خبرگزاری کار ایران

سازمان جهانی کار گزارش داد:

افزایش شاغلان حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر جهان به ۱۶ میلیون نفر/ پیشتازی چین!

افزایش شاغلان حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر جهان به ۱۶ میلیون نفر/ پیشتازی چین!
کد خبر : ۱۵۳۷۱۵۸

چین با برآورد ۷.۵ میلیون شغل ناشی از انرژی تجدیدپذیرنده، بالاترین سهم را در میان کشورها در این حوزه دارد. رتبه بعدی به اتحادیه اروپا (EU) با ۲ میلیون شغل تعلق دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از سازمان جهانی کار، گزارش جدید منتشر شده در ILO نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری گسترده برخی کشورها در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر ضمن ارزان بودن، باعث اشتغال سریع و کم هزینه و متناسب با محیط زیست برای بسیاری از کشورها شده است. 

بر اساس گزارش تازه منتشر شده انجمن انرژی‌های انرژی‌پذیر و کار و بررسی سالانه آژانس بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) و سازمان بین المللی کار (ILO)، در سال ۲۰۲۴ بیشترین افزایش شغل در انرژی‌ها و سوخت‌های تجدیدپذیر از ۱۳.۷ میلیون در سال ۲۰۲۲ به ۱۶.۲ میلیون طی کمتر از دو سال رسیده است. جهش ۲۰ درصدی هرساله شاغلین این بخش نشان دهنده رشد قوی توان تولید انرژی‌های انرژی پذیر، همراه با گسترش روزافزون تجهیزات آن و افزایش سرمایه‌گذاری کشورها برای اشتغال در این حوزه است. 

با این حال، این سرمایه‌گذاری در همه جا متناسب و متوازن رشد نکرده است. نزدیک به دو سوم سرمایه‌گذاری جهانی در حوزه سلول‌های خورشیدی و توربین‌های بادی نصب شده در سال گذشته درون کشور چین بوده است. 

چین با برآورد ۷.۵ میلیون شغل ناشی از انرژی تجدیدپذیرنده، بالاترین سهم را در میان کشورها در این حوزه دارد. رتبه بعدی اتحادیه اروپا (EU) با ۲ میلیون شغل، و پس از آن برزیل با ۱.۵ میلیون شغل و ایالات متحده آمریکا و هند با نزدیک به یک میلیون شغل در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

با این وجود سهم کارگران شاغل در حوزه سوخت‌های فسیلی جهان همچنان بالاست و این یکی از نگرانی‌های سازمان‌های بین المللی است.

در بخش باد، چین و اروپا مسلط هستند. آن‌ها به عنوان پیشروان در تولید و نصب توربین، به ترتیب ۵۲ درصد و ۲۱ درصد در مجموع ۱.۵ میلیون شغل جهانی مشارکت دارند. 

گیلبرت هونگبو، دبیرکل ILO، می‌گوید: سرمایه‌گذاری در آموزش، مهارت‌ها و و رشد امکانات لازم در بخش سوخت‌های فسیلی، به مواردی چون کاهش اشتغال، آسیب به محیط زیست، کار غیربهداشتی و زیان آور و ناایمن، شکاف جنسیتی در اشتغال و دیگر نابرابری‌ها دامن می‌زند و امکان اشتغال در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر که بستری با ظرفیت جدید است را محدود می‌کنند.  اگر بخواهیم را به دانش و مهارت‌هایی که برای دستیابی به وسایلی مناسب این حوزه دست پیدا کنیم، نیازمند تغییر گرایش به سمت توسعه پایدار و توزیع عادلانه انرژی در کشورها هستیم. ما خود در سازمان جهانی کار به این روند کمک می‌کنیم.

سازمان جهانی کار و سازمان ملل متحد از ابتدای دهه میلادی فعلی بر توسعه اشتغال در حوزه اقتصاد پایدار و سبز تاکید داشتند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز