خبرگزاری کار ایران

در نشست هفتگی شوراهای اسلامی کار شهر ری مطرح شد:

حضور نماینده کارفرما در شوراهای اسلامی کار محدود شود

حضور نماینده کارفرما در شوراهای اسلامی کار محدود شود
کد خبر : ۲۹۹۹۵۷

نشست هفتگی کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار محور شهرستان ری روز گذشته با موضوع بررسی مشکلات صنفی کارگران منطقه شهر ری و آشنایی فعالان صنفی این منطقه با مفاهیم قانون کار برگزار شد.

به گزارش ایلنا در این جلسه که جدا از اعضای شوراهای اسلامی‌کار کارخانه‌های محور شهر ری  اعضای انجمن‌های صنفی کارگری و نمایندگان کارگران دیگر واحدهای تولیدی منطقه شهر ری نیز حضور داشتند، یکی از کارشناسان ادراه تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران نخستین جلسه  آشنایی با مقررات قاوانین کار و تامین اجتماعی برگزار شد.

اهمیت گفتگو‌های اجتماعی و سه جانبه گرایی در تنظیم روابط کار، نقش نهادهای صنفی کارگری در پیگیری خواسته‌های صنفی کارگران و ساختارنهادهای صنفی تعریف شده در فصل ششم قانون کار از جمله موضوعاتی بود که در جلسه روز گذشته مطرح شد.

در این نشست همچنین از سوی حاضرین انتقاداتی به ساختار فصل ششم قانون کار مطرح شد و بصورت مشخص افرادی که به نمایندگی از شوراهای اسلامی کار در این جلسه حضور داشتند از اینکه کارفرمایان یا نمایندگان آنها می‌توانند در ساختار این تشکل صنفی کارگری حضور موثر داشته باشند انتقاد کردند.

به باور این گروه از فعالان صنفی کارگری شهرستان ری دست‌کم مقررات فصل ششم قانون کارباید طوری اسلاح شود که دیگر مدیریت یا نمایندگان آنها نتوانند در ترکیب اعضای هیات مدیره یا بازرسان کانون‌های منطقه ای، شهری و در نهایت عالی  شوراهای اسلامی کار حضور یابند.

«محمد رضا بقاییان» عضو شورای عالی کار در این جلسه گفت: با شاره به نقشی که می‌توانند نهادهای صنفی کارگری در توسعه اقتصادی کشور ایفاد کنند، بسیاری از کارگران هنوز با مفاهیم قانون کار آشنا نیستند.

وی افزود: به صورت مشخص در بخش شهرداری­ها تشکل کارگری نداریم وچون بسیاری از کارگران از قانون کار بی اطلاع هستند از آنها سوء استفاده می­شود و کمتر از حد معین به آنها مزایا و دستمزد پرداخت می­شود و گاهی بیمه آنها پرداخت نمی­شود

بقاییان افزود:این در حالی است که بسیاری از این کارگران بیش از 8 ساعت مشغول کارند و به کارگرانی که در شیفت شب به کار گرفته می­شوند نیز حق اضافه کاری نمی پردازند و نوبت کاری و شیفت شب آنها به صورت قانونی محاسبه نمی­شود.

وی افزود:بعضا دیده شده برگه قرارداد که طبق قانون کار باید یک نسخه از آن به کارگر داده شود را به او نمی­دهند تا در صورت بروز مشکل کارگر نتواند به صورت قانونی از حقوق خود دفاع کند و این نوع مسایل لزوم آموزش قانون کار را زیاد می­کند.

«علی خدایی» از اعضای هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران  نیز در این جلسه گفت: تشکل­ها باید افزایش پیدا کنند و پیگیر مطالباتشان باشند و انجمن­های صنفی و تشکل­ها باید از سیاست فاصله بگیرند تا بتوانند به مشکلات کارگران بپردازند

وی افزود:ساختار آیین نامه شوراها باید تغییر کند ، قرار است نشست­های در این خصوص برگزار شود که کمتر شکل عملیاتی پیدا می­کنند و بیشتر این شوراها مشورتی است و بعضی نمایندگان بازنشسته هستند و چون اعتراضات زیادی در این باره شده بهتر است از آنها به عنوان نماینده استفاده نشود .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز