پاسخ شرکت بوئینگ به اعتصاب کارگران: هزاران نفر اخراج شدند
بوئینگ قصد دارد از ماه آینده حدود ۱۰ درصد از کارکنان خود را اخراج کند، یعنی بیش از ۱۰ هزار نفر از ۱۷۰هزار نفر پرسنل این مجموعه ۱۷۰ هزار نفری قرار است مشمول تعدیل نیرو و اخراج شوند.
به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از خبرگزاری اسوشیتدپرس، در روز جمعه شرکت بوئینگ خبر داده است که ۱۰ درصد از کارکنان این شرکت تولیدکننده هواپیمای مسافربری را اخراج خواهد کرد.
این حکم مدیران شرکت بوئینگ در پاسخ به اعتصاب یک هفتهای کارگران این کارخانجات آمریکایی در اعتراض بهعدم افزایش مزد بوده است.
مدیران شرکت میگویند اعتصاب اخیر بیدلیل بوده و باعث فلج شدن تولید هواپیما و ضرر سنگین به شرکت شده است.
بوئینگ قصد دارد از ماه آینده حدود ۱۰ درصد از کارکنان خود را اخراج کند، یعنی بیش از ۱۰ هزار نفر از ۱۷۰هزار نفر پرسنل این مجموعه ۱۷۰ هزار نفری قرار است مشمول تعدیل نیرو و اخراج شوند.
شرکت اعلام کرده است که از همه ابزارها برای مقابله با اعتصاب که شرکت را فلج کرده و ضرری جبران ناپذیر به آن زده است، استفاده میکند.
کلی اورتبرگ، مدیرعامل جدید شرکت که از زمان روی کار آمدنش بحران در بوئینگ شروع شد، روز جمعه در یادداشتی خطاب به کارگران و کارمندان خود گفت: این کاهش تعداد نیرو شامل همه سطوح از مدیران، کارگران و تا کارمندان مجموعه میشود.
این شرکت حدود ۱۷۰ هزار نیرو در آمریکا و دیگر کشورها دارد که بسیاری از آنها در تاسیسات تولیدی در ایالتهای واشنگتن، لوئیزیانا و کارولینای جنوبی کار میکنند.
بوئینگ علاوه بر عدم افزایش مزد، در سهم مرخصیهای نیروهای خود تغییراتی به زیان کارکنان انجام داده بود و پس از آن بسیاری از مرخصیها را نیز لغو کرده بود.
با شروع همهگیری کرونا، بوئینگ از ابتدای سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۵ میلیارد دلار ضرر کرده بود.
حدود ۳۳ هزار نفر از کل ۱۷۰ هزار نیروی بوئینگ از هفته پیش به اعتصابات پیوسته بودند که موفق به توقف فعالیت مجموعه شدند.
مذاکرات دو روزه در هفته قبل به نتیجهای نرسیده و شرکت بوئینگ علیه انجمن بینالمللی ماشینکارها و اتحادیه کارگران حوزه هوافضا در دادگاه طرح شکایت کرده است. کارگران و کارکنان این اقدام را خلاف قانون و ادعاها و اتهامات شرکت را ناعادلانه و غیرواقعی خواندند.
با اعلام اخراج کارکنان، بوئینگ همچنین گزارشی مقدماتی از نتایج مالی سه ماهه سوم خود ارائه کرد که بنابر اذعان همان گزارش، ضرر و زیان شرکت قبل از اعتصاب نیز بیش از سود و فروش آن بوده است.
کارگران ناتوانی مدیران جدید در مدیریت مجموعه پس از پایان بحران کرونا را از دلایل اعتصاب خود میدانند و خواهان تغییر در مدیریت از طریق تجدیدنظر هیات مدیره شرکت در انتخاب مدیرعامل هستند.
بوئینگ در طی پنج سال گذشته سه مدیرعامل عوض کرده و مدیرعامل جدید که از ماه آگوست (مرداد) روی کار آمده، شرایط را بدتر کرده است.