گسترش مشارکت مدنی با برگزاری مجامع عمومی تشکلهای صنفی
یک فعال صنفی معلمان معتقد است: برگزاری آزادانه مجامع عمومی تشکلهای صنفی به تقویت جامعه مدنی و گسترش روحیه مشارکتی میانجامد.
محمد حبیبی، عضو کانون صنفی معلمان در گفتگو با ایلنا با اشاره به برگزاری مجامع عمومی کانونهای صنفی معلمان در برخی از استانها گفت: ده سال از برگزاری آخرین مجامع کانونهای صنفی میگذرد. در طول این ده سال کانونهای صنفی معلمان با وجود مشکلات و فشارها، تلاشهای موثری در پیگیری مطالبات صنفی از مجاری قانونی از خود نشان دادهاند.
وی تاکید کرد: قطعا عدم برگزاری مجامع عمومی در سالهای گذشته، تاثیرات منفی زیادی در ایجاد انسجام تشکیلاتی و عضوگیری و ایجاد بستر مناسب فعالیت صنفی معلمان داشته است.
حبیبی ادامه داد: در آغاز سال جدید زمزمه صدور مجوز برگزاری مجامع به گوش رسید و پس از آن مجمع عمومی فرهنگیان خراسان شمالی، مجمع آذربایجان شرقی و بعد مجمع فرهنگیان گیلان با همکاری مسئولان استانی و به صورت رسمی برگزار شد و به این ترتیب، شرایطی فراهم شد تا نوعی نشاط در فعالیتهای صنفی معلمان دیده شود.
این عضو کانون صنفی معلمان اظهار داشت: قطعا صدور مجوز برای برگزاری مجامع دیگر کانونها کمک میکند تا فعالیت صنفی شکل گستردهتر و مدنیتر به خود گیرد و روحیه مشارکتپذیری تقویت شود.
حبیبی افزود: قطعا یک تشکل صنفی متشکل از هیات مدیره برآمده از آرای عمومی بستر مناسبی است برای فعالیتهای مدنی ودرنهایت به توسعه کنشمندی و مطالبهگری صنفی خواهد انجامید.
وی در پایان تاکید کرد: حال که شرایط برای چنین فعالیتی فراهم شده به نظر میرسد وظیفه دولت است که با خودداری از دخالت در برگزاری مجامع و حفظ استقلال تشکلهای صنفی به گسترش جامعه مدنی و قدرتمندتر شدن نهادهای مدنی کمک کند.