در مراسم رونمایی از صدور و تحویل دفاتر درمانی مطرح شد؛
تلاش برای غیرحضوری کردن ارایه خدمات تامین اجتماعی/میزان عرضه خدمات اجتماعی، شاخص توسعهیافتگی
همزمان با گرامیداشت هفته تامین اجتماعی مراسم رونمایی از صدور و تحویل دفاتر درمانی در راستای ارائه خدمات غیرحضوری با حضور محمدحسین مقیمی، استاندار تهران و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ناهید حیدری، مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ در محل اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، همزمان با گرامیداشت هفته تامین اجتماعی مراسم رونمایی از صدور و تحویل دفاتر درمانی در راستای ارائه خدمات غیرحضوری با حضور محمدحسین مقیمی (استاندار تهران) و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ناهید حیدری (مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ) در محل اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران برگزار شد.
ناهید حیدری (مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ) در این مراسم گفت: یکی از اقدامات مهم ما در سازمان تامین اجتماعی تنظیم سند استراتژیک برای اهداف و برنامههای سازمان بود و ما برای اولین بار صاحب چنین سندی شدهایم. اکنون جمعیت تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی حدود 42 میلیون نفر است که از این تعداد 9 میلیون آن در استان تهران هستند.
وی افزود: از برنامههای محوری در سند سازمان بهروزرسانی و تسهیل در ارائه خدمات غیرحضوری آن بوده است. اقدامات متعددی را این غیرحضوری کردن پوشش میدهد ازجمله بحث دریافت غیرحضوری لیستهای بیمه، مشاهده غیرحضوری سوابق بیمه، الکترونیکی کردن پروندههای مستمریبگیران و...
وی با بیان اینکه یکی از آمال افراد تحت پوشش تامین اجتماعی بحث حذف فیزیکی پروندههای آنها بوده، ادامه داد: اکنون اگر به هر دلیلی محل کار بیمه شده تغییر کند و به شهر یا استان دیگری برود نیازی به حضور فیزیکی پرونده وی نیست؛ چراکه دسترسی به اطلاعات افراد در کلیه شعب سازمان ممکن خواهد بود. بحث بازرسی الکترونیک به صورت پایلوت در تهران انجام شده است و قصد داریم که کلیه بازرسیهایمان را به صورت الکترونیک انجام دهیم.
حیدری بیان داشت: برای غیرحضوری کردن و الکترونیکیسازی ارائه خدمات سازمان، کارهای بسیاری انجام شد و برای ما ثمربخش بودن آن بسیار مهم بود. پیشتر زمان زیادی صرف دسترسی به اطلاعات و یا دستیابی به خدمات سازمان میشد. بحث غیرحضوری کردن برای جذابتر کردن ارائه خدمات به جامعه هدف تحت پوشش سازمان بسیار مهم بوده است. اکنون شهروندان تهرانی تحت پوشش و یا متقاضی دریافت خدمات سازمان، میتوانند با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی غرب تهران gtsos.ir خدمات مورد نظر خود را در کوتاهترین زمان ممکن دریافت کنند. بعلاوه با تماس با شماره تلفن گویای 42276 نیز این امر ممکن است. اکنون بعد از ثبت درخواست در سامانه و یا تلفن گویا، دفترچهها را در زمانی کوتاه و در همان روز از طریق پیکهایی که در کارگزاریهای سازمان آموزش داده میشوند، میتوان دریافت کرد.
وی با بیان اینکه مجازی کردن خدمات سازمان در راستای تحقق حقوق شهروندی است، گفت: ما همچنین اقدامات مشوق بیمهای برای کارفرمایان را منظور داشتهایم. بخشودگی جرایم را با درنظر گرفتن اینکه شعار امسال حمایت از تولید و کالای ایرانی انتخاب شده برای آنها که در پرداختها معوقه داشتهاند از 10 اردیبهشتماه تا 10 تیرماه تمدید کردیم. بعلاوه فرصتی برای تقسیم کردن بدهیهای کارفرمایان ایجاد کردیم. معافیت پرداخت سهم کارفرما را برای حمایت از اشتغال و کالای ایرانی و ایجاد انگیزه برای جذب نیروهای متخصص دانشگاهی بیکار درنظر گرفتیم.
محمدرضا بادامچی (نماینده حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات و نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی) در این مراسم گفت: غیرحضوری انجام شدن وظایف و امورات ادارات و سازمانها، در صدر برنامههای توسعه کشور قرار داشته است. اکنون در مجلس لایحهای برای ارتقای شفافیت و الکترونیکی کردن امور اداری کشور قرار دارد.
وی ادامه داد: بحث ارائه خدمات غیرحضوری و الکترونیکی از دوره دولت اصلاحات شروع شد و با ایجاد وقفهای هشت ساله، مجددا در دولت تدبیر و امید مجددا پیگیری شد. الکترونیکی کردن در جلوگیری از سوءاستفادهها بسیار موثر است و در پیشبرد توسعه جامعه نقش مهمی ایفا میکند.
وی اظهار داشت: در سال 43، که سازمان برنامه و بودجه تشکیل شد هیئتی از بانک جهانی و دانشگاه هاروارد برای بررسی سازمان برنامه و بودجه و ارزیابی اقدامات آن در راستای اهداف بانک جهانی به ایران آمدند. آنها در بررسیهایشان اعلام داشتند که ایرانیان دارای یک نوع فرهنگ هستند که رودربایستی در آن بسیار مشهود است. ایرانیان تخلفات را به گردن دیگران میاندازند و با یک چنین اقدامی در پیشبرد کارها وقفه ایجاد میکنند.
نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان، تاکید کرد: اگر با یک متخلف برخورد نکنیم جامعه دچار فساد فراگیر میشود. اقدامات سازمان تامین اجتماعی در راستای ایجاد شفافیت قابل تقدیر است. ما هم چنین مسائل و اقداماتی را در بررسی لایحه شفافیت در نظر خواهیم گرفت. با الکترونیکی شدن امور اداری و خدمات کشور کارها نیز بهتر انجام خواهند شد.
محمدحسین مقیمی (استاندار تهران) نیز در این مراسم، گفت: یکی از شاخصهای توسعه یافتگی هر جامعه میزان عرضه خدمات اجتماعی به مردم است. سازمان تامین اجتماعی در ابتدای تشکیل به دنبال این بود که بخشهای کارگری کشور را تحت پوشش قرار دهد. بعدا البته خدماتش به بخشهای دیگر هم گسترش یافت و اکنون در شرایط حاضر این سازمان به یکی از بزرگترین نهادهای خدماتی کشور تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه خانوادههای تحت پوشش این سازمان در زمان مواجهه با بیماری و مشکلات از آرامش برخوردار هستند، افزود: بین کسی که برخوردار از بیمه است و کسی که حداقلهای بیمه درمانی را ندارد بسیار تفاوت است.
مقیمی اظهار داشت: تا قبل از دولت تدبیر و امید، 11 میلیون نفر در کشور از بیمه و خدمات درمانی بیبهره بودند. در دولت مرحوم هاشمی بسیار دنبال افزایش خدمات اجتماعی بودند. هر وقت در آن زمان بحث دادن یارانه میشد بسیاری مطرح میکردند که به جای دادن یارانه، بهتر است خدمات اجتماعی ارائه شود.
وی گفت: ارائه خدمات درمانی و حقوق بازنشستگی به افراد تحت پوشش سازمان، بهطور کلی، موجب بالارفتن امید در جامعه میشود.
وی با یادآوری اینکه در گذشته افراد زمان زیادی برای دریافت دفترچه خدمات درمانی صرف میکردند، اظهار داشت: اکنون این کار از طریق سامانه انجام میشود و نیازی به حضور فیزیکی نیست. در این زمینه البته بحث شفافیت هم ارتقا یافته است. همه اینها کمک خواهد کرد که مردم وقتشان را در جای بهتر و واقعیتری صرف کنند.
استاندار تهران در پایان، گفت: شاغلان و بازنشستگان با سازمان تامین اجتماعی در تماس هستند. در زیرمجموعه شاخص خدماتی که به این افراد ارائه میشود، باعث میشود جامعه ما به سمت توسعه پایدار برود.