خبرگزاری کار ایران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

تشکل‌های کارگری در حوزه ایمنی به ما کمک کنند/ نهادهای متولی نظارت بر کار باید یکپارچه شوند

تشکل‌های کارگری در حوزه ایمنی به ما کمک کنند/ نهادهای متولی نظارت بر کار باید یکپارچه شوند
کد خبر : ۱۵۳۵۵۵۴

احمد میدری در مراسم یادبود کارگران جانباختگان معدن معدنجوی طبس شرکت و از پیگیری پرونده حقوقی این حادثه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم بزرگداشت و یادبود جانباختگان حادثه انفجار معدن زغالسنگ معدنجو طبس در محل دانشگاه علمی و کاربردی خانه کارگر با حضور علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) و حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) حسین حبیبی (عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار) و جمعی از فعالان کارگری و اعضای این تشکل عصر امروز برگزار شد.

در ادامه این مراسم، احمد میدری (وزیر تعاون، کار چ رفاه اجتماعی) ضمن تسلیت حادثه معدن طبس و شهادت سیدحسن نصرالله گفت: درباره این حادثه باید بگوییم قابل تحمل نیست کسانی که برای نان حلال تلاش می‌کنند، به این شکل جان خود را از دست بدهند.

وی افزود: گله من این است که ما ابتدا در این حوادث همراهی می‌کنیم و با خانواده‌ها همدردی می‌کنیم. خیرین نیز به خانواده‌ها کمک می‌کنند و کسانی به عنوان مقصر مدتی به زندان می‌روند، اما چیزی در ادامه تغییر نمی‌کنند. ما نتوانستیم در معادن چیزی را تغییر دهیم.

میدری گفت: ما باید با کمک نهادهای مدنی، تشکل‌های کارگری مثل خانه کارگر، تشکلات کارفرمایی و خانه معدن و.. ایمنی را در معادن ارتقا دهیم. ما آموزش کار در معدن و آموزش ایمنی معدن و کارت حق کار در معدن پس‌از آن را نداریم. میزان حوادث معادن ۵ برابر دیگر حوادث است. وزرای قبلی به سازمان استاندارد نوشتند که استاندارد تجهیزات ایمنی باید بازنگری شود ولی هیچ چیز تغییر نکرده است. ما فقط ۲۰۰ معدن زغالسنگ در کشور داریم اما این بهانه خوبی برای عدم رسیدگی نیست و غفلت نابخشودنی است و تجهیزات باید بروزرسانی شود.

وزیر کار با اشاره به کمبود بازرسین و تکثر نهادهای متولی و ناظر گفت: ما ۸۰۰ بازرس در وزارت کار کم داریم. در کشورهای دیگر حداقل تشکل‌های بازرسی تشکیل شده که تشکل‌ها و دولت‌ها در آن نماینده دارند و بازرسی می‌کنند. کوچک سازی دولت به معنای کاهش نظارت‌های آن نیست.

وی ادامه داد: در روسیه کنار هر ساختمان یک ناظر وجود دارد که هم در کیفیت ساخت و هم استاندارد کار حفظ شود. این ناظر از کنار کار تکان نمی‌خورد و مثل غریق نجات دائم نظارت می‌کند. ما اما در معادن ایران چنین چیزی نداریم. ما سالانه هشت‌صد نفر را حین کار از دست می‌دهیم. در حوزه کار‌غیر رسمی، کار ساختمانی و دکل بندی بخصوص در شمال کشور حوادث کار منجر به مرگ زیادی داریم.

این عضو کابینه دولت چهاردهم تاکید کرد: برخی گزارشات متناقض است و نباید جداگانه بررسی کنند. بررسی پرونده و گزارش باید در کمیته‌ای مشترک صورت بگیرد. من دعوت می‌کنم از تشکل‌های کارگری و انجمن‌ها که در شورای حفاظت ایمنی، هر سه ماه یکبار گزارش بگیریم تا حوادثی مثل این مورد فراموش نشود.

وی تاکید کرد: ما نظارت یکپارچه نداریم و باید سازمان نظارت یکپارچه داشته باشیم. ما اکنون سه نهاد داریم‌ که در وزارت صمت، بهداشت و کار نظارت می‌کنند. ما باید نظارت‌ها را یکپارچه کنیم تا نتیجه بخش باشند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز