خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس ایمنی شغلی پیرامون انتخاب وزیر کار:

محجوب در حوزه ایمنی و سلامت کارگران دغدغه و دلسوزی دارد

محجوب در حوزه ایمنی و سلامت کارگران دغدغه و دلسوزی دارد
کد خبر : ۱۵۱۳۳۵۷

سعید بوجار گفت: بنده به شخصه آقای علیرضا محجوب را ترجیح می‌دهم زیرا شخصاً با ایشان برخورد مستقیم داشتم و در نیت خیر ایشان و در کارایی ایشان و مسئولیت پذیری‌شان در حوزه روابط کار تردیدی نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایمنی نیروی کار در برابر حوادث محتمل در محیط تولید و فعالیت اقتصادی، همواره یکی از موضوعات مهم حوزه روابط کار کشور بوده است. وزارت کار و معاونت روابط کار آن از نظر عرفی و قانونی همواره اولین پاسخگو در قبال وضعیت ایمنی کار و بهداشت شغلی بوده و وزارت بهداشت در مرحله دوم قرار داشته است. در این شرایط انتخاب وزیر کاری که حوزه سلامت و ایمنی کارگران نیز برایش اهمیت داشته باشد، موضوعی است که در آستانه انتخاب سکاندار این وزارتخانه برای دولت چهاردهم، نزد فعالان دلسوز حوزه ایمنی اهمیت دارد. 

در این رابطه سعید بوجار (کارشناس دادگستری در حوادث کار و بازرس سابق شرکت‌های فعال حوزه ایمنی) با اشاره به گزینه‌های مطرح شده به‌عنوان مدعی پست وزارت کار، اظهار کرد: بنده به شخصه آقای علیرضا محجوب را ترجیح می‌دهم زیرا شخصاً با ایشان برخورد مستقیم داشتم و در نیت خیر ایشان و در کارایی ایشان و مسئولیت پذیری‌شان در حوزه روابط کار تردیدی نیست. تسلط و آگاهی ایشان از روابط کار مزیت اصلی ایشان است. یکی از ابعاد مهم روابط کار نیز بحث ایمنی نیروی کار در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تولیدی است. 

وی با بیان اینکه «در این حوزه نیاز به فرد دلسوز داریم زیرا با گروهی از جامعه به نام کارگران طرف هستیم و باید فردی را داشته باشیم که از این بخش جامعه صیانت کند» بیان کرد: نهادهای مرتبط با کارگران باید مورد توجه قرار گیرند. مثلا در شرکت‌های ایمنی، می‌بینیم که رعایت ایمنی هم به نفع کارفرما و هم به نفع کارگر است. قاعدتاً اگر شخصی بیاید که از وزارتخانه آگاهی داشته باشد و بداند رسالت این وزارتخانه حمایت از همه نهادها و افرادی است که به کمک روابط کار می‌آیند، قطعا وضعیت کاملاً متفاوت‌تر از امروز خواهد بود. 

بوجار افزود: اگر وزیر کار بتوانند با تسلط بر آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و اصول حاکم بر نهادها و تشکل‌ها، از ظرفیت آن‌ها استفاده کند، بخش زیادی از آسیب‌هایی که به کارگران و زحمتکشان کشور وارد می‌شود، کاهش خواهد یافت. ما اکنون در شرایط حساسی هستیم. در این شرایط نیاز به حمایت داریم و نیاز به افرادی دارد که بیش از اندازه دلسوز سفره و سلامت مردم باشند. این روحیه در درون آقای محجوب وجود دارد. 

این کارشناس رسمی دادگستری در حوادث کار تصریح کرد: در حوزه ایمنی صنعتی و بهداشت شغلی نیز محجوب آگاهی دارد و می‌داند که مسئولین ایمنی چه باید بکنند و چه می‌کنند. ایشان آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ایمنی را می‌شناسد و به خلاء‌های آن آگاه است. این روزها دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هایی تصویب می‌شود که باعث ضرر دوچندان مسئولان ایمنی می‌شود. این روند باید اصلاح شود. 

وی تصریح کرد: ما به وضوح می‌بینیم که افراد از رشته‌های نامرتبط و بدون تخصص کافی با گذراندن یک دوره فرمالیته، متخصص حوزه بهداشت حرفه‌ای و ایمنی شرکت‌ها می‌شوند. در این شرایط چرا باید با یکسری آموزش مختصر فرد بتواند متخصص ایمنی شود؟ ما کمبود نیروی ناظر، بازرس و متخصص بهداشت حرفه‌ای و ایمنی داریم. ما می‌توانیم به‌جای گذراندن دوره کوتاه از رشته‌های مرتبط، خود دانشکده‌های ایمنی و بهداشت حرفه‌ای را تقویت کرده و فارغ التحصیلان این حوزه را قوی کنیم. ما نباید نهاد ایمنی را با سیاست غلط تضعیف کنیم زیرا نفع اصلی ایمنی به کارگر کشور ما می‌رسد. 

بازرس سابق شرکت‌های فعال حوزه ایمنی با اشاره به راه اندازی بخش ایمنی در دانشگاه کار توسط علیرضا محجوب گفت: ما ایشان را می‌شناسیم و می‌دانیم از سال‌ها قبل بیش از چند دهه در این حوزه دغدغه دارند و از حوزه بهداشت و ایمنی شغلی آگاهی داشته و برای آن برنامه دارند. ما منکر قابلیت سایر گزینه‌ها نیستیم، اما چون شناخت دقیقی از نیت خیر و توانایی آقای محجوب دارم، معتقدم حداقل در حوزه روابط کار و بخصوص بخش ایمنی که بنده در آن تخصص دارم، ایشان فردی متعهد، زبده و موثر خواهند بود. 

این کارشناس حوزه ایمنی شغلی و صنعتی در پایان خاطرنشان کرد: نیت خیر و اراده درست اولین گام است که در آقای محجوب به دلیل ریشه‌شان در جامعه کارگری وجود دارد. زحمات سالیان طولانی ایشان برای حوزه‌های مختلف وزارت کار، نشان می‌دهد که ایشان گزینه اصلح برای رسیدن به پست وزارت کار هستند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز