جزیئاتی تازه از حادثه سقوط بالگرد فلات قاره
به دنبال حادثه سقوط بالگردی که برای انتقال یک کارگر مصدوم از سکوی نفتی ابوذر (واقع در جزیره خارک) عازم بیمارستان کنگان بوشهر بود، منابع ایلنا از جزئیات این حادثه و همچنین وضعیت معمول بیشتر بالگردهایی که هماکنون از آنها در مناطق نفتی به نام اوژانش هوایی تردد میکنند؛ میگویند.
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مسئولیت نگهداری و اداره سکوی نفتی ابوذر با شرکت فلات قاره است. در حادثه شب دوشنبه «رسول شجرات» از کارگران شاغل در این سکوی نفتی دچار یک مشکل پزشکی خاص میشود بهطوریکه برای اعزام وی به بیمارستان کنگان بوشهر؛ یک فروند بالگرد راهی سکوی نفتی ابوذر میشود.
براساس اطلاعاتی که تاکنون درباره این حادثه منتشر شده؛ در روز حادثه به همراه رسول شجرات (کارگر بیمار سکوی ابوذر) شخص دیگری به نام «خورشید حسینی» نیز سوار بالگرد میشود. همچنین آقایان «علی عزتی» و «صفر پایخوان» به ترتیب مسئولیت خلبانی و کمک خلبانی این بالگرد را برعهده داشتند.
مطابق اخباری که تا این لحظه درباره این حادثه منتشر شده؛ بالگرد سانحه دیده در ساعت 22 و 10 دقیقه روز دوشنبه 22 تیرماه با چهار مسافرش از سکوی نفتی ابوذر در 71 مایلی بوشهر به مقصد بیمارستان کنگان بلند میشود اما بعد از ده دقیقه پرواز در 25 مایلی بوشهر ارتباطش را با برج مراقبت از دست داده و در دریا سقوط میکند. تا این زمان تنها جسد سه نفر از سرنشینان آن پیدا شده است.
به گفته منابع ایلنا؛ مالکیت بالگرد حادثهدیده مانند دیگر بالگردهایی که در حال حاضر از آنها برای تردد افراد شاغل در سکوهای نفتی استفاده میشود؛ به یک شرکت خصوصی به نام «تارا» تعلق دارد. هدایت این بالگردها معمولا برعهده خلبانان بازنشسته است و بهطور معمول شرکتهای نفتی از جمله شرکت فلات قاره که مسئولیت اداره و نگهداری سکوی ابوذر را برعهده دارند؛ در قالب قراردادهای حداقل دو ساله از این بالگردهای اجارهای برای جابجایی کارکنان استفاده میکنند.
از قرار معلوم در میان بالگردهایی کرایهای که هماکنون در مناطق نفتی در حال تردد هستند هیچ بالگردی با کاربری ویژه اورژانس هوایی وجود ندارد و بهطور معمول شرکتهای نفتی ناچارند در صورت مواجه با مشکل پزشکی خاص برای از دست ندادن زمان از همان بالگردهای معمولی برای جابجا کردن افراد مصدوم بیمار استفاده کنند.
منابع ایلنا در این باره میگویند؛ برابر مقررات و ضوابط کنونی بهصورت مشخص اگر بر اثر اتفاقی؛ تعداد زیادی از افراد شاغل در سکوهای نفتی مصدوم یا بیمار شوند؛ برای اعزام آنها از کشتیهای مسافربری دریایی استفاده میشود اما در مواردی که شمار افراد مصدوم یا بیمار پایین است؛ برای انتقال آنها به مراکز درمانی از بالگرد استفاده میشود.
به گفته آنها؛ وضعیت کنونی درحالی است که اگر در محدوده مناطق نفتی خلیج فارس تنها یک بالگرد ویژه حمل افراد بیمار وجود داشته باشد دیگر برای مواردی مانند حادثه اخیر نیاز به استفاده از بالگردهای عادی نخواهد بود.
این منابع با تاکید بر اینکه تا زمان اتمام تحقیقات کارشناسی نمیتوان درباره دلایل وقوع این حادثه اظهارنظر کرد؛ در توضیح شرایط تردد این بالگردها میگویند: برابر مقررات ایمنی بهصورت کلی در زمان استفاده از بالگرد باید پیش از پرواز وزن تمامی بار، تجهیزات و حتی سرنشینان جداگانه سنجیده و به همراه میزان سوخت مورد نیاز پرواز بالگرد ثبت شوند.
برابر این اطلاعات؛ طبق استانداردهای ایکائو (شرکت خدمات هلیکوپتری کشوری) تمامی بالگردهایی که در مناطق نفتی کشور در حال تردد هستند باید گواهینامه سالیانه دریافت کنند تا با انجام بازرسیهای سالانه و ماهانه و تعمیر و سرویس از وقوع هرگونه حادثه احتمالی در آنها جلوگیری شود.
براین اساس هنگامیکه اشخاصی حقوقی مانند شرکتهای نفتی برای جابجایی کارکنان به بالگردها یا حتی کشتیهای استیجاری روی میآورند، شرکتهای اجاره دهنده باید با ارائه گواهینامه سلامت سالیانه معتبر؛ معیوب نبودن وسایل نقلیه خود را تضمین کنند و در عین حال در صورت بروز هرگونه اتفاق؛ مسئولیت پاسخگویی را برعهده بگیرند.
همچنین غیر از تهیه گواهینامه سالیانه برای بالگردها و کشتیهای مورد استفاده کارکنان شرکتهای نفتی، مالکان این وسائط وظیفه دارند به کارکنان مستقر در سکوهای نفتی مهارتهای مختلفی همچون «بقا در دریا»، «دورههای ایمنی»، «اطفا و آتشنشانی» و «کمکهای اولیه» و «سیپیآر» ، «افسر فرود هلیکوپتر- ارتباطات رادیویی» (HLO-VHF) و «فرار از هلیکوپتر در زیر آب» (HUET) و ... را در محیطهای شبیهسازی شده؛ آموزش دهند و در پایان به افرادی که با موفقیت این دورهها را سپری میکنند؛ گواهینامه پایان دوره اعطا کنند.