حذفِ «خدمات رایگان» کارگزاریهایِ تامین اجتماعی/ درخواست ورود دولت برای جلوگیری از تعدیل نیرو و تعطیلی
خدمات سازمانتامین اجتماعی از ابتدای سال ۱۴۰۱ برای بیمهشدگان رایگان نیست.
به گزارش خبرنگار ایلنا، خدمات الکترونیکی و طرح ۳۰۷۰ که از سال ۱۳۹۹ به عنوان یکی از خدمات نوین سازمان تامین اجتماعی اجرایی شد، از ابتدای سال ۱۴۰۱ برای بیمهشدگان رایگان نیست.
حذف دفترچه درمانی سرآغاز طرح ۳۰۷۰ بود اما پس از آن خدماتی مانند پرداخت هزینههای اروتز و پروتز، خرید خدمت سربازی، کفالت، درخواست بازنشستگی، کمک هزینه ازدواج، ثبت هزینه مراسم ترحیم و… هم از طریق درگاه خدمات غیرحضوری سازمان به نشانی https://eservices.tamin.ir ارائه شدند.
در حال حاضر بستر دریافت غیر حضوری اساس استفاده از این خدمات است. تا سال گذشته، افرادی که امکانات لازم جهت بهرهگیری از این خدمات چون کامپیوترِ شخصی و یا اسکنر را ندارند، میتوانستند با مراجعه به کارگزاران رسمی سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور این خدمات را رایگان دریافت کنند.
با این حال، سازمان تامین اجتماعی با طرح این موضوع که برای ارایه این خدمات کارگزاران سازمان تامین اجتماعی باید هزینه از مردم دریافت کنند و یا اگر کسی تمایل ندارد از طریق کافی نتها خدمات را دریافت میکند، امکان رایگان بودن این خدمات را برداشته است.
بنابر اعلام کارگزاریهای رسمی سازمان، کارگزاران به عنوان «امین سازمان و مردم» نمیتوانند خدمات رایگان را ارایه دهند. به گفته آنها این تصمیم ضمن اینکه موجب «تحمیل هزینه» برای خیل عظیم بیمهشدگان میشود، سبب بحران و تعدیل نیروی کار و کاهش فعالیتهای این مراکز هم میشود.
کارگزاریهای سازمان تاکید دارند که فعالیتهای آنها طبق اساسنامه انجام میشود و آنها بازوی اجرایی سازمان در بخش خصوصی محسوب میشوند. تصمیم سازمان برای غیررایگانسازی این خدمات و تاثیر آن بر فعالیتهای کارگزاریها در حالی است که رهبری سال ۱۴۰۱ را سال «تولید، دانشبنیان، اشتغال آفرین» نامیدهاند.
کارگزاریها با یادآوری این نامگذاری، یادآور شدند که امسال باید با هدف حمایت از اشتغال آفرینی، حمایت از اشتغال در کارگزاریها رسمی تقویت شود تا ضمن کاهش تصدیگری دولت، شاهد افزایش سطح خدمات سازمان و اشتغالزایی مولد باشیم.
به گفته مدیران کارگزاریها؛ فقط در ۱۰ ماهه نخست سال گذشته هزینههای سازمان تامین اجتماعی به واسطه برونسپاری امور، ۳ هزار میلیارد تومان کاهش یافت. این در حالی است که کارگزاریها ۲۰۰ میلیارد تومان برای این موضوع هزینه کردند که در نتیجه به «ورطه نابودی» کشیده خواهند شد.
بنابر این، تصمیم سازمان موجب میشود که در شرایط سخت اقتصادی، پرداخت هزینه برای خدمات رایگان به وجود آید و کارگزاریها ناچارا این هزینهها را از بیمهشدگان دریافت کنند اما توامان بیکاری و تعدیل نیرو در کارگزاریها تشدید میشود.
به همین دلیل، کارگزاریها از دولت میخواهند که در این موضوع دخالت کند و مانع چنین تصمیمهایی در سازمان تامین اجتماعی شود.