خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و امنیت مجازی وزارت کار خبرداد:

ایجاد پنجره واحد خدمات وزارت کار و پیاده‌سازی سیستم احراز هویت یکپارچه جهت تسهیل خدمت/ امکان ساختن پروفایل واحد برای کارگران و بیکاران با اتصال تمامی سامانه‌ها

ایجاد پنجره واحد خدمات وزارت کار و پیاده‌سازی سیستم احراز هویت یکپارچه جهت تسهیل خدمت/ امکان ساختن پروفایل واحد برای کارگران و بیکاران با اتصال تمامی سامانه‌ها
کد خبر : ۱۳۸۴۴۷۳

نجفعلی شهبازی گفت: پس از راه‌اندازی و تکمیل نهایی پنجره واحد وزارتخانه و اتصال تمامی سامانه‌های مرتبط، امکان ساختن پروفایل واحد برای کارگران و بیکاران نیز مهیا خواهد شد و این موضوع یکی از برنامه‌های آتی مرکز فناوری اطلاعات است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، راه اندازی سامانه‌های مختلف فضای مجازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام مثبتی در سال‌های اخیر بوده که در دو سال اخیر و در دولت سیزدهم شتاب بیشتری یافته است، اما این نقد از سوی کارشناسان و کاربران گاه مطرح بوده که تعدد این سامانه‌ها و کیفیت سرویس‌دهی آن‌ها برای کاربران و به ویژه جامعه کارگری که مخاطب و جامعه هدف اصلی این سامانه‌ها هستند، بیش از سایر گروه‌های اجتماعی در ایران چالش‌برانگیز بوده است. 

تعدد سامانه و وجود خطاها در فرآیند ثبت نام و ورود و استفاده از هر فضای خدمات رسانی الکترونیکی که موجبات سردرگمی بیشتر را فراهم کرده است، در کنار حالت آزمایشی داشتن تعدادی سامانه مشخص، از جمله نقدهای مطرح در این زمینه بود که پاسخ مسئولان امر را در مجموعه وزارت کار را لازم داشت.

نجفعلی شهبازی (رئیس مرکز فناوری اطلاعات و امنیت مجازی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی) در پاسخ به برخی نقدهای مطرح شده درباره اقدامات صورت گرفته برای بهبود خدمت‌رسانی با هدف ارتقاء سهم خدمات دولت الکترونیک در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ایلنا گفت: از اقدامات مثبتی که در راستای تسهیل مراجعات مردمی به سامانه‌های وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی دوره جدید در حال انجام است، ایجاد پنجره واحد و درگاه یکپارچه احراز هویت است. علی‌رغم اقداماتی که در گذشته انجام شده است اما به‌دلیل تعدد درخواست‌های معاونت‌های تخصصی این وزارتخانه، شاهد گستردگی سامانه‌های الکترونیکی بودیم. 

شهبازی بیان کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، متشکل از سه وزارتخانه ادغامی است و به همین دلیل حوزه مأموریتی آن بسیار گسترده است و این مسئله حجم فعالیت‌های نیازمند به سامانه‌های فضای مجازی این وزارتخانه را افزایش می‌دهد. 

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و امنیت مجازی وزارت تصریح: مأموریت‌های متنوع سبب شده است که برای ارائه الکترونیکی این خدمات، سامانه‌های مختلفی ایجاد گردد، هم اکنون حدود ۷۰ سامانه تخصصی در این وزارتخانه وجود دارد که ۳۵ سامانه در حال خدمت‌رسانی در سمت مردم و متقاضیان و مابقی جزو سامانه‌های نظارتی و سازمانی محسوب می‌شوند. 

وی اضافه کرد: تا حد قابل توجهی در طی سالیان گذشته تلاش شد که برای فرآیندهای متنوع و متکثر در این وزارتخانه سامانه‌های یکپارچه و واحد تشکیل شود که سامانه جامع روابط کار و سامانه جامع تعاون از نمونه‌های آن است. 

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های جدی و مهم مرکز فناوری در طی دو سال اخیر تلاش و برنامه‌ریزی برای یکپارچه‌سازی سامانه‌های وزارت کار بوده است، اظهار کرد: در سال جاری تعداد ۱۳ سامانه تخصصی و خدمت‌رسان به مردم با سامانه‌های دیگر ادغام می‌شوند و حالت یکپارچه به خود می‌گیرند. 

وی افزود: برای تحقق این مهم ۴ سامانه مربوط به تسهیلات اشتغال در سامانه جامع تسهیلات اشتغال کشور، ۶ سامانه موجود در حوزه روابط کار در قالب سامانه جامع روابط کار و ۳ سامانه در حوزه مشوق‌ها به کارورزان و کارفرمایان نیز تجمیع و یکپارچه خواهند شد. 

شهبازی گفت: از اقدامات مثبتی که در راستای تسهیل مراجعات مردمی به سامانه‌های وزارتخانه در حال انجام است، ایجاد پنجره واحد و درگاه یکپارچه احراز هویت است. علی‌رغم اقداماتی که در گذشته انجام شده است اما به دلیل تعدد درخواست‌های معاونت‌های تخصصی این وزارتخانه، شاهد گستردگی سامانه‌های الکترونیکی بودیم. 

وی با تأکید بر اینکه پنجره واحد احراز هویت یکپارچه وزارتخانه راه‌اندازی شده است و مراحل اتصال تمامی سامانه‌ها به این پنجره واحد در حال انجام است، افزود: با نهایی‌شدن و اجرای این پروژه متقاضیان می‌توانند به یک پنجره واحد مراجعه کنند و به تمامی خدمات وزارتخانه دسترسی مستقیم داشته باشند و دیگر نیازی نیست از نام کاربری‌های مختلف در هنگام ورود به سامانه‌های وزارتخانه استفاده کنند. 

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: تمام سامانه‌های وزارتخانه قبل از راه‌اندازی، تست‌های مختلف فنی را می‌گذرانند و لذا بروز خطا در آن‌ها به حداقل ممکن می‌رسد اما اگر خطایی در سامانه‌ای وجود داشته باشد، پیگیری لازم صورت خواهد گرفت و آن خطا برطرف خواهد شد. 

شهبازی تأکید کرد: به دلیل مأموریت‌های متنوع محول‌شده به این وزارتخانه، تعدد فرآیندهای الکترونیکی شده، ناگزیر است اما با این حال و برای رفاه مراجعین و متقاضیان به سامانه‌ها، تا حد امکان از سرویس‌های الکترونیکی جهت استعلامات بهره می‌بریم. 

وی افزود: در برخی از فرآیندها و کسب‌وکارهای مرتبط با آن‌ها، به دلیل ماهیت آن کسب‌وکار، اخذ مدارک صورت می‌گیرد و این امر مرتبط به حوزه «IT» (فناوری اطلاعات) و این مرکز نیست. 

این مقام مسئول در وزارت تعاون گفت: هم‌اکنون ۳۰ سرویس استعلامی در اختیار این مرکز و وزارتخانه قرار داده شده است که مطابق با وضعیت هر کسب‌وکار،  هر سامانه در اختیار قرار داده شود تا از ورود موارد و اطلاعات غیرضروری پرهیز شود. 

رئیس مرکز فناوری اطلاعات وزارت کار بیان کرد: پس از راه‌اندازی و تکمیل نهایی پنجره واحد وزارتخانه و اتصال تمامی سامانه‌های مرتبط، امکان ساختن پروفایل واحد برای کارگران و بیکاران نیز مهیا خواهد شد و این موضوع یکی از برنامه‌های آتی مرکز فناوری اطلاعات است. 

شهبازی در ادامه بیان کرد: ایجاد یک بانک اطلاعاتی واحد و شناسایی و برنامه‌ریزی برای بیکاران در قالب پروژه پایگاه داده جامع اشتغال کشور در حال انجام است و معاونت اشتغال و کارآفرینی به‌عنوان متولی این پایگاه در حال جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی و ایجاد تحلیل‌های جامع از وضعیت بیکاران کشور است و مرکز فناوری اطلاعات نیز در حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و جمع‌آوری اطلاعات لازم، تعاملات لازم را با معاونت مربوطه دارد. 

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: با راه‌اندازی و تکمیل نهایی پنجره واحد خدمت و درگاه یکپارچه احراز هویت، مردم و متقاضیان می‌توانند با سهولت بیشتر خدمات خود را دریافت نمایند و از وارد کردن نام کاربری و رمزهای متعدد در سامانه‌ها جلوگیری به‌عمل بیاید.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز