خبرگزاری کار ایران

گلایه کارگران «نساجی وال» از اجرای ناقص مقررات شغلی/ بازرسی اداره کار ورود کند

گلایه کارگران «نساجی وال» از اجرای ناقص مقررات شغلی/ بازرسی اداره کار ورود کند
کد خبر : ۱۳۷۸۴۸۸

کارگران کارخانه«نساجی وال» از اجرای ناقص مقررات شغلی مربوط به حق مرخصی و کمبود امکانات بهداشتی در این واحد تولیدی گلایه کردند.

تعدادی از کارگران کارخانه «نساجی وال» در تماس با خبرنگار ایلنا، عدم بازرسی اداره کار از این کارخانه را یکی از مهمترین دلایلی عنوان کردند که موجب شده کارگران این واحد تولیدکننده انواع نخ که اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها زن هستند، از شرایط کاری خود ناراضی باشند.

این کارگران با بیان اینکه حدود ۲۰۰ کارگر با دو تا ۷ سال سابقه کار در این کارخانه مشغول کارند، افزودند: در این واحد تولیدی مدت زمانی بیشتر از آنچه که در قوانین کار و تامین اجتماعی تعیین شده، کار می‌کنیم اما برخلاف قانون از دریافت مزایایی چون حق مرخصی، و امکانات بهداشتی (همانند لباس و کفش کار، ماسک، گوش گیر صدا) محروم هستیم.

آن‌ها به اجرا نشدن قانون کار در خصوص محاسبه مزایای حق مرخصی کارگران نساجی وال اشاره کرده و گفتند: در این کارخانه با درخواست مرخصی کارگران موافقت نمی‌شود. علاوه بر آن در صورت غیبت به ازای هر روز مبالغی از حقوق کارگر کسر می‌شود. و فقط زمانی که یکی از اقوام نزدیک کارگران فوت کند اجازه‌ی رفتن به مرخصی دارند.

این کارگران با اشاره به اینکه کارفرما در ارائه لباس و کفش و حتی ماسک و گوش گیرهای صدا به کارگران تحت مسئولیت خود دچار مشکل است، درباره ارائه لباس کار وکفش ایمنی افزودند: عرف کارگاه‌ها بدین ترتیب است که هر ۶ ماه یکبار لباس ایمنی و هر سال یکبار کفش ایمنی به کارگران داده می‌شود اما مدیریت کارخانه به دلیل مشکلات مالی این عرف را رعایت نمی‌کند.

آنها در ادامه درباره ارائه ماسک و صداگیر نیز گفتند: ماسک که از ضروریات هر روزه کارگران نساجی برای جلوگیری از گرد و غبار به دهان کارگر و انواع بیماری‌های ریوی است که هر چند ماه یکبار داده می‌شود.محیط نساجی وال صنعتی وپر سروصدا است و اساسا کارگران بدون صداگیر گوش نمی‌توانند کار کنند. به صورت مشخص برای رعایت بهداشت، صداگیرها باید هر هفته یکبار عوض شوند اما این اتفاق هر چند ماه یکبار می‌افتد و در عین حال کارگران باید بابت دریافت آنها باید تعهدنامه‌ای را امضا کنند که در آن ذکر شده در صورت بروز هر حادثه شغلی در ناحیه گوش مسئولیت با خود کارگر است.

کارگران در ادامه گفتند: حقوق کارگران نساجی وال حداقلی است با این حال ما کارگران این کارخانه خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای افزایش حقوق هستیم. قراردادهای‌ ما نیز هر یک ماه یکبار به صورت سفید امضاء و یکطرفه است و در مواقع لزوم از کارگران اثر انگشت یا امضاء می‌گیرند.

کارگران قراردادی در کارخانه نساجی وال در پایان اظهار داشتند: این مشکلات را بارها به مسئولین اداره کار بویژه بازرسان گوشزد کرده‌ایم اما ظاهرا فشاری به کارفرما وارد نمی‌کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز