خبرگزاری کار ایران

نظامیان کنیا؛ کارگران معترض به ریاضت اقتصادی را به رگبار بستند

نظامیان کنیا؛ کارگران معترض به ریاضت اقتصادی را به رگبار بستند
کد خبر : ۱۴۹۸۲۵۳

قیمت سوخت، غذا و.. در کنیا افزایش یافته و این موجبات شورش در برخی نقاط این کشور بزرگ آفریقایی را فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از یورونیوز، روز سه شنبه ارتش و پلیس و نیروهای ضد شورش کنیایی کارگران و بیکارانی که در اعتراض به قانون جدید مالیاتی و افزایش قیمت مواد غذایی و بنزین و آب مقابل مجلس این کشور تجمع کرده بودند را به رگبار گلوله بستند. 

قیمت سوخت، غذا و سایر ملزومات در این کشور افزایش یافته و این موجبات شورش در برخی نقاط این کشور بزرگ آفریقایی را فراهم کرده است. رئیس جمهور روتو، قول داده است که ناآرامی‌ها را با تمام قدرت سرکوب کند. 

در حمله ده‌ها هزار نفری معترضان به پارلمان کنیا، در اعتراض به پیشنهادهای مالیاتی دولت و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، چندین نفر کشته و تعداد زیادی زخمی شدند. 

معترضان پس از شروع تیراندازی‌ها خشمگین شده و چند پست و پایگاه پلیس را به آتش کشدیدند. اتحادیه‌های کارگری مردم و دولت را دعوت به آرامش و خویشتنداری کرده و خواستار توقف سیاست‌های اقتصادی ریاضتی و جایگزینی آن با طرح‌های دیگر شدند. 

این مستقیم‌ترین حمله به دولت کنیا به مردم در چند دهه گذشته بود. دست کم سه جسد در خارج از مجتمعی که پلیس و نیروهای ویژه ارتش به آن‌هاتیراندازی کرده بودند، دیده شده است، اما کارکنان بیمارستان‌های کنیا از کشته شدن حداقل پنج تا هفت نفر در روز نخست اعتراضات این کشور خبر دادند. 

درگیری‌ها به شهرهای دیگر کشیده شد. هیچ خبری فوری در مورد دستگیری‌ها منتشر نشده است. 

رئیس جمهور ویلیام روتو بدون عذرخواهی از رویدادهای واقع شده، گفته است: «رویدادهای امروز نقطه عطفی مهمی در نحوه پاسخ ما به تهدیدات علیه امنیت ملی کنیا است.» 

وی وقایع را «خیانت آمیز» خواند و قول داد که ناآرامی‌ها را «به هر قیمتی» سرکوب کند. وزیر دفاع کنیا نیز گفت: ارتش برای حمایت از پلیس در زمان «اضطرار امنیتی» و «نقض زیرساخت‌های حیاتی» مستقر شده و چندبار با شورشیان درگیر شده است. 

کنیا قطب اقتصادی شرق آفریقا محسوب می‌شود. با این حال، ناامیدی از هزینه‌های بالای زندگی در آن فروکش کرده است. 

انجمن پزشکی کنیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که دست کم پنج نفر هنگام تلاش برای مداوای مجروحان در محل حادثه هدف گلوله قرار گرفتند. بر اساس این گزارش، بیش از ۳۰ نفر زخمی شدند و حداقل ۱۳ نفر با گلوله‌های جنگی زخمی شدند. 

پلیس به سوی معترضانی که در یک چادر پزشکی در کلیسای مجاور به دنبال درمان بودند، گلوله‌های واقعی شلیک کرد و گاز اشک‌آور پرتاب کرد. در جای دیگر شهر، بیمارستان ملی کنیا اعلام کرد که ۱۰ کشته و ۴۵ مصدوم داشتیم. 

کنیا در کل این کشور اینترنت را قطع کرده و در گردهمایی ملی اسقف‌های کاتولیک، روحانیون مسیحی از پلیس و ارتش خواستند تا به مردم و کارگران تیراندازی نکنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز