در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
۷۰ درصد از صیادان توان پرداخت حق بیمه را ندارند
مدیرعامل اتحادیهی سراسری تعاونیهای صیادی ایران گفت: صیادان در حال حاضر همان ۲۷درصد کامل را پرداخت میکنند که این مبلغ بیمه برای صیادان بسیار سنگین است. امروز چیزی حدود ۷۰درصد از صیادان توان پرداخت حق بیمه خود را ندارند و نمیتوانند از مزایای بیمه بهرهمند شوند.
یعقوب دوجی (مدیرعامل اتحادیهی سراسری تعاونیهای صیادی ایران) در مصاحبه با خبرنگار ایلنا، در خصوص مشکلات صیادان گفت: یکسری از مشکلات را دولت باید حل کند و یکسری دیگر از طریق ارتقای جامعه بهرهبردار حل خواهد شد.
وی با تقسیم صیادان به دو گروه صیادان استانهای شمالی و صیادان استانهای جنوبی کشور گفت: در استانهای شمالی صیادی پره و کیلکا و بخشی هم خاوریاری انجام میشود. در خصوص مشکلات صیادان باید به کاهش ذخایر اشاره کرد؛ با توجه به اینکه دریای خزر دریای کوچکی است ذخایر کاهش پیدا کرده است.
دوجی به علتِ کاهش این ذخایر اشاره کرد و گفت: رودخانهها شاهرگ اصلی دریا هستند و به جز ماهی کفال و کیلکا سایر ماهیها باید در آب شیرین تخمریزی کنند، اما متأسفانه با توجه به سدهایی که در بالادستها زده شده است رودخانهها کم آب شدهاند، علاوه بر اینکه مشکل خشکسالی هم وجود دارد و در کنار همهی اینها، مشکلات معیشتی سبب شده عدهی بسیاری به کار صید روی بیاورند. همهی اینها باعث کاهش ذخایر دریا شده است.
مدیرعامل اتحادیهی سراسری تعاونیهای صیادی ایران ادامه داد: تعاونیها به خصوص تعاونیهای پره از لحاظ درآمدی بسیار ضعیف شدهاند. علیرغم اینکه دولت صیادان کیلکا و پره را در استانهای شمالی تعدیل کرده اما بازهم ذخایر کم شده واین اقدامی دردی را دوا نکرد. در حال حاضر صیادی در هیچ کدام از این بخشها اقتصادی نیست.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات اصلی به بیمهی صیادان برمیگردد. صیادان در حال حاضر همان ۲۷درصد کامل را پرداخت میکنند که این مبلغ بیمه برای صیادان بسیار سنگین است. امروز چیزی حدود ۷۰درصد از صیادان توان پرداخت حق بیمه خود را ندارند و نمیتوانند از مزایای بیمه بهرهمند شوند.
دوجی گفت: شغل صیادی، سخت و زیانآور است و یک زمانی از طرف دولت این اجرا شد اما سریع کنار گذاشته شد.
مدیرعامل اتحادیهی سراسری تعاونیهای صیادی ایران به مشکلات صیادان جنوب کشور اشاره کرد و گفت: در مورد صیادان جنوب نیز باید بگویم که در این مناطق صید و صیادی توسط شناورها انجام میشود. ما ۱۲هزار فروند شناور و ۱۵۰هزار نفر صیاد داریم؛ از این تعداد شناور ۸هزار قایق هستند که بیمهی آنها قبلا توسط دولت حمایت میشد، اما بعدا گفته شد افرادی که مالک این شناورها هستند نمیتوانند از معافیتهای بیمهای استفاده کنند. در مورد شناورهای لنج و کشتی هم تا ۵ نفر معافیت لحاظ شده است؛ یعنی برای کشتی دو نفر و برای لنج ۵ نفر. این موضوع چندین سال است که پیگیری میشود.
دوجی گفت: بحث ارتقای معافیتهای بیمهای از دو نفر به ۵ نفر در قایق و از ۵ نفر به ۱۵ نفر - و حداقل ده نفر - در لنج دنبال میشود که هنوز با وجود پیگیریهای نمایندگان مجلس و مسئولین محقق نشده است.
وی تأکید کرد: صیادان زیر دهک سه جامعه و ضعیف هستند و ما از دولت میخواهیم توجه بیشتری به این گروه داشته باشد.
مدیرعامل اتحادیهی سراسری تعاونیهای صیادی ایران در ادامه به بازار فروش صید اشاره کرد و گفت: یکی از معضلات ما به بازار فروش برمیگردد؛ اینکه اتحادیه و تشکلها مستقیما نمیتوانند محصول خود را به بازار عرضه کنند و این کار توسط دلالها اتفاق میافتد. اگر ما به مرحلهای برسیم که صید را مستقیم عرضه کنیم هم قیمت پایینتر میآید هم به نفع معیشت صیادهاست. در این خصوص هم دستگاههای ذیربط میتوانند به ما کمک کنند و مکانهای مخصوصی را در کلان شهرها و حتی استانهای غیرساحلی در اختیار قرار دهند.
دوجی در ادامه به لزوم به روز کردنِ تجهیزات صیادی اشاره کرد و گفت: در خیلی از کشورها صید و صیادی بهروز میشود. در دنیا چیزی حدود یک میلیارد نفر از دریا امرار معاش میکنند. در ایران نیز ما ۱۵۰هزار صیاد مجاز داریم و دو برابر این تعداد صیادان غیرمجاز هستند. اگر به صید و صیادی کمک شود ما هم میتوانیم در دنیا خوب ظاهر شویم، محصولا ت خوبی ارائه دهیم و در دنیا مشتری پیدا کنیم.
مدیرعامل اتحادیهی سراسری تعاونیهای صیادی ایران گفت: ما میتوانیم با نوسازیِ شناورها و موتورها در این حوزه موفقتر شویم. البته از هفتهی قبل کمیتهای در شیلات ایجاد شده برای این موارد و مکاتباتی هم در خصوص تکنولوژی دانش بنیان و کارآفرینی در حوزه صیادی انجام شده است. ما امیدواریم این پروژه پیش برود و بتوانیم خود را به استانداردهای نه در حد درجه یک اما استانداردهای درجه دو برسانیم.