با ماده ٦٠ قانون تامین اجتماعی اقدام کنند.
از میان حوادث ثبت شده در سال گذشته ١٢ هزار و ۵۰۰ مورد آن معادل ٦٤ درصد به دلیل بیاحتیاطی کارگر صورت گرفته است.
سازمان تامین اجتماعی با حدود ۴۲ میلیون نفر بیمه شده و مستمریبگیر، ۱۸ نوع خدمت بیمهای و درمانی به افراد زیرپوشش ارائه میدهد.