خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای خبر داد:

واگذاری بیش از ۶۰درصد وظایف ذاتی سازمان فنی و حرفه‌ای به بخش خصوصی

واگذاری بیش از ۶۰درصد وظایف ذاتی سازمان فنی و حرفه‌ای به بخش خصوصی
کد خبر : ۱۵۱۴۲۳۵

مهرداد عظیمی گفت: در سه‌سال اخیر بیش از ۳۶ هزار مجوز آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای صادر شده که در مقایسه با دوره گذشته رشد بیش از ۱۲۰۰ درصدی محقق شده است. این سازمان در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد ماموریتهای ذاتی خود را به بخش خصوصی واگذار کرده است. عملکرد سازمان در زمینه واگذاریِ وظایف ذاتیِ خود به بخش خصوصی، یکی از افتخارات سازمان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهرداد عظیمی، رییس سازمان فنی و حرفه‌ای، ظهر امروز، سه‌شنبه ۱۶ مرداد، در نشست خبری گفت: یکی از مأموریتهای سازمان تدوین استاندارهای آموزشی است که تاکنون بیش از ۱۱ هزار و ۷۰۰ سرفصل اموزشی تدوین شده است. بخش قابل توجهی از این استانداردها در یکی دو سال اخیر تدوین شده است. 

وی افزود: مرحله‌ی بعدی آموزش استاندارد است که با بیش از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دوره آموزشی رشد قابل ملاحظه این حوزه را شاهد بودیم و رشدی ۳۴ درصدی داشتیم. همچنین در دوره سه‌ساله اخیر حدود ۷۷ هزار واحد پذیرنده واقعی با رشد ۹۲ درصدی، ثبت عملکرد این دوره اتفاق افتاده است. 

معاون وزیر کار ادامه داد: در سه‌سال اخیر بیش از ۳۶ هزار مجوز آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای صادر شده که در مقایسه با دوره گذشته رشد بیش از ۱۲۰۰ درصدی محقق شده است. این سازمان در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد ماموریتهای ذاتی خود را به بخش خصوصی واگذار کرده است. عملکرد سازمان در زمینه واگذاریِ وظایف ذاتیِ خود به بخش خصوصی، یکی از افتخارات سازمان است. 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: اکنون ۶۵۹ مرکز آموزش مهارت دولتی و بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ کارگاه آموزشی در حال ارائه دوره‌های مهارتی هستند. این مجموعه در تمام استانها و شهرستانها مشغول به فعالیتند. 

عظیمی بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات ارزشمند سازمان، توسعه مراکز آموزشی جوارکارگاهی است. در کشورهای پیشرو در حوزه مهارت این اتفاق می‌افتد و با افتخار ما ۴ هزار و ۱۶۲ واحد اموزش جوارکارگاهی داریم. در این حوزه نیز رشدی بیش از ۳۰۰درصدی داشتیم. 

وی گفت: تقریبا ۹ هزار مرکز آموزشیِ دولتی و جوارکارگاهی داریم و بیش از ۴۰ هزار مربی در این حوزه فعالیت دارند. پس کشور ما در حوزه مهارت ظرفیت بی‌نظیری دارد. 

عظیمی گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود حوزه مهارت، دیپلماسی مهارتی را در دستور کار قرار دادیم؛ در این راستا همکاری با ۷ کشور آفریقایی همکاری داریم و مهارت‌جو پذیرفتیم. امروز بخش قابل توجهی از کشورهای آفریقایی درخواست دریافت آموزش‌های فنی و مهارتی را از کشور ما دارند. 

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای به رشد بودجه سازمان اشاره کرد و گفت: یکی از تنگناهای ما کمبود بودجه بود که در یکی دو دهه گذشته به این موضوع توجه نشده بود، اما با همراهی دولت ۴۸ درصد رشد بودجه داشتیم. 

وی گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای در زمینه اجرای برنامه‌های تحولیِ دولت، با امتیاز ۹۹.۶ رتبه اول را کسب کرده است. در واقع ما هم در انجام ماموریت‌ها و هم برنامه تحولی دولت رتبه اول را داشتیم. 

عظیمی در ادامه به برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: موضوع مهارت به عنوان موضوع کلیدی و سازمان به عنوان کانون توسعه سرمایه انسانی است. متاسفانه موضوع مهارت در برنامه هفتم دیده نشده بود که با درخواست ما مجلس و دولت مکلف شدند لایحه پیشنهادی توسعه مهارت را در برنامه توسعه هفتم بیاورند. 

وی همچنین به تصویب اساسنامه سازمان اشاره کرد و گفت: تصویب اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان مطالبه دهه‌های گذشته این سازمان در این دوره محقق شد؛ این مهم با کار جمعی همکاران سازمان و مجلس شورای اسلامی اجرایی شد. 

معاون وزیر ادامه داد: با توجه به اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دولت مکلف شد نیم در هزار اعتبارات عمرانی کشور را صرف آموزش کارگران شاغل در پروژه‌های عمرانی کشور کند؛ بر این مبنا همه دستگاه‌های اجرایی کشور مکلف به عملیاتی کردن این مهم شدند. سازمان برنامه و بودجه با توجه به اعتبارات عمرانی دستگاه‌ها، مبالغ مورد نظر را ابلاغ می‌کند. این ظرفیت توانمندسازی نیروی کار کشور را موجب و تحقق شعار سال را ممکن می‌کند. این کار سبب می‌شود کارگران پروژه‌ای فصلی دارای مهارت شوند و بتوانند بر اساس مهارت مشغول به کار شوند و کسب درآمد کنند. 

عظیمی گفت: وی به تدوین شیوه نامه‌ی اسانامه اشاره کرد و گفت: این شیوه نامه باید تدوین و ابلاغ شود که امیدواریم با تدوین آن، این قانون هر چه سریع‌تر به مرحله‌ی ابلاغ برسد. 

وی گفت: در حوزه اشتغال با معاونت توسعه اشتغال وزارت کار قرارداد امضا کردیم و متعهد شدیم متناسب با آموزش‌ها و سند آمایش سرزمینی و برنامه‌ها، آموزش‌ها به سمت درست هدایت شود و در سبب کاهش اشتغال شود. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت و وزارت کار افتخار کاهش نرخ بیکاری در این دوره را داشتند و سازمان فنی و حرفه‌ای نقش مهمی در این زمینه داشته است. به طوریکه ۷۹ درصد از آموزش‌های این سازمان یا فرد را دارای درامد می‌کند و یا به سمت شغل می‌برد. 

معاون وزیر کار ادامه داد: امسال علاوه بر هدف‌گذاری‌های حوزه آموزش، رشد ۵۰ درصد توسعه مراکز جوارکارگاهی را پیش‌بینی کرده‌ایم. این مهم مهارت‌افزایی شاغلان و کارکنان جدید را موجب می‌شود. در این حوزه با کارگاه‌های بزرگ کشور قرارداد همکاری و توسعه مهارت بسته‌ایم. امیدواریم مسیر استخدام در این صنایع از مسیر فنی و حرفه‌ای باشد. 

معاون وزیر کار بیان کرد: بنا است بنیاد ملی نخبگان، افراد برگزیده مهارتی را مورد حمایت قرار دهد. در همکاری با وزارت آموزش و پرورش نیز آموزش حدود ۲۰۰ هزار دانش‌آموز را در گام اول در دستور کار خواهد داشت. 

عظیمی گفت: در دوره اخیر شاهد بیش از ۱۰۰۰ درصد رشد در برگزاری مسابقات هستیم و در طول سال ۱۱ دوره مسابقه ملی توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود. برای اولین بار با حضور ۱۵ کشور مسابقات مهارت در استان گلستان برگزار شد. همچنین در شهریور پیش با ۱۵ رشته در شهر لیون فرانسه حاضر خواهیم بود. 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اضافه کرد: امروز نیاز کشور مهارت‌های تخصصی و نرم است؛ در حال حاضر شاغلان و مدیران و گروه‌های مختلف مردمی نیازمند مهارت‌آموزی هستند.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز