خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

در حوزه روابط کار و مسائل تامین اجتماعی از محجوب مسلط‌تر نداریم

در حوزه روابط کار و مسائل تامین اجتماعی از محجوب مسلط‌تر نداریم
کد خبر : ۱۵۱۲۱۵۳

اصغر برشان اظهار کرد: وزارتخانه‌ای مثل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با این حساسیت، قطعاً در راس خود یک مرد میدان می‌خواهد؛ مرد میدانی که مسلط به این مسائل باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، انتخاب وزیر کار و معرفی آن به مجلس موضوعی است که در روزهای آینده در کارگروه‌های معین شده وابسته به دولت چهاردهم نهایی خواهد شد. در این میان، گزینه مدنظر جامعه کارگری و بازنشستگی و تشکل‌های آن‌ها فردی است که از دل همین جامعه خارج شده باشد و به دردهای آن‌ها آگاه باشد. 

اصغر برشان (دبیر اجرایی خانه کارگر مناطق مرکزی کشور و دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان) در این رابطه اظهار کرد: وزارت کار نهادی است که اکثریت مردم این کشور با آن سر و کار دارند. حوزه‌های بسیار متنوعی در این وزارتخانه وجود دارد. تعاون و کار از شاخه‌های اصلی این وزارتخانه است. دو بانک بزرگ توسعه تعاون و رفاه کارگران، ذیل این وزارتخانه فعال است. صندوق‌های بازنشستگی کشور ذیل این وزارتخانه مدیریت شده و بسیاری از حوزه‌های رفاهی مهم جامعه مثل کالابرگ و یارانه‌های نقدی ذیل این وزارتخانه مدیریت می‌شوند. به این ترتیب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عملاً یک چهارم کل دولت است. 

وی افزود: وزارتخانه‌ای با این حساسیت، قطعاً در راس خود یک مرد میدان می‌خواهد؛ مرد میدانی که مسلط به این مسائل باشد. اداره کردن این وزارتخانه به مراتب سخت‌تر از بسیاری از وزارتخانه‌های بزرگ مثل نفت و صمت و ارتباطات است. برای این وزارتخانه البته گزینه‌های متفاوتی مطرح شده است. اما وقتی دولت و شورای راهبردی می‌خواهد وزیر را تعیین کند، باید مجموعه‌ای از شاخص‌ها و پارامترهای مشخص را مدنظر قرار دهد. اولی توان اجرایی و دوم سابقه در زمینه‌های مرتبط کار و تامین اجتماعی است. سوم اینکه گزینه دولت برای این وزارتخانه باید در زمینه اقتصادی صاحب نظر و اصول باشد. مثلاً وزیر کار باید اثر سیاستی مثل ارز ترجیحی و یارانه و کالابرگ بر سفره مردم را بداند و بتواند بر تصمیمات دولت اثر بگذارد. 

برشان تاکید کرد: به‌دلیل گستردگی مجموعه‌های وزارت کار، از شاخصه‌ها و پارامترهای دیگر وزیر منتخب باید این باشد که شناختی از مدیران میانی کشور در این حوزه داشته باشد. این وزیر برای هر مسئولیتی در هر حوزه‌ای باید از افراد خاص خود استفاده کند. وزارت کار در هر استانی حداقل بیش از ۱۰ نفر مدیرکل دارد. همه حوزه‌های کار، درمان، بیمه، تعاون، بانک‌ها و بازرسی و… در هر استانی یک مدیرکل دارند. شناخت ستادی و ابزارهای شناختی در این حوزه در نتیجه بسیار مهم است. دامنه گزینش ما در این حوزه اهمیت ویژه‌ای دارد. 

