مدیر عامل رجا اعلام کرد؛
خروج ۳۹۷ واگن فرسوده از شبکه ریلی تبعات دارد
مدیر عامل شرکت حمل ونقل ریلی رجا گفت: خروج ۳۹۷ واگن فرسوده از شبکه ریلی کشور تبعات اجتماعی بسیار بدی به همراه دارد.
به گزارش ایلنا، محمد رجبی (مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا) در واکنش به سخنان مجتبی تفقدی (معاون ناوگان راهآهن ) برای خروج ۳۹۷ واکن فرسوده از خطوط ریلی کشور گفت: امیدواریم چنین طرحی را با ضربت و شدت اجرایی نکنند و ابلاغ هم نشود.
او گفت: این طرحی تبعات اجتماعی بسیار بدی به همراه خواهد داشت و موجب حذف بیش از ۴۰ رام قطار و حذف ۴۰ درصد ناوگان شرکت رجا میشود. متاسفانه در برخی از مسیرهای ریلی ازجمله در مسیر تبریز باید تمامی ناوگان را حذف کنیم که تبعات اجتماعی بدی به همراه خواهد داشت. همچنین شرکت رجا تدابیر لازم برای اجرای چنین طرحی را در زمان کوتاه پیشبینی نکرده است.
مدیر عامل رجا ادامه داد: نمایندگان مجلس و دولت باید روی این موضوع حساس شوند تا این موضوع تبدیل به یک ناهنجاری اجتماعی نشود.
به گفته وی، سیاستگذاری باید به سمتی میرفت که با توسعه ناوگان جدید عمر ناوگان را کاهش میدادند نه اینکه با سادهترین شیوه ممکن که همان حذف ناوگان است بخواهند عمر ناوگان را کاهش دهند. همچنین گفتهاند اگر قصد خروج این ناوگان را نداریم باید تعمیرات بسیار سنگینی انجام دهیم که تقریبا به اندازه قیمت خود آن ناوگان هزینه به همراه دارد.
«روز گذشته مجتبی تفقدی، معاون ناوگان راهآهن گفته بود با توجه به حساسیت بیشتر واگنهای مسافری و جهت ایجاد ایمنی و رفاه بیشتر برای مسافران، برنامه از رده خارج کردن واگنهای مسافری با سن بالا از سال ۱۳۹۴ در دستور کار این معاونت قرار گرفته است و براساس برنامه باید تا پایان تیر امسال ۳۹۷ دستگاه واگن مسافری از رده خارج شود که با این اقدام متوسط عمر واگنهای مسافری در گردش به ۲۰ سال کاهش خواهد یافت.
به گفته معاون ناوگان راهآهن کشور هدف بلندمدت شرکت راهآهن در بخش ناوگان، کاهش متوسط عمر انواع ناوگان ریلی تا ۱۵ سال است، و شرکت راهآهن در نظر دارد در قالب یک برنامه عملیاتی، ۵۴ دستگاه واگن مسافری بینشهری و ۴۶ دستگاه ریلباس به ناوگان ریلی اضافه کند.
وی افزود: باتوجه به ظرفیت جابه جایی ۱۵ میلیون نفر مسافر بینشهری و حمل ۷ میلیون نفر مسافر حومهای تحقق این برنامه میتواند به تسهیل جابه جایی بار و مسافر و افزایش ظرفیتهای حمل کمک شایانی کند.»