خبرگزاری کار ایران

کارگران شرکت بوئینگ آمریکا در اعتراض به قراردادهای بازنشستگی و عدم افزایش مزد متناسب با تورم اعتصاب می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۹۱۹۹

۲۵۰۰ عضو انجمن بین‌المللی ماشین‌آلات شرکت بوئینگ در ساعت ۱۲:۰۱ صبح به وقت مرکزی در دوشنبه هفته آینده (اول آگوست) اعتصاب خواهند کرد. این کارخانه‌ها در سنت لوئیس و سنت چارلز، میسوری، و ماسکوتا، ایالت ایلینویز آمریکا هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از شبکه سی. ان. ان آمریکا، پس از اینکه اعضای اتحادیه کارگران بویینگ پیشنهاد نهایی قرارداد این شرکت را رد کردند، کارگران کارخانه‌های بخش دفاعی بوئینگ در منطقه سنت لوئیس آمریکا تهدید کردند که هفته آینده دست به اعتصاب خواهند زد. 

۲۵۰۰ عضو انجمن بین‌المللی ماشین‌آلات در ساعت ۱۲:۰۱ صبح به وقت مرکزی در دوشنبه هفته آینده (اول آگوست) اعتصاب خواهند کرد. این کارخانه‌ها در سنت لوئیس و سنت چارلز، میسوری، و ماسکوتا، ایالت ایلینویز آمریکا هستند. 

در بیانیه اتحادیه آمده است: «اعضای ما با صدای بلند و یک صدا درباره اصلاح قراردادهای خود صحبت کرده‌اند. این شرکت همچنان سالانه میلیاردها دلار از زحمت اعضای سخت‌کوش خود به دست می‌آورد.» 

کارگران اعلام کردند: بوئینگ قبلاً حقوق بازنشستگی را از اعضای ما گرفته بود و اکنون این شرکت حاضر نیست به اندازه کافی برای اعضای ما هزینه‌ها را جبران کند. به این شرکت اجازه این کار را ندهید که بازنشستگی اعضای اتحادیه ما را که به سختی به دست آورده‌اند، به خطر بیاندازد. 

در ادامه بوئینگ نیز بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که از نظر خود در رد آنچه قبلا درباره قراردادها و بازنشستگی کارگران خود تصویب کرده بود، عقب نشینی کرده و بازنگری می‌کند. این شرکت گفت که این پیشنهاد معادل ۱۰درصد کسر پایه حقوق کارگران شرکت بوئینگ است. شرکت همچنین پیشنهاد کرد که در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ میلادی سهم ویژه‌ای معادل ۲ درصد از دستمزد کارگران بپردازد و برای فرزندان کارگران، وام‌های تحصیلی نیز ارائه کند. 

در بیانیه این شرکت آمده است: «ما در حال فعال کردن طرح اضطراری خود برای حمایت از تداوم عملیات تولیدی و هوایی در صورت وقوع اعتصاب هستیم.» 

طبق اطلاع یک وب‌سایت در مورد پیشنهاد شرکت، توافق سه‌ساله پیشنهادی می‌تواند میانگین دستمزدها را در سال اول قرارداد به میزان ۷.۲ درصد افزایش دهد و به کارگران ۱۰۰۰ دلار پاداش نقدی بدهد. به گفته بوئینگ، کارگران در سال دوم ۴ درصد و در سال سوم افزایش ۳ درصدی دریافت مزدی خواهند داشت که کارگران با این رقم به دلیل تورم نزدیک ۱۰درصدی آمریکا مخالفت کردند. 

بوئینگ در هر یک از سه سال گذشته زیان‌های عمیقی را متحمل شده است، و با زیان خالص مجموعاً ۱۸.۱ میلیارد دلار از آغاز سال ۲۰۱۹ به فعالیت خود ادامه می‌دهد؛ اما این ضررها عمدتاً به افت فروش هواپیماهای تجاری آن مربوط می‌شود که توسط ۲۰ ماه اخیر زمین گیر شده‌اند. در مارس (اسفندماه) ۲۰۱۹ یعنی سال ۱۳۹۸، به دنبال دو سانحه مرگبار هوایی بویینگ و همچنین کاهش شدید تقاضا برای سفرهای هوایی ناشی از از وحشت کرونا، رکود در بویینگ آغاز شد. 

البته به دلیل اوج جنگ‌های اخیر در جهان، واحد تجاری دفاعی، فضایی و امنیتی این شرکت در دو سال گذشته ۱.۵ میلیارد دلار سود داشته است. اما بوئینگ گزارش داد که در سه ماهه اول سال جاری پس از چندین اتهام قضایی ویژه، از جمله هزینه اضافی ۶۶۰ میلیون دلاری برای بازسازی دو جت ۷۴۷ بویینگ و ۹۲۹ میلیون دلار پرونده فساد در تجارت دفاعی خود، ضرر کرده است. 

در سال اخیر تعداد اخراج‌ها در شرکت رو به افزایش بوده است، به طوری که کارگران در مواجهه با تورم بالا که در حال از بین بردن اثر افزایش دستمزد ارائه شده توسط کارفرمایان است، موضع سخت‌گیرانه‌تری در میز مذاکره اتخاذ کرده‌اند. 

بر اساس داده‌های دانشگاه کورنل، تا پنج ماه اول سال جاری ۱۵۳ اعتصاب در ایالات متحده با حدود ۷۳۵۰۰ کارگر صورت گرفته است که در مقایسه با ۷۸ اعتصاب با حدود ۲۲۵۰۰ کارگر در مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز