خبرگزاری کار ایران

وزیر کار:

برای سوخت پتروشیمی‌های داخلی رقم زیادی نمی‌گیریم/ باید پالایشگاه‌ها را توسعه و امکان صادرات را فراهم کنیم

برای سوخت پتروشیمی‌های داخلی رقم زیادی نمی‌گیریم/ باید پالایشگاه‌ها را توسعه و امکان صادرات را فراهم کنیم
کد خبر : ۱۳۰۸۶۱۷

وزیر کار گفت: دیروز در جلسه‌ی هیات دولت گفته شد هر متر مکعب گاز را ۴۵ تا ۵۰ سنت صادر می‌کنیم و به پتروشیمی‌‌ها ۵ تومن می‌دهیم. برای سوختِ مصرف داخلی اصلا رقمی گرفته نمی‌شود. اگر بتوانیم پالایشگاه را توسعه دهیم و امکان صادرات را افزایش و مصرف را مدیریت کنیم، پیشرفت کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صولت مرتضوی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در آیین بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری که صبح امروز، سه‌شنبه ۲۲ آذرماه، برگزار شد، گفت: پژوهش هم ریشه در فرهنگ دینی ما دارد و هم تاریخ و تمدن ایران اسلامی. پژوهش به معنای رفع نقص نسبی و تبدیل ندانسته‌ها به دانسته‌ها است. ما باید بتوانیم ایده‌ها را تبدیل به پدیده کنیم و این‌ها بستر ارتقا را فراهم کند.

وی گفت: در کشور ما به مسئله‌ی پژوهش توجه ویژه‌ای شده است. پژوهش عاملی است که بستر فرهیختگی و تعالی یک جامعه را فراهم می‌کند. بشر با دانش آموختن مرحله به مرحله سیر تکاملی پیشرفت خود را طی می‌کند.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب پیشرفت‌های بسیاری از نظر کیفی و کمی داشتیم. از نظر کمیت تعداد صندلی‌های دانشگاهی و اساتید برجسته و پژوهشکده‌های ما به شدت افزایش پیدا کرده است. از نظر کیفیت هم براساس رتبه‌بندی‌ها و تعداد مقالات علمی در پایگاه علمی بین الملی، ایران از رتبه ۵۴ به رتبه ۱۵ رسیده‌ است. 

وزیر کار ادامه داد: در بعد فناوری بر اساس شاخص نوآوری در سال ۲۰۲۲ کشور ما در بین ۱۳۲ کشور به رتبه ۵۳ رسیده و طبق این گزارش ایران جزو سه کشور در حال بهبود جایگاه در این زمینه است. همچنین برخی گزارش‌ها می‌گویند در یک سال از رتبه ۶۰ به ۵۳ رسیده‌ایم.

وزیر کار بیان کرد: در حوزه نانو چهارمین کشور برتر دنیا هستیم در ریاضیات و فیزیک و شیمی در رتبه دهم جهان قرار داریم‌.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم به توسعه و تعالی برسیم راهی جز توجه به پژوهش نداریم برای توجه به آن باید پژوهشگران را ستود و بستر پژوهش و امکانات لازم را برای آنها فراهم کرد.

وزیر کار گفت: یکی از مشکلات کشور ما این است که با توجه به داشتن معادن قوی، میزان درآمدمان متناسب با امکانات‌مان نیست. ما به عنوان دومین کشور دارای ذخایر نفت و گاز مجموعا درآمدمان در این حوزه در رتبه ۲۰ و ۲۲ جهان است.

وی افزود: البته این وضعیت از جهاتی خوب و از جهاتی بد است. خوب است چون بنا نداریم تمام معادن را صرف امروز کنیم و باید به فکر آیندگان باشیم اما اگر همین میزان را فراوری کنیم و تبدیل به محصولات آیتک کنیم درآمدمان بیشتر می‌شود.

وزیر کار گفت: در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها مجبور می‌شویم کشتی‌ها را پُر نفت کنیم و بعد ناوگان بفرستیم با دزدان دریایی مبارزه کنیم که مال ما را نزنند اما اگر بتوانیم همان را به محصول تبدیل کنیم قطعا با کمترین زحمت می‌توانیم تامین‌کننده برای کشورهای همسایه باشیم.

وی بیان کرد: دیروز در جلسه‌ی هیات دولت گفته شد هر متر مکعب گاز را ۴۵ تا ۵۰ سنت صادر می‌کنیم و به پتروشیمی‌‌ها ۵ تومن می‌دهیم. برای سوختِ مصرف داخلی اصلا رقمی گرفته نمی‌شود. اگر بتوانیم پالایشگاه را توسعه دهیم و امکان صادرات را افزایش و مصرف را مدیریت کنیم، پیشرفت کرده‌ایم.

وی در پایان گفت: جایگاه پژوهش پاسخ به این سوالِ چه‌ کنیم است؛ چه کنیم که مصرف را مناسب کنیم.  یکی از مولفه‌های اقتدار ملی اقتصاد دانش بنیان است که از راه پژوهش حاصل می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز