درخواست کارگران ابنیه فنی راهآهن جنوب شرق برای عقد قرارداد دائمی کار
کارگران ابنیه فنی راه آهن جنوب شرق زاهدان خواستار عقد قرارداد دائمی با راه آهن هستند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، منابع کارگری در راه آهن گفتند: کارگران ابنیه فنی راهآهن جنوب شرق که تحت مسئولیت پیمانکار به کار نگهداری از خطوط اشتغال دارند، از شرایط کار خود رضایت ندارند و خواستار عقد قرارداد دائمی با راهآهن هستند.
یکی از کارگران ابنیه فنی راه آهن جنوب شرق گفت: حدود ۲۷۰ کارگر در این ناحیه ریلی زاهدان به کرمان با سوابق کاری بالا در سختترین شرایط و آلایندگی در مناطق کویری و بیابانی مشغول کارند که سالهاست به دنبال تبدیل وضعیت استخدامی خود از قرارداد موقت به قرارداد دائمی هستند.
او افزود: کارگرانی که در این ناحیه ریلی کار میکنند، بهترین سالهای عمر خود را در شرایط سخت محیط کویری و بیابانی و با حداقل دریافتی میگذرانند و در این مسیر درگیر انواع بیماریهای روحی و جسمی شدهاند اما به دلیل شرایط سخت کار نه فرصتی برای پیگیری درمان دردهای خود دارند و نه انگیزهای.
او گفت: نودو پنج درصد از کارگران قرارداد موقت هستند که اگر برای رسیدن به حداقل حقوق قانونی خود اعتراض کنند بلافاصله تهدید به اخراج میشوند. با چنین شرایطی اگر کارگری نیاز به کار داشته باشد باید تمام شرایطی که کارفرما برای او تعیین کرده را قبول کند.
او اضافه کرد: قراردادهای موقت قدرت کارفرمایان را به قدری افزایش داده است که حکم کارفرما بر هر حکمی حتی قانون اولویت پیدا کرده است. افزایش حضور پیمانکاران موقعیت کارگران را بیش از پیش تضعیف کرده است. کارگرانی را تصور کنید که نه تنها قرارداد موقت هستند بلکه در شرایط سخت زیر نظر پیمانکاران کار میکنند.
طبق اظهارات وی؛ کارگران قرارداد موقت هیچ کدام از مزایای کارگران قرارداد مستقیم برخوردار نیستند. کارگرانی که در یک محیط کار با هم فعالیت دارند از شرایط قرارداد و مزد یکسان برخوردار نیستند و مزایای رفاهی یکسانی دریافت نمیکنند. در چنین شرایطی کارگران خط و ابنیه چطور میتوانند به لحاظ روحی و جسمی در آرامش باشند.
یکی دیگر از کارگران با بیان اینکه وضع موجود شرایط کار و زندگی را برایمان سخت کرده است، افزود: در گذشته کارگران ابنیه فنی بدون حضور پیمانکاران به صورت رسمی مشغول کار بودند. امکاناتی که در اختیار کارگران رسمی بود قابل مقایسه با شرایط کار امروز ما کارگران پیمانکاری نیست. آنها از امکانات رفاهی و مزدی خوبی بهره میبرند و هزینه اضافهکاریهای آنها نیز به موقع پرداخت میشود.
این کارگر ابنیه فنی با یادآوری اینکه خواهان حذف پیمانکار در ناحیه ریلی جنوب شرق هستیم، در ادامه افزود: در حقیقت امکان بهبود شرایط شغلی برای همه ما وجود دارد اما نمیدانیم چرا شرکت راه آهن ترجیح میدهد از یکسو به همکاری با پیمانکاران ادامه دهد و از سوی دیگر مطالبات مزدی ما را با یک شرکت واسطهای به حساب ما پرداخت کند.
به گفته وی، با وجود فعالیت بازرسان اداره کار و راه آهن، این اتفاقات همچنان در حال رخ دادن است و کارگران مجبورند برای تامین معاش خانوادههای خود به شرایط تعیین شده از سوی پیمانکاران تن بدهند.