تدوین استانداردهای مهارتی بر اساس روشهای روز دنیا
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تدوین ۲ هزار استاندارد جدید مهارتی در سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور در سال گذشته برای مشاغل و ارزیابی آنها نسبت به ۴۵۰۰ استاندارد در کل ایام گذشته خبر داد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، شریعتمداری حرکت سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور در راستای تدوین استانداردهای آموزشی در سال ۱۳۹۹ را اقدامی سترگ در مسیر توجه به آموزش مهارت، همپای تحولات دنیای کار دانست.
اصغر فیضی، مدیرکل دفتر پژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی سازمان آموزش فنیوحرفهای در راستای این اقدام سازمان آموزش فنیوحرفهای در سال گذشته گفت: تدوین استانداردهای آموزش مهارتی با استفاده از روشهای پویا و سازگار با نیاز بازار کار و همسو با روشها و آخرین متدهای جهانی و بین المللی صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: دفتر پژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی تحت نظارت معاونت پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور طی یک برنامه ریزی منسجم یکساله در سال ۱۳۹۹ با استفاده از ظرفیتهای درونسازمانی اعم ازکارشناسان برنامهریزی درسی دفتر و ادارات کل آموزش فنی وحرفهای استانها و ظرفیتهای برونسازمانی شامل خبرگان بازارکار، اتحادیه ها، صنوف، مراکز علمی و پژوهشی و مربیان و با رویکرد شایستگی محور نسبت به تشکیل کارگروههای تدوین اسناد حرفه اقدام و استانداردهای شایستگی و ارزشیابی را تدوین کرده است.
مدیرکل دفتر پژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی سازمان آموزش فنیوحرفهای موضوعات اصلی و ساز و کارهای مورد استفاده در تدوین این استانداردها را به شرح زیر دانست:
- قانون نظام جامع آموزش وتربیت فنی، حرفهای و مهارتی
- استفاده از تکنیکهای جهانی و بروزنیازسنجی و تجزیه و تحلیل حرفه و شغل (DACUM-دیکوم)
- استفاده از تکنیکهای جهانی و بروز برنامه ریزی درسی مبتنی بر الگوی (CompetencyBased Training) - آموزش بر مبنای شایستگی
- مبنا قراردادن کد حرفههای منتخب از سند بین المللی طبقهبندی مشاغل و حرف ایسکو ۲۰۰۸
- جلب مشارکت و همکاری خبرگان حرفه ای، صاحبان صنعت از جمله شرکتها و موسسات بخش خصوصی، اتحادیه ها، صنوف و مجامع صنفی و مراکز علمی و پژوهشی در هر حوزه کاری مرتبط با هر حرفه.
فیضی در ادامه تصریح کرد: در این سند پس از طراحی نقشه راه آموزش حرف و مشاغل ضمن شناسایی مشاغل با توجه به بازارکار و اسناد بین المللی ایسکو (ISCO) و ایسکد (ISCED)، مشاغل تحلیل شده و شایستگیهای مورد نیاز تعیین شده و سطحبندی شایستگیها صورت میپذیرد.
وی افزود: رویکرد تدوین استانداردهای آموزش مهارت تاکنون رویکرد شغلی بوده است و به دلیلعدم پاسخگویی این رویکرد به نیازهای بازار کار، از رویکرد تدوین سند حرفه و رویکرد شایستگی استفاده شده و عناصر شایستگی تدوین و معیارهای عملکرد تعیین میشوند.
این سند بر اساس سطوح صلاحیت حرفهای قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی طراحی و زمینه استقرار این نظام را فراهم میسازد.