خبرگزاری کار ایران

معاون کارآفرینی و اشتغال وزارت کار مطرح کرد:

زنان و کار و مشاغل خانگی در سنجش بهره‌وری کشور محاسبه نمی‌شود

زنان و کار و مشاغل خانگی در سنجش بهره‌وری کشور محاسبه نمی‌شود
کد خبر : ۱۳۵۹۹۴۸

کریمی بیرانوند گفت: سه بخش روابط کار، تامین اجتماعی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در حوزه ارتقای بهره‌وری تاثیر و سهم دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست تخصصی بهره‌وری منابع انسانی با حضور محمود کریمی بیرانوند (معاون اشتغال و کارآفرینی وزارت کار) در محل مجتمع تلاش وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، ظهر امروز در تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست کریمی بیرانوند با اشاره به اهمیت مسئله بهره‌وری نیروی انسانی در حوزه اشتغال گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دلیل تجمیعی که در سال ۱۳۹۱ داشته، ماموریت‌های متغیر و متعددی را برعهده دارد. تمام حوزه‌های ماموریت‌های فرهنگی-اجتماعی تا اقتصادی و درمانی و بهزیستی کشور برعهده وزارتخانه ماست. 

وی افزود: ماموریت ما در حوزه روابط کار و تامین اجتماعی مستقیما به بهره وری نیروی کار در حوزه بخش خصوصی اثر داریم. ضمن اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در بحث بهره‌وری یک تاثیر اساسی دارد. معاونت روابط کار برای کاهش آسیب کار در بخش بازرسی خود بسیار بر بهره‌وری موثر است. 

کریمی بیرانوند تصریح کرد: ما ابتدا به تعریف بهره‌وری نیروی کار باید بپردازیم. یکی از معروف‌ترین شاخص‌ها و تعریف‌ها نسبت داده به ستانده در حوزه نیروی کار است. این تعریف بیشتر حسابداری است و شاخص مناسبی برای انسان نیست. در حوزه تعریف علم مدیریت شاخص «اثربخشی ضربدر کارایی» داریم. اما ما در رابطه با نیروی کار در مورد انسان صحبت می‌کنیم و بسیاری از متغیرهای انسانی با محاسبات ما نمی‌خواند. 

معاون وزیر کار تصریح کرد: ما در حوزه بهره‌وری نیاز به ارتقای دانش داریم تا کلیه متغیرهای اثرگذار در بهبود برون‌داد نیروی کار را بسنجیم. یکی از دلایل کاهش بهره‌وری ما در ایران خانواده محور بودن فعالیت اقتصادی در ایران است. ما فعالیت تولیدی در خانه را در بسیاری مواقع لحاظ نمی‌کنیم. وقتی زنان سرپرست خانوار و شاغل در خانه را در حوزه تولید و کارایی محاسبه نکنیم، بطور طبیعی نرخ اشتغال‌مان و بهره‌وری در کشور کاهش می‌یابد.

کریمی‌بیرانوند ادامه داد: بهره‌وری نیروی انسانی مانند اشغال یک موضوع صرف اقتصادی نیست بلکه یک موضوع اجتماعی است. ما معتقدیم بهره‌وری تنها خروجی اقتصادی دارد اما خودش یک موضوع اقتصادی نیست. لذا از جنس دیگر مسائل مثل تورم که صرف اقتصادی است، نخواهد بود. 

معاون اشتغال و کارآفرینی وزارت کار اظهار کرد: ما بر مبنای نظریه زیست بوم اشتغال در بهره‌وری به پنج بحث در بازار کار عقیده داریم. اولی شناسایی نیروی کار و کاریابی، دوم آموزش، سوم ترویج فرهنگ کار، چهارم تبدیل کار به گفتمان و پنجم عنصر و بحث مشاوره است. ما بدون این پنج عنصر و بحث در بازار کار نمی‌توانیم به ارتقای بهره‌وری فکر کنیم.

وی با تاکید بر اینکه «شاخص سازی در عرصه اقتصادی خود یک نوع سیاست گذاری است» گفت: شاخص‌ها و متغیرهای عرف شده در جامعه، خودش هدایت کننده است چون کشورها سیاست‌های خود را با آن شاخص‌ها همراستا می‌کنند. لذا برای مثال در حوزه زنان خانه‌دار و مشاغل خانگی، ما نمی‌توانیم پیروی شاخص‌های متعارف جهان باشیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز