خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از علی حیدری؛

وزیری از جنس پزشکیان

وزیری از جنس پزشکیان
کد خبر : ۱۵۱۳۹۳۰

علی حیدری (کارشناس رفاه و تامین اجتماعی) در یادداشتی نوشت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی حق مردم و پول مردم است و به همین دلیل بایستی وزیر آن «مطلع و دردمند» باشد نه «مرفه بی‌درد» و این وزیر نباید وامدار هیچیک از اصحاب زر و زور و تزویر بوده و مستقل و آزاده باشد.

رئیس جمهور محترم متعاقب پیروزی در انتخابات و طی دیدار با تشکل‌های کارگری و بازنشستگی در خصوص نحوه انتخاب وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خطاب به آنان گفت: «شما پیشنهادات‌تان را بدهید و بر اساس آن شاخص‌ها تلاش خواهیم کرد تا فردی با مشخصاتی که هم از طبقه کارگر باشد و همچنین عالم، آگاه و توانمند باشد را انتخاب نماییم.»

و نگارنده اگر در آن جلسه حضور داشتم از ایشان می‌خواستم علاوه بر مشخصاتی که ذکر کردند، یک نفر مثل خودش را برای تصدی این وزارتخانه انتخاب کند. فردی که دردمند و دغدغه مردم و بویژه اقشار فرودست جامعه باشد، فردی که امین، حفیظ، علیم و مکین باشد همان مختصاتی که برای حضرت یوسف (علیه السلام) به عنوان امانت دار و خزانه دار مصریان در قرآن آمده است چراکه غالب منابع و ظرفیت‌های ذیل این وزارتخانه در بخش‌های حمایتی، بیمه‌ای و تعاونی متعلق به مردم است، فردی که مستقل باشد و وام دار هسته‌های قدرت و ثروت نباشد؛ فردی که هم سفره مردم باشد و خواهان برچیدن سفره‌های خاص و خواص از منابع عمومی و…

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی حوزه تامین اجتماعی (امدادی، حمایتی و بیمه‌ای) است که منابع آن غالباً در حکم امانت، حق الناس و اموال عمومی است و بخش اعظم آن حاصل مشارکت شرکای اجتماعی صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی ویا مشارکت خیرین و نیکوکاران در قلمروهای امداد اجتماعی و امور حمایتی بوده و یا ماحصل مشارکت اعضای تعاونی‌ها بوده و نمی‌توان و نباید به هر روشی و با هر هدفی آن را خرج کرد، بلکه محل خرج ریال به ریال این منابع امدادی، حمایتی و بویژه بیمه‌ای مشخص و متعین است فلذا وجه امانت داری و پاکدستی فردی و تیمی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی مهم است.

مضافا به اینکه در حوزه «تعاون» هم نیز حق و حقوق مردم مطرح است و در حوزه «کار» نیز اصول کار شایسته و مقاوله نامه‌های بین المللی کار و تامین اجتماعی پذیرفته شده از سوی ایران اقتضاء می‌نماید که وزارتخانه متولی آن به صیانت از حقوق مردم (در حوزه رفاه و تامین اجتماعی) و حقوق بیمه شدگان و مستمری بگیران (در حوزه بیمه‌های اجتماعی) بپردازد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در عین حالی که باید درک کند و بفهمد که‌ عدم دریافت حقوق چند ماهه برای یک کارگر و خانواده او یعنی چه؟! می‌بایست بداند که تحمیل هزینه من غیر حق و مصارف مغایر با اصول و قواعد بیمه‌ای و دست اندازی به منابع و ذخایر سازمانها و صندوقهای بیمه‌گر اجتماعی نیز، خیانت در امانت و دست در جیب سایر بیمه شدگان نمودن و آدرس اشتباهی دادن است. و در یک کلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی حق مردم و پول مردم است و به همین دلیل بایستی وزیر آن «مطلع و دردمند» باشد نه «مرفه بی‌درد» و این وزیر نباید وامدار هیچیک از اصحاب زر و زور و تزویر بوده و مستقل و آزاده باشد.

وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی، هم بایستی «مطلع» و مسلط به حوزه «سیاست اجتماعی» و «خدمات اجتماعی» باشد و هم «دردمند» و زجر کشیده باشد و آگاه از «درد مردم» بقول مرحوم اوستا «از درد سخن گفتن و از درد شنیدن / با مردم بی‌درد ندانی که چه دردیست» ) مگر می‌شود فردی که رویکرد غالب اقتصادی و تجارت مآبانه دارد، در یک وزارتخانه متولی وجه اجتماعی دولت مشغول بکار شود و موفق شود؟ مگر می‌شود کسی که از درد مردم مطلع نیست و از مشاهده آسیب‌های اجتماعی دلش به درد نمی‌آید بتواند در حوزه خدمات اجتماعی و سیاست اجتماعی موفق باشد؟ مگر می‌شود کسی که نمی‌داند معنی به زیر خط فقر رفتن یک خانواده در اثر ابتلا به فقر و آسیب اجتماعی چیست بتواند تصدی چنین وزارتخانه‌ای را برعهده گیرد؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم بایستی «درد» مردم داشته باشد و هم «مطلع» باشد و در فرآیند تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم گیر‌های دولتی، به دنبال احقاق حقوق حقه مردم (سهم متناسب حوزه‌های امدادی، حمایتی و بیمه‌های اجتماعی) باشد و در فرایند اتخاذ و اجرای «تصمیمات اقتصادی» دولت و مجلس «وجه اجتماعی» و مابه ازای «تامین اجتماعی (امدادی، حمایتی و بیمه‌ای)» آن را مد نظر داشته و گوشزد نماید.

وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی مطلع و دردمند باید بداند که پیشرفت بدون عدالت، توسعه بدون تامین اجتماعی (حوزه‌های امدادی، حمایتی و بیمه‌ای)، تولید و سرمایه‌گذاری ملی بدون بسط و تقویت بیمه‌های اجتماعی، وجداناً، شرعاً و قانوناً میسر نیست و می‌بایست برای تحقق ملازمت و مقارنت عدالت و پیشرفت، سهم مردم بطور عام و اقشار و گروه‌های آسیب‌پذیر، بطور خاص و نیز سهم متناسب لشکریان توسعه (کارگر و کارمند شاغل و بازنشسته) در فرآیندهای تامین و تخصیص منابع عمومی بصورت عادلانه و منصفانه در نظر گرفته شود.

وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی متولی اجرای چند قانون مادر و اصلی کشور یعنی قانون کار، قانون ساختار نظام جامع و رفاه تامین اجتماعی، قانون تامین اجتماعی، قانون بیمه بیکاری، قانون بهزیستی و قانون تعاون می‌باشد و مشخصه بارز و نکته ممیزه این قوانین نسبت به سایر قوانین و حوزه‌های کارکردی دولت، این است که این قوانین بر حقوق اجتماعی مردم تاکید دارد و وزیر متولی این وزارتخانه «مدعی العموم اجتماعی» در ساختار اجرایی کشور است و بایستی خدمات اجتماعی و تامین اجتماعی را «حق مردم» و «تکلیف دولت» و حاکمیت بداند و در جهت استیفای حقوق اجتماعی مردم و ایفای وظایف اجتماعی دولت حرکت کنند.

و مخلص کلام اینکه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت «پزشکیان» بایستی همچون خود پزشکیان دردمند و دغدغه‌مند سفره و معیشت مردم بویژه اقشار ضعیف جامعه باشد و در جهت تدوین و اجرای طرح‌های صیانتی، تامینی و جبرانی برای آحاد مردم و بویژه اقشار فرودست جامعه گام بردارد.

اگر رئیس جمهور محترم می‌خواهد «قدرت بی‌قدرتان و صدای بی‌صدایان» باشد باید وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی را به فردی مشابه خودش (پزشکیان) در منش و بینش و روش بسپارد چراکه مابقی وزارتخانه‌ها یا صنعتی و اقتصادی هستند نظیر نفت، صنعت و تجارت، نیرو، اقتصادی و دارایی یا خدماتی و سیاسی و فرهنگی هستند نظیر وزارت بهداشت، کشور، ارشاد و…که به لحاظ کالایی‌سازی و تجاری‌سازی غالب وظایف عمومی دولت طی دو دهه اخیر، غالباً در این وزارتخانه‌ها نگاه غیر اجتماعی حکمفرما شده است و غالب مدیران متولی این وزارتخانه‌ها بیشتر رویکردهای سیاسی، فرهنگی، تجاری و اقتصادی داشته‌اند.

جناب آقای دکتر پزشکیان باید غلطی که از دولت احمدی نژاد مصطلح شده است و به اشتباه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را یک وزارتخانه اقتصادی قلمداد می‌کند را تصحیح کند و بایستی در این دولت و با توجه به تاکیدات رئیس جمهور محترم بر اصول عدالت و انصاف و دغدغه مندی که نسبت به سفره‌های مردم دارند، فردی با رویکرد غالب اجتماعی و از جنس مردم و دغدغه‌مند و دردمند برای این وزارتخانه انتخاب شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بایستی به سیاست اجتماعی و سیاست ورزی اجتماعی بپردازد و مدیریت و ساماندهی خدمات امدادی، حمایتی و بیمه‌های اجتماعی، تنظیم‌گری بخش تعاون و تنظیم روابط کار و پیاده‌سازی اصول کار شایسته را سرلوحه کار خود قرار داده و مسائل اجتماعی را محور فعالیت خود قرار دهند نه اینکه به سیاحت اقتصادی در شرکتهای زیر مجموعه سازمانهای بیمه‌گر اجتماعی بپردازد که حق الناس و متعلق حق مردم است. بعبارت دیگر نبایستی سیاست‌گذاری اجتماعی که وظیفه اصلی این وزارتخانه است و ارائه خدمات اجتماعی فراگیر، جامع و مکفی که ماموریت ذاتی و اصلی این وزارتخانه است، در محاق مسائل اقتصادی قرار گیرد.

پزشکیان اگرچه پزشک تحصیلکرده و وزیر و نماینده مجلس بود، هیچگاه مردم و بویژه اقشار ضعیف جامعه را فراموش نکرد و موضع گیری ایشان در زمان اجرای طرح تحول سلامت زبانزد است که در نظر و عمل به پهن کردن سفره‌های خاص و خواص در حوزه درمان معترض بود با اینکه خودش ذینفع بود و جالب اینکه در تمام ادوار نمایندگی مجلس خود، عضو فراکسیون کارگری بود و در اولین و آخرین اظهار نظر خود در مورد انتخاب وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: «تلاش خواهیم کرد تا فردی با مشخصاتی که هم از طبقه کارگر باشد» نتیجه آنکه رئیس‌جمهور محترم باید در این وزارتخانه، وزیری از جنس خودش و دارای روش و منش خودش را انتخاب نماید.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز