بیانیه مشترک معلمان و مربیان غیررسمی برای رفع تبعیض/ تاکید بر راهکار مبتنی بر حل مسئله از طریق مشارکت گروهها
معلمان و مربیان غیررسمی سالهای۱۴۰۰-۱۳۹۲ شاغل در مدارس دولتی در راستای رفع بیعدالتی و تبعیضات ناروا در حوزه مصوبات و قوانین تبدیل وضعیت قبل و پس از سال ۱۳۹۲ بیانیهای را صادر کردند.
به گزارش ایلنا، در بخشی از بیانیه این گروه از معلمان آمده است: در چشمانداز ۵ سال آینده، عمدهترین چالش دولت و به تبع وزارت آموزش و پرورش مسئله ساماندهی هزاران نفر معلم غیر رسمی در وزارت آموزش و پرورش با درنظر گرفتن بازنشستگی ۴۰۰هزار نفری معلمان و عدم پاسخگویی ظرفیت سختافزاری و نرمافزاری تامین نیروی انسانی از طریق دانشجو معلم و کنکور سراسری است. سالهاست که طرحهای غیرکارشناسی و تصمیمات غیرمسئولانه، بحران تامین نیروی انسانی را نه تنها حل نکرده بلکه عمیقتر نیز نموده است. قربانیان تصمیمات غیراصولی و سلیقهای این وزیر و آن وکیل صرفاً آرزوهای بر باد رفته جوانان فرهیختهای بوده که به عشق معلمی مصائب را تحمل کردهاند. فقدان اراده حاکمیت در مواجهه با معلمان غیررسمی و تعیین تکلیف نیروهای بکارگرفته شده بعد از سال ۱۳۹۲ متاسفانه دور و تسلسلی ایجاد کرده که حاصل آن جز آشفتگی و درهم ریختگی و تبعیض و بیعدالتی مضاعف چیز دیگری نبوده است. امری که با هر اصولی اعم از اسلامی، اخلاقی و قانونی در ضدیت آشکار قرار دارد.
این بیناینه افزوده است: معلمان و مربیان غیررسمی بعد از سال ۱۳۹۱ (۱۳۹۲) در چهارچوب عقلانیت معتقدند اتخاذ تصمیم برای سامان بخشی به هر مجموعهای اساساً بدون همراهی بدنه آن مجموعه ناممکن خواهد بود؛ امری که غفلت از آن آسیبهای فراوانی به جامعه آموزشی کشور تحمیل نموده است. تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش و چگونگی تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی (معلمان خرید خدمات آموزشی، معلمان حق التدریس، مربیان پیش دبستانی، سربازمعلمان و معلمان برونسپار) در حال حاضر دیگر یک مشکل صرف نبوده بلکه به یک مسئله اساسی بدل گشته و قاعدتاً هر گونه طرح یا پیشنهادی هم که ارائه میگردد الزاماً بایستی معطوف به حل مسئله مورد نظر و در راستای گرهگشایی با همفکری و مشارکت این نیروها ارائه گردد. هیچ تصمیم و طرحی بدون اتکا به نظرات و دغدغههای این قشر از فرهنگیان قابل حصول نبوده و قاعدتاً از سوی ایشان پذیرفتنی نیست. دیدگاهی که فاقد مسئله محوری باشد بدون شک راهکار مناسبی نیز ارائه نخواهد داد. مجموعه افراد، نهادها و حتی نمایندگانی که بر جزئیات مسئله آگاهی و اشراف کاملی ندارند قطع به یقین جهت حل مسئله، قابلیت و توانایی لازم برای ارائه راهحلی عادلانه و کارشناسانه را ندارند.
در ادامه این بیانه به تاثیرپذیری ناآگاهانهی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی اشاره و از انفعال نمایندگان در برابر برخی مصوبات بالادستی انتقاد شده است.
نویسندگان این بیانیه دیدگاههای دولت و به تبع آنعدم مسئولیتپذیری دولت و مجلس را مورد نقد قرار دادند و تاکید کردند که ورود نهادهای غیرمرتبط و مداخلات آنها در امور حاکمیتی آموزش و پرورش و همچنین اقدامات غیرکارشناسی برخی نمایندگان مجلس در جهت نگارش آییننامه برای مصوبهی ۳۱۷۷ شورای انقلاب فرهنگی و معرفی آن به عنوان طرح، آشفتگی بدنبال خواهد داشت.
نویسندگان این بیانیه در مورد راهکارها یادآور شدند: بر این باوریم تعامل میان گروههای یاد شده، وزارت آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی بوده و معتقدیم بدون در نظر گرفتن دغدغهها و شرایط حاکم بر این معلمان، نه تنها مسئلهای حل نمیگردد بلکه سیکل معیوب استخدام-قراردادی همچنان به حیات پر از خود ادامه میدهد. امری که دقیقاً برخلاف فرمایشات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش است. با توجه به وضعیت موجود مشفقانه توصیه میکنیم، مسئولین و نهادهای دخیل در امر آموزش و پرورش یعنی وزارت آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی از تصمیمات خلق الساعه پرهیز کرده و برای خاتمه دادن به آشفتگی، بیعدالتی و تبعیض حاکم مابین معلمان غیر رسمی (شاغل در مدارس دولتی) بعداز سال ۱۳۹۲ با معلمان غیررسمی (شاغل در مدارس دولتی) قبل از سال ۱۳۹۲ در یک تعامل دوسویه با گروههای چهارگانه راهکاری مبتنی بر حل مسئله را طراحی نمایند.
در بخش پایانی این بیانیه آمده است: پیرو بیانات مقام معظم رهبری اراده همه ما بایستی معطوف بر ساماندهی به معلمان موجود با ارائه راهکار اصولی باشد. هر طرحی که ارائه میشود باید با نیازهای آموزش و پرورش و گروههای پنجگانه همخوانی معناداری داشته و اصول اولیه عدالت و جامعیت در آن جاری و ساری باشد. لذا با توجه به موارد مطرح شده تنها با لحاظ نمودن دغدغه گروههای پنجگانه است که حل مسئله رخ میدهد در غیر این صورت دوگانگی، تبعیض و بیعدالتی مستمراً بازتولید شده و شوربختانه چشمانداز روشنی برای آموزش و پرورش کشورمان نخواهیم داشت.
◇معلمان خرید خدمات آموزشی سالهای ۱۴۰۰-۱۳۹۳
◇معلمان حقالتدریس سالهای ۱۴۰۰-۱۳۹۲
◇مربیان پیشدبستانی سالهای ۱۴۰۰-۱۳۹۱
◇سرباز معلمان سالهای ۱۴۰۰-۱۳۹۱
◇معلمان برونسپار سالهای ۱۴۰۰-۱۳۹۱