برشان در ادامه با اشاره به اهمیت انتخاب علیرضا محجوب برای پست وزارت کار در میان سایر گزینه‌ها اضافه کرد: یکی از گزینه‌هایی که توسط تشکیلات‌های کارگری کشور از جمله خانه کارگر به شورای راهبردی دولت معرفی شده است، آقای علیرضا محجوب است. بنده فارغ از هر جریانی اگر بخواهم به ویژگی‌های ایشان اشاره کنم، باید بگویم در حوزه تخصصی روابط کار و مسائل تامین اجتماعی از ایشان مسلط‌تر نداریم. در فضای مشی اقتصادی، عملکرد چندین دوره مجلس ایشان نشان می‌دهد که ایشان صاحب گفتمان مستقل اقتصادی با هدف دفاع از محرومان و کارگران و بازنشستگان کشور بوده است. در بحث تورم، یارانه و ارز و بحث حذف ارز ترجیحی و تبعات آن، ایشان نظرات کارشناسی خود را داشته و افراد بسیاری از این نظرات کارشناسی استفاده کرده‌اند. 

رئیس اسبق کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان اصفهان تصریح کرد: آقای محجوب به‌عنوان یکی از نمایندگان با سابقه ادوار مختلف مجلس قبل از مجلس یازدهم و دوازدهم، این مشی و سبک را داشته که پاکدستی و توان اجرایی و موضع‌گیری خاص همسو با منافع فرودستان جامعه را سرلوحه کار خود قرار دهد. ما کمتر فردی را داریم که هم همزمان در حوزه مجلس موثر بوده و بر قوانین و حقوق مسلط باشد و هم همزمان به حوزه‌های مختلف وزارتی در فضای وزارت کار (مثل حوزه روابط کار و تامین اجتماعی) تسلط داشته باشد. 

وی تاکید کرد: ابزار کار برای گماردن افراد صاحب مسئولیت در وزارتخانه است. آقای محجوب بخاطر نوع ارتباط تشکیلاتی خود و ارتباطاتش در مجلس، افراد واجد شرایطی که بتوانند در حوزه‌های مختلف مدیریتی روابط کار و تامین اجتماعی مثمر ثمر واقع شوند را می‌شناسد. هم در حوزه وزارتی و هم در حوزه ستادی ایشان شناخت خوبی از بسیاری عناصر مفید دارد. ابزار شناخت و گزینش ایشان نیز در حوزه‌های مختلف مناسب است. به نظر بنده این جفا بر مردم و دولت است که از گزینه آقای محجوب بگذریم. 

دبیر اجرایی خانه کارگر مناطق مرکزی کشور خاطرنشان کرد: ما با هر گزینه‌ای که نهایتاً آقای پزشکیان به‌عنوان وزیر کار به مجلس معرفی کند، در تشکل‌های کارگری و بازنشستگی کشور همکاری و یاری خواهیم داشت اما بهترین گزینه‌ای که به دلایل فوق می‌تواند سکاندار وزارتخانه بزرگ تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشد، علیرضا محجوب است. بحث ایشان، معرفی یک فرد تازه کار که امروز شناخته شده نیست بلکه سوابق ایشان گویای توانایی و ظرفیت بالقوه وی است. 

وی در پایان تصریح کرد: برخی قوانین ما نیازمند اصلاح دارد که یکی از آن‌ها قوانین حوزه روابط کار است. در ادوار گذشته وزارت کار، به دلیل فقدان فرد کارشناس مسلط در راس مجموعه، باوجود لوایح و طرح‌های دولت‌های قبلی در مجلس، هیچ تغییری در این حوزه نداشتیم؛ علت این است که افراد سابق تسلط و شناخت کاملی در این حوزه نداشتند و از مشارکت عمومی و سه جانبه‌گرایی بهره نبردند. اما در شرایطی که دولت وفاق ملی آقای پزشکیان حاضر است، دیگر فرصتی برای اصلاح قوانین حوزه کار و تامین اجتماعی مانند اکنون به دست نمی‌آید. در این موقعیت، آقای علیرضا محجوب جزء مسلط‌ترین افراد به حوزه حقوق روابط کار است که حضور ایشان در راس مجموعه، می‌تواند این امر را تسهیل کند. در این حوزه نیز محجوب کسی است که ثابت کرده خستگی نمی‌شناسد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز