معاون دفتر ارزیابی سازمان تشریح کرد؛
عوارض خطرناک برای درمان تامین اجتماعی
معاون دفتر ارزیابی و تعالی خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی، گفت: دو عارضه تقاضای القایی و مخاطرات اخلاقی در نظام سلامت میتواند خریدار خدمت را با هزینه هنگفت و غیر قابل مدیریت مواجه کند.
به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، امیرعباس فضائلی (معاون دفتر ارزیابی و تعالی خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی) با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد چالشهای سازمان تامین اجتماعی در بیمههای دولتی گفت: دو عارضه تقاضای القایی و مخاطرات اخلاقی در نظام سلامت میتواند خریدار خدمت را با هزینه هنگفت و غیر قابل مدیریت مواجه کند که راهکار مواجهه با این موضوع، این است که نظامهای سلامت وضعیت سلامت افراد کشور را احصاء و نیازهای آنها را شناسایی کنند.
وی افزود: نظامهای سلامت با تشکیل پرونده سلامت و غربالگری و مشخص شدن وضعیت سلامت و نیازهای هر فرد متناسب با نیازهای افراد جامعه میتوانند برنامههای خود را تعریف کنند.
فضائلی اظهار داشت: برای اولین بار در برنامه چهارم توسعه به این موضوع تاکید شده که وزارت بهداشت مکلف است نظام جامع اطلاعات سلامت شهروندان ایرانی را ایجاد کند و در برنامههای توسعه بعدی هم تاکید بر این امر بوده است و در برنامه ششم توسعه بر تشکیل پرونده سلامت افراد تاکید شده است.
معاون دفتر ارزیابی و تعالی خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی یکی از بزرگترین ابزارهای سیاستگذاری و اجرایی میباشد که در نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی کشور شکل گرفته است و بالغ بر ۶۰ سال سابقه رسمی دارد و از سال ۱۳۳۱ با نام سازمان بیمههای کارگری ایجاد و در سال ۵۴ به عنوان سازمان تامین اجتماعی قانون آن مصوب میشود.
وی اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۴۴ میلیون نفر بیمه شده سازمان تامین اجتماعی در اقصی نقاط کشور هستند و این ۴۴ میلیون بیمه شده خدمات در حوزههای مختلف تعهدات بلند مدت سازمان مانند بازنشستگی، از کار افتادگی و تعهدات کوتاه مدت درمانی را دریافت میکنند.
فضائلی تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی در نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی کشور در دو حوزه بیمههای بازنشستگی و درمانی ارائه خدمت میدهد و در لایهبندی نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی جزو بیمههای اجباری قرار میگیرد.
تامین اجتماعی هدف و ابزار توسعه
معاون دفتر ارزیابی و تعالی خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی بیان داشت: سازمان تامین اجتماعی با توجه به نقشی که به عنوان بزرگترین خریدار خدمات درمانی در کشور و دومین عرضه کننده خدمات درمانی کشور و کارکردهای متنوعی که اجرا میکند میتواند حوزههای مختلفی را تاثیرپذیر و تاثیر گذار باشد و این تاثیرپذیری و تاثیرگذاری به خصوص در شرایط کشور ما که بحث توسعه یافتگی، انجام برنامههای توسعه، هست تامین اجتماعی را میتوان به عنوان هدف توسعه و ابزار دستیابی به توسعه قلمداد کرد.
وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی با ایجاد تور ایمنی اجتماعی میتواند تنشهای ناشی از تغییرات اجتماعی که بر مردم اثر میگذارد را مدیریت کند و به عنوان یک ابزار ضربه گیر در بحرانهای اقتصادی نقش ایفا کند.
فضائلی با تاکید بر اینکه فلسفه سرمایهگذاری سازمان تامین اجتماعی بر حفظ ارزش ذخایر است گفت: سرمایهگذار سازمان تامین اجتماعی را در دهه ۶۰ به عنوان یک هویت دولتی میدید و شستا تا مدتها به چشم سرمایه گذار سازمان دیده نمیشد تا اینکه شستا در سال ۶۴ شکل میگیرد و گسترش مییابد و اکنون مدیریت بسیاری از بخشهای کلان کشور را بر عهده دارد.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در سازمان تامین اجتماعی ۳۸۷ مرکز درمانی ملکی وجود دارد که این مراکز ۹۵ میلیون بار مراجعه سرپایی را در سال گذشته پاسخ دادهاند و یک میلیون بستری را در سال گذشته داشتهاند و در این مراکز خدمات به صورت رایگان ارائه شده است.
فضائلی در رادیو گفتوگو اظهار کرد: در بخش درمان غیر مستقیم نیز ۵۰ هزار مرکز و ۸۰۰ بیمارستان طرف قرارداد تامین اجتماعی هستند، و از ۷۸۰ بیمارستان طرف قرارداد تامین اجتماعی بیش از ۹۰ درصد آنها دولتی بوده و در آنها تعرفه دولتی دریافت میشود به طوری که ۹۰ درصد صورتحساب بستری در بیمارستانهای دولتی را بیمه پرداخت میکند.