یک فعال صنفی معلمان:
در فرایند خصوصی سازی، آموزش و پرورش تجاری می شود
یک فعال صنفی معلمان معتقد است: خصوصی سازی آموزش و پرورش به معنای تحمیل فرهنگ شرکتی است و بیشتر برای افزایش سود بعضی افراد در بخش خصوصی مفید است تا ارتقای کارآمدی و سطح سواد دانش آموزان
به گزارش اخبار دریافتی ایلنا، «مهدی بهلولی» فعال صنفی معلمان در گفتگو با تامین ۲۴ در ارتباط با روند رو به رشد خصوصی سازی در آموزش و پرورش گفت: خصوصی سازی مدارس موضوع جدیدی نیست و در سال ۹۳ هم در ۴۰ مدرسه در تهران و حدود ۸۴۰ مدرسه در سایر شهرهای کشور اجرا شد ولی گزارشهایی که از این کار در رسانهها از معلمان منعکس شد مثبت نبود.
وی افزود: در بند یک ماده ۱۴ لایحه ششم توسعه کشور هم به آموزش و پرورش اجازه داده شده تا نسبت به خرید خدمات از بخش خصوصی اقدام کند. ارائه خدمات آموزشی در این گونه مدارس با استفاده از نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات بخش خصوصی و تعاونی و یا با مشارکت در استفاده از امکانات و تجهیزات بخش دولتی و نیروی انسانی خصوصی و تعاونی صورت میگیرد.
وی تاکید کرد: کسانی که از خصوصی سازی در بخش آموزش کشور حرف میزنند اگر میتوانند بیایند از یک سالی که این طرح اجرا شده دفاع کنند.
این معلم با سابقه یکی دیگر از مشکلات این طرح را با ذکر مثالی تشریح کرد: دیده شده که در یکی از این مدارس خصوصی، فردی که یک گرایش خاص و تعلق فکری و شغلی به یک نهاد نظامی داشته، افراد همسو با خودش را به عنوان معلم جذب کرده و در نتیجه مدرسه را به پادگان و فضای نظامی تبدیل کرده است و الان هم این خطر درباره همه گرایشهای فکری و عقیدتی وجود دارد که تفکر خودشان را بر نظام تربیتی استاندارد تحمیل کنند.
وی با بیان اینکه خصوصی سازی به این شکل به گفته پژوهشگران، «تحمیل فرهنگ شرکتی» است گفت: با معلمانی که به جای یک و نیم میلیون تومان، تنها ۵۰۰ هزار تومان حقوق میگیرند و با مدیریت معطوف به نمره و آمار و ارقام، آموزش کیفی درخور و مورد نیاز کشور بیرون نمیآید.
بهلولی افزود: آموزش و پرورش برخی کشورها از جهت کیفیت در دنیا زبانزد است مانند فرانسه و فنلاند، بر خلاف کشور امریکا که با یک آموزش میانه مایه و ضعیف، هیچ جایگاه جهانی ندارد.
وی با بیان اینکه کشور امریکا مهد لیبرالیسم و نئولیبرالیسم است گفت: ولی در همین کشور ۹۰ درصد مدارس دولتی است و آن ۱۰ درصد دیگر تحت عنوان «چارتر اسکول» یا «مدارس دارای منشور» هستند، یعنی یک تم یا زمینه و یا درون مایه خاص برای تدریس دارند مانند حقوق شهروندی، تکنولوژی و چنین چیزهایی.
این فعال صنفی حقوق معلمان با بیان اینکه مدارس بخش خصوصی دانش آموزان خاصی را گزینش و انتخاب میکنند گفت: رمز موفقیت مدارس بخش خصوصی، اگر موفق باشند، «گزینش دانش آموزان» است.
بهلولی افزود: از این طریق دانش آموزان باهوش و کودکانی که دارای والدین پولدار و تحصیل کرده هستند انتخاب میشوند و مدیران مدارس هم در آخر سال بیلان میدهند که ما تعداد زیادی قبولی داشتیم؛ در صورتی که اگر این افراد در ادعایشان صداقت دارند در مناطق فقیرنشین و جنوب شهر فعالیت کنند و این تعداد قبولی بدهند.