خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

اعتراض کارکنان مخابرات گیلان به‌ عدم اجرای صورتجلسه استانداری و تبعیض در قراردادها/ سوابق بیمه نیروها ناقص است

اعتراض کارکنان مخابرات گیلان به‌ عدم اجرای صورتجلسه استانداری و تبعیض در قراردادها/ سوابق بیمه نیروها ناقص است
کد خبر : ۱۳۵۲۸۲۴

دبیر انجمن صنفی کارگری مخابرات گیلان گفت: شرکتهای پیمانکاری خدمات اول و شسکام از دادنِ لیستِ کاملِ حقوق و دستمزدِ ماه‌هایی که بیمه برای کارکنان رد نشده خودداری می‌کنند و مخابرات هم اهمیتی به این موضوع نمی‌دهد.

محمد نیکفهم (دبیر انجمن صنفی کارگری مخابرات گیلان) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص تداوم مشکلاتِ کارگران پیمانکاری مخابراتِ گیلان گفت: علی‌رغم مخالفتهای بسیار کارکنان، در نهایت بعد از پایانِ قرارداد با شرکت شسکام، نیروها قراردادِ جدید خود را با پیمانکارِ محلی امضا کردند. 

نیک‌فهم در توضیح بیشتر گفت: آذر ۱۴۰۱ قرارداد شرکت شسکام تمام شد و بعد از مناقصه، کار را به دو شرکتِ پیمانکاری واگذار کردند. از آنجا که این دو شرکت هیچ سازِکار مالی برای در اختیار گرفتنِ این پروژه‌ی بزرگ نداشتند، کارکنان زیر بار امضای قرارداد نرفتند. مقاومت بسیاری از سوی مدیر منطقه صورت گرفت و برای چند روز درهای مخابراتِ گیلان بسته شد تا کارگران بعد از امضای قرارداد کار خود را آغاز کنند. 

وی ادامه داد: این کشمکش‌ها سبب شد اواسط دی ماه سال قبل، جلسه‌ای در استانداری با حضور نمایندگان کارگری و دو شرکتِ پیمانکار جدید و سایر مسئولان استان برگزار شود که در آن جلسه تصمیماتی گرفته و توافقی نسبی حاصل و صورتجلسه‌ای نوشته شد. از جمله اینکه به دلیلِ اعتراضِ ما به وضعیتِ یکی از شرکتهای محلی که نه توانِ مالی و نه ساختار مناسبی داشت، این شرکت از دور خارج شد و کار به همان یک شرکت محلی سپرده شد. در این جلسه همچنین در مورد اصلاح قراردادها صحبت شد. 

دبیر انجمن صنفی کارگری مخابرات گیلان گفت: مورد دیگر در آن جلسه، قراردادِ شرکتِ شسکام با ۶۲ نفر از کارکنان بود. اعتراض ما به این است که اگر شسکام باید برود پس چرا تعدادی از نیروها گلچین می‌شوند و با این پیمانکار می‌مانند؟ در آن جلسه گفته شد تا سه ماهِ دیگر شرکتِ پیمانکاری شسکام به طور کامل می‌رود و و این ۶۲ نفر هم با پیمانکار جدید قرارداد می‌بندند. اما ماه قبل متوجه شدیم مدیر منطقه قراردادِ خود را با شسکام بدونِ تشریفات و برقراری مناقصه تمدید کرده و شسکام کد پیمان جدید گرفته است. علتِ این تبعیض چیست و چه برنامه‌ای پشت این موضوع وجود دارد؟ مدیر منطقه بارها به الزام خروج شسکام طبق مصوبه‌ی هیئت مدیران اشاره کرده است، اینکه دوباره با این شرکت قرارداد بسته برای ما جای تعجب دارد. چرا عده‌ای به صورتِ سفارشی همچنان با این شرکت در قرارداد هستند. 

نیک‌فهم گفت: ما در این سه ماه به تدریج کارهای تسویه حساب را انجام دادیم. به طور کلی، تغییر پیمانکار و نقل و انتقال مدارک مشکلاتِ بسیاری برای کارگران به وجود می‌آورد. 

وی در خصوص مشکلاتِ دیگرِ نیروها گفت: شرکتهای پیمانکاری خدمات اول و شسکام از دادنِ لیستِ کاملِ حقوق و دستمزدِ ماه‌هایی که بیمه برای کارکنان رد نشده خودداری می‌کنند و مخابرات هم اهمیتی به این موضوع نمی‌دهد، به طوریکه دو سال از بیمه‌ی کارکنان به صورت ناقص رد شده است. شرکت خدمات اول حدود ۱۴ ماه و شسکام حدود ۸ ماه معوقات بیمه داشتند که ۴ ماه از معوقاتِ بیمه‌ای شرکتِ شسکام از حساب شرکت مخابرات توسط سازمان تأمین اجتماعی برداشته شده و ۴ ماه دیگر باقیمانده است. این موضوع باعث شده سابقه‌ی بیمه‌ی کارکنان ناقص رد شود. 

نیک‌فهم در پایان به تبعیض در قراردادها اشاره کرد و گفت: ممکن است دو نفر در یک اتاق کار یکسانی انجام دهند اما به دلیلِ اینکه شرکتِ طرفِ قراردادِ آن‌ها فرق دارد، از حقوق و مزایای متفاوتی برخوردار شوند که این وضعیتِ مورد نقد و اعتراض جدی است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز