رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای خبر داد:
تصویب اساسنامه جدید سازمان فنی و حرفهای در کمیسیون آموزش مجلس
غلامحسین حسینی نیا تغییر ساختار، برای چابکسازی مهارت آموزی در کشور را از اهداف مهم تدوین اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفهای عنوان کرد.
به گزارش ایلنا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور از تصویب طرح اساسنامه این سازمان کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی خبر داد.
غلامحسین حسینی نیا (رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور)، تغییر ساختار، برای چابکسازی مهارت آموزی در کشور را از اهداف مهم تدوین اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفهای عنوان کرد.
وی بیان داشت: اصلاح ساختار از سطح ستاد تا شهرستانها، رتبهبندی و طراحی مسیر شغلی مربیان، ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفهای هیأت امنائی در کنار مراکز ثابت دولتی و آموزشگاههای آزاد، پیش بینی اختصاص مجدد ۲ درصد از درآمد حاصل از اجرای قانون کارآموزی، اصلاح ساعات کاری مربیان، راه اندازی شورای مهارت در استانها به صورت رسمی و دارای قانون مشخص و… از مفاد این اساسنامه است.
معاون وزیر کار با اشاره به تصویب قانون تشکیل سازمان آموزش فنی و حرفهای در سال ۱۳۵۹، اظهار کرد: در طول این چند دهه سازمان آموزش فنی و حرفهای بدون اینکه تغییری در ساختار و قوانین داشته باشد، اداره شده است لذا در طول این سالها نیازهایی در این حوزه ایجاد شده که میطلبد تحولی در این سازمان بر اساس نیازهای روز ایجاد شود.
وی تصریح کرد: پیش از این، اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفهای با توجه پیگیریهای مکرر و مطرح کردن مشکلات معیشتی و رفاهی کارکنان ساعی و خدوم، چالشهای قانونی و مشکلات منابع درآمدی و مالی، ساختاری و… با نمایندگان مردم شریف در مجلس شورای اسلامی و پس از مشخص شدن ظرف زمانی از سوی اعضای ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی آموزش، تربیت فنی و حرفهای و مهارتی و پیرو جلسات مکرر با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و لحاظ شدن نظرات، طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور را تدوین کرده است.
حسینی نیا با اشاره به بررسی مفاد و جزئیات اساسنامه در کمیته فنی و حرفهای و مهارت آموزی با حضور نمایندگان مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه کشور، تصریح کرد: بیش از ۶۴۰ مرکز آموزش فنی و حرفهای دولتی و حدود ۱۴ هزار آموزشگاه فنی و حرفهای آزاد از ظرفیتهای مهارتی آموزی در این سازمان است که در آن به ارائه آموزشهای غیررسمی مهارتی در ۶۵۰۰ استاندارد آموزشی، با هدف تربیت نیروی کار ماهر و نیمهماهر (آموزش جویندگان کار فاقد مهارت)، ارتقای مهارت نیروی کار شاغل، ایجاد و توسعه کارآفرینی، افزایش خوداشتغالی، ایجاد مهارتهای پیش از اشتغال به منظور کاهش دورۀ جستوجوی شغلی و تقویت کسب شغل و… پرداخته میشود.