در تماس با ایلنا مطرح شد؛
راهبران مترو: حقوق ۲۵ تا ۴۵ میلیون تومانی صحت ندارد
جمعی از راهبران با در اختیار قرار دادنِ فیش حقوقی خود، این خبر را خلاف واقع دانستند و گفتند: حقوق ۱۵ میلیون تومانی برای ۹ تا ۱۲ ساعت کار، با توجه به سختیِ و حساسیتِ بالای کار و همچنین با توجه به اینکه خط فقر رسمی در تهران ۱۵ میلیون تومان اعلام شده، زیاد نیست و جوسازی در موردِ این حقوق و ارائهی اخبار کذب، بیاخلاقی در قبال ماست.
جمعی از راهبران مترو در تماس با خبرنگار ایلنا، به خبرِ دریافتِ حقوق ۲۵ تا ۴۵ میلیون تومانیِ خود واکنش نشان دادند.
روز گذشته مجید رستمی (قائممقام عملیات شرکت بهرهبرداری متروی تهران) در گفتگو با یک خبرگزاری، از دریافتیِ بالای راهبرانِ مترو تهران خبر داد. به گفتهی رستمی؛ راهبرانی که در آستانهی بازنشستگی قرار دارند، با اضافهکاری و مزایا ۴۵میلیون تومان دریافتی دارند.
اما جمعی از راهبران با در اختیار قرار دادنِ فیش حقوقی خود، این خبر را خلاف واقع دانستند و گفتند: حداکثر حقوق دریافتیِ یک راهبر ۲۵میلیون تومان است. یعنی راهبری که در سالهای پایانی خدمت باشد با اضافهکار کامل، نهایتا ۲۵ میلیون تومان دریافت میکند.
آنها در مورد حداقل حقوق راهبران نیز گفتند: کف بگیرِ ما با اضافه کار ۱۵ میلیون تومان دریافت میکند.
راهبران در موردِ سختیِ کار خود میگویند: در دو شیفت ۹ تا ۱۲ ساعته، زیر زمین در تونلهای تاریک هستیم و دائم از نور مصنوعی استفاده میکنیم، ضمن اینکه امواج الکترومغناطیسیِ موجود در فضا برای خیلی از همکاران مشکل ایجاد کرده است. خیلی از راهبران مشکلاتِ شنوایی و بینایی پیدا کردهاند. از طرفی استرسِ حفظِ جان هزاران مسافر خیلی بالاست.
آنها میگویند: شغل ما تمام مؤلفههای مربوط به یک کارِ سخت و زیانآور را دارد اما با وجودِ پیگیریهای بسیار و موافقتِ ضمنی با این قضیه، مسئولانِ مترو اقدامی برای برقراریِ این حق انجام ندادهاند.
این نیروها معتقدند، انتشارِ خبرِ کذبِ حقوق ۴۵ میلیون تومانیِ راهبران برای مقاومت در برابرِ برقراریِ این حق است.
آنها میگویند: حقوق ۱۵ میلیون تومانی برای ۹ تا ۱۲ ساعت کار، با توجه به سختیِ و حساسیتِ بالای کار و همچنین با توجه به اینکه خط فقر رسمی در تهران ۱۵ میلیون تومان اعلام شده، زیاد نیست و جوسازی در موردِ این حقوق و ارائهی اخبار کذب، بیاخلاقی در قبال ماست.
فیش حقوقی زیر مربوط به یک راهبر با ۱۸ سال سابقهی کار است: