براساس ماده ٣٧ قانون تأمین اجتماعی؛
الزامی بودن اخذ استعلام از سازمان تامین اجتماعی به هنگام انتقال مالکیت کارگاه
براساس ماده ٣٧ قانون تأمین اجتماعی در هنگام نقل و انتقال مالکیت کارگاه، دفاتر اسناد رسمى مکلفند در موقع تنظیم سند از سازمان تأمین اجتماعی راجع به بدهى واگذارکننده استعلام کنند.
به گزارش ایلنا، براساس قانون تأمین اجتماعی، هنگام نقل و انتقال عین یا منافع مؤسسات و کارگاه هاى مشمول این قانون اعم از اینکه انتقال به صورت قطعى، شرطى، رهنى، صلح حقوق یا اجاره باشد و اعم از اینکه انتقال به طور رسمى یا غیررسمى انجام بگیرد، انتقال گیرنده مکلف است گواهى سازمان تأمین اجتماعی را مبنى بر نداشتن بدهى معوق بابت حق بیمه و متفرعات آن از انتقال دهنده مطالبه کند.
در ماده ٣٧ قانون تأمین اجتماعی تصریح شده است: دفاتر اسناد رسمى مکلفند در موقع تنظیم سند از سازمان تأمین اجتماعی راجع به بدهى واگذارکننده استعلام کنند و در صورتى که سازمان ظرف ١٥ روز از تاریخ ورود برگ استعلام به دفتر سازمان پاسخى به دفترخانه ندهد، دفترخانه معامله را بدون مفاصاحساب ثبت خواهد کرد.
در صورتى که بنا به اعلام سازمان تأمین اجتماعی واگذارکننده بدهى داشته باشد، مى تواند با پرداخت بدهى معامله را انجام دهد بدون اینکه پرداخت بدهى حق واگذارکننده را نسبت به اعتراض به تشخیص سازمان و رسیدگى به میزان حق بیمه ساقط کند.
در صورت انجام معامله بدون ارائه گواهى مذکور انتقال دهنده و انتقال گیرنده براى پرداخت مطالبات سازمان داراى مسؤولیت تضامنى خواهند بود.
وزارتخانهها و مؤسسات و شرکتهاى دولتى همچنین شهردارىها و شوراى مرکزى اصناف و سایر مراجع ذیربط مکلفند در موقع تقاضاى تجدید پروانه کسب یا هر نوع فعالیت دیگر مفاصا حساب پرداخت حق بیمه را از متقاضى مطالبه کنند. در هرحال تجدید پروانه کسب موکول به ارایه مفاصاحساب پرداخت حق بیمه است.