فصل جدید همکاری سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور و دانشگاه آزاد اسلامی
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، در نشست امضای تفاهم نامه سازمان و دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اعتبارزائی مدارک دانشگاهی با آموزشهای مهارتی محقق میشود.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور و سیدمحمد بطحایی، معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با هدف نیل به رشد و توسعه اقتصادی بر پایه عدالت در راستای مهارت افزایی و ارتقای دانش حرفهای نیروی کار کشور و اجرای طرح ملی «توانمندسازی مهارتی دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاهی با رویکرد اشتغال»، ۲۶ اسفند ماه سال جاری در محل این سازمان تفاهم نامه همکاری امضا کردند.
هاشمی با اشاره به لزوم تغییر همراه و همگام با سرعت تغییرات تکنولوژی گفت: اراده ملی باید بر تغییر باشد.
وی ادامه داد: ریزش یک میلیون شغل در دوران شیوع کرونا، ضرورت تحول در حوزه تکنولوژی مطابق با نیاز بازار و بازنگری در سرفصلها و نگرشهای کلان را نمایان کرده و دیگر نمیتوان با تفکرات گذشته به نیاز جامعه پاسخ گفت.
هاشمی در ادامه سخنان خود با بیان این که دانشگاه آزاد باید به عرصه بین المللی ورود کند، ایران را در زمره کشورهای دانشجو فرست نام برد و افزود: این مقوله باید با هدف دستیابی و انتقال تکنولوژی روز کشورهای جهان انجام شود و سرمایهگذاری تلقی شود.
در ادامه، هاشمی، در خصوص برنامههای سال آتی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور گفت: در طول ۴ دهه حدود ۸۰ مرکز صنعتی دارای مراکز جوار کارگاهی و آموزشی بوده اند، که با هدف «جامعه محوری مهارت» به این تعداد در ۱۸ ماهه اخیر ۸۰ واحد افزوده شده است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور از ایجاد ۱۴۰۰ مرکز جوار کارگاهی آموزش مهارت به عنوان برنامه این سازمان در سال آینده خبر داد.
معاون وزیر تعاون با اعلام این خبر که در طول ۴۰ سال، تنها ۱۷ مرکز تخصصی مهارت آموزی وجود داشت که طی یک سال اخیر با ایجاد ۵۰ مرکز تخصصی مهارت آموزی با هدف لحاظ کردن پیوست نیروی انسانی توانمند در صنعت این رقم به ۶۷ مرکز افزایش یافته است که میتوان به دپارتمان ملی مهارت مشاغل خانگی و دپارتمان مهارت دریایی، مرکز تخصصی گاز و نفت بوشهر و… اشاره کرد.
هاشمی در همین رابطه گفت: مراکز تخصصی در قالب «دپارتمانهای تخصصی مهارتی» و شرایط اقلیمی کشور پیش بینی و فعالیت خود را آغاز کرده اند.
هاشمی گفت: ۴۵ درصد از مراجعین به مراکز سازمان برای مهارت آموزی فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، لذا باید تدبیری اندیشیده شود تا بخشی از واحدهای درسی در قالب مهارت آموزی به دانشجو و در حین تحصیل ارائه شود.
وی با اشاره به ظرفیت قانون شورای عالی مهارت و پیش بینی ۸ سطح مهارتی تا دکترا، اظهار داشت: در همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی نیز میتوان با استفاده از همین قانون، به تربیت تکنسین و کارشناس ماهر روی آورد تا اعتبارزایی در مدارک دانشگاه با توانمندسازی افراد ایجاد شود.
در ادامه هاشمی، پیشنهاد کرد ۷ استان محروم با پایه مهارتی پایین و نرخ بیکاری بالا با همکاری دو دستگاه پایلوت این امر قرار گیرند.
رئیس سازمان آموزش فنی وحرفهای کشور بیان کرد: این سازمان در یک سال گذشته ۲ هزار استاندارد ارزیابی، شایستگی، حرفه و شغل را مطابق با نیاز بازار تدوین کرده است و در سال جدید هم تدوین ۲ هزار استاندارد را در برنامه دارد.
وی همچنین از ۱۵ کشور همسایه ایران به عنوان فرصتی ارزشمند برای توسعه تعاملات بین المللی با رویکرد توسعه صلاحیت حرفهای و تربیت نیروی با مهارت در اجرای تفاهم نامه منعقده بین سازمان و دانشگاه آزاد نام برد.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی: ۱۲۰ آموزشکده فنی و حرفهای دانشگاه آزاد به «دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» تبدیل میشوند.
در ادامه، سیدمحمد بطحایی، معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، ضمن ابراز خرسندی از همکاری بین سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با دانشگاه آزاد، گفت: حلقه مفقوده در توسعه کشور ما بیتردید فاصله آموزش با نیاز واقعی بازار کار است و آموزشهای ما از سطح مدرسه تا آموزش عالی با نیاز بازار فاصله دارد.
بطحایی ادامه داد: دو شورای تخصصی برنامه ریزی و شورای گسترش آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی که برای نخستین بار در دانشگاه آزاد تشکیل شده است، میتواند پل ارتباطی محکمی میان دانش و مهارت باشد.
وی گفت: از طریق استفاده از ظرفیتهای دو شورای نامبرده در نظر داریم در وهله اول استانداردهای آموزشی منطبق با سرفصلهای درسی را با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور تدوین کرده و در مرحله بعد، ۴۰ درصد سرفصلهای درسی دانشگاه را به مهارت آموزی اختصاص دهیم.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اگر طی ۲ سال آینده تنها در ۱۰۰ واحد دانشگاهی با ایجاد کارگروههای تخصص و مهارت این مهم تحقق یابد، تحولی عظیم در زمینه مهارت آموزی دانشگاهیان رخ خواهد داد.
وی در ادامه بر تشکیل کمیته استانی مشترک در راستای اجرای تفاهم نامه مذکور تأکید کرد.
براساس این گزارش اهم تعهدات مشترک سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور و دانشگاه آزاد اسلامی در این تفاهم نامه موارد ذیل است:
- فراهمسازی زمینه اجرای واحدهای درسی کارآموزی، کارورزی، آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه در مراکز آموزش فنی و حرفهای دولتی و غیردولتی سازمان و یا تطبیق آنها با دورههای آموزش مهارتی بر اساس قراردادهای مرتبط.
- مشارکت در راه اندازی مدارس عالی مهارتی در سطح ملی و منطقهای در کشورهای عراق و افغانستان و سایر کشورهای هدف.
- برگزاری دورههای آموزشی مشترک برای مدرسین و مربیان با همکاری دانشگاه و مرکز تربیت مربی سازمان.
- سنجش مهارت و کارآمادگی دانشجویان قبل از پایان تحصیلات و الحاق گواهینامه مهارتی مرتبط به دانشنامه فارغ-التحصیلان.
- تنظیم جدول تطبیق استانداردهای آموزشی سازمان با برخی واحدهای درسی رشتههای تحصیلی دانشگاه در راستای اعتباربخشی به گواهینامههای مهارت جهت ارجاع به شورای تخصصی برنامهریزی آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه و سایر مراجع ذیربط در تصویب برنامههای درسیِ رشتههای تحصیلی دانشگاهی.
بنا براین گزارش با توافق طرفین مقرر شد کارگروه مشترک با حضور نمایندگان حوزه آموزش و پژوهش دو دستگاه به منظور عملیاتی کردن مفاد تفاهم نامه تشکیل شود.