خبرگزاری کار ایران

امیدآفرینی موفقیت اعتصاب کارکنان دولت کانادا برای کارگران

امیدآفرینی موفقیت اعتصاب کارکنان دولت کانادا برای کارگران
کد خبر : ۱۴۳۲۵۵۹

اعتصاب‌های اخیر کارکنان دولت و بخش عمومی و شهرداری‌ها در استان کبک، اعتماد به نفس نیروی کار این کشور را برای رسیدن به شرایط کار بهتر و مزد بیشتر افزایش داده است..

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از تلویزیون ملی کانادا CTV، پیروزی کارکنان بخش عمومی کانادا در اعتصابات قبل از سال نوی میلادی موجب امیدواری کارگران این کشور به امکان موفقیت برای رسیدن به مطالبات در صورت ایستادگی مقابل کارفرمایان بخش خصوصی این کشور شده است. 

یک محقق روابط کار در کانادا روز جمعه گذشته پس از پیروزی دو گروه اتحادیه کارکنان دولت در جهت تحقق مطالبات خود از دولت این کشور، گفت: حل موفقیت‌آمیز مشکلات روابط کار در میان کارکنان بخش عمومی از طریق اعتصابات گسترده در استان کبک کانادا می‌تواند الهامبخش سایر کارگران در استان‌های دیگر و بخش خصوصی باشد. 

بری ایدلین، استادیار جامعه‌شناسی دانشگاه مک گیل کانادا می‌گوید: اعتصاب‌های اخیر کارکنان دولت و بخش عمومی و شهرداری‌ها در استان کبک، که یکی از بزرگترین اعتصاب‌های تاریخ کانادا بوده است، موج جدیدی در قاره آمریکا و به ویژه در آمریکای شمالی محسوب می‌شود که این موج اعتماد به نفس نیروی کار این کشور را برای رسیدن به شرایط کار بهتر و مزد بیشتر افزایش داده است. تا پیش از این بسیاری از کارمندان، شاغلین و کارگران از پیشبرد مبارزات خود در برابر دولت و کارفرما در دوران کرونا و حاکمیت ترامپ واهمه داشتند که این روند متوقف شده است. 

او در یک مصاحبه تلفنی گفته است: درس بزرگ برای اتحادیه‌ها این است که اعتصاب‌ها جواب می‌دهند و حق اعتصاب‌کنندگان اعاده می‌شود. 

این کارشناس حوزه روابط اجتماعی و کار می‌گوید: کارگران باید با ۴۰ سال کار که استانداردهای آن در سال‌های اخیر دچار نزول شده بود، با پدیده‌هایی مانند تورم، افزایش نابرابری، اضافه‌کار اجباری، ناامنی شغلی و مشکلات قرارداد و کاهش ارزش حقوق بازنشستگی و افت خدمات درمانی دسته و پنجه نرم کنند و اکنون زمان آن است که حقوق مدنی‌ای که در چهارچوب صنفی داشتیم را دوباره اعاده کنیم. 

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: فکر می‌کنم زمان آن فرا رسیده است که نیروی کار بخشی از آنچه در سال‌های گذشته تحت عنوان تعدیل اقتصاد از دست دادند را دوباره به دست آورند.

در کانادا اتحادیه‌های معلمان و اتحادیه‌های کادر درمان توانستند ماه گذشته تنها در بخش کبک و اونتاریو با اعتصابات متکثر نیم میلیون نفری، با تعطیل ساختن موقت کار به حقوق خود پس از بحران افزایش هزینه‌ها و در واکنش به بی‌ثباتی قراردادی بدست آورند. اتحادیه پرستاران نیز با حدود ۸۰۰۰۰ عضو تنها گروه از کارکنان بخش عمومی است که هنوز در حال مذاکره بوده و به موفقیت کامل دست نیافته است. 

ایدلین معتقد است: حمایت شدید مردم از کارگران و کارمندان در موفقیت اعتصابات نقش داشته است، برخلاف درگیری‌های قبلی که در طی آن کارمندان دولت و کادر درمان اعتصابی اغلب نتوانسته بودند همدردی زیادی در میان جامعه را به دست آورند، این بار موفق شدند تا دیگران را درمورد حقوق خود اقناع کنند. ضمن اینکه دیگر اعتصابات اثری «مسری» دارد. 

وی می‌گوید: امروزه دولت و کارفرمایان در آمریکای شمالی دریافته‌اند که به جای مقاومت در برابر اعتصاب، باید پای میز مذاکره بنشینند!

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز