در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
نارضایتیهای روزافزونِ مستمریبگیران از خدمات بیمه تکمیلی/ کانون عالی بازنشستگان نظارت را کنار گذاشته است
عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران با اشاره به نارضایتی مستمریبگیران از خدمات بیمه تکمیلی گفت: «بارها از کانون عالی بازنشستگان خواستهایم که نظارت خود را بر اجرای قراردادی که منعقد کرده، محکم و چارچوبدار کند.»
علی اکبر عیوضی، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه از آنجا که کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی بر قراردادی که با شرکت آتیهسازان حافظ به منظور ارائه خدمات بیمه تکمیلی منعقد کرده است، نظارتی ندارد، بازنشستگان متضرر شدهاند، گفت: «این شرکت روند پرداخت هزینههای درمان تکمیلی بازنشستگان را طولانیتر کرده است و آنها را با ۳ تا ۶ ماه تاخیر میپردازد؛ البته به ادعای این شرکت، هزینهها، ظرف ۲۴ساعت پرداخت میشوند؛ اما بررسیهای ما نشان میدهد، که تنها هزینههای ناچیز و پایین درمان در این مدت زمانی پرداخت میشوند.»
وی افزود: «بارها از کانون علی بازنشستگان تامین اجتماعی خواستهایم که نظارت خود را بر این شرکت محکم و چارچوبدار کند؛ اما کانون عالی توجهی به این خواسته نمایندگان بازنشستگان نشان نداده است و حتی قرارداد جدید بیمه تکمیلی را با همین شرکت منعقد کرده است. این در حالی است که آتیهسازان حافظ روال پرداخت هزینههای درمانی تکمیلی بازنشستگان را سختتر هم کرده است و لذا حتما باید نظارت کانون عالی به عنوانِ واگذارنده مستمر باشد.»
عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران با بیان اینکه بازنشستگان زیادی وجود دارند که از خدمات آتیهسازان رضایت ندارند، افزود: «۷۰ درصد از مستمریبگیران از خدمات بیمه تکمیلی رضایت ندارند و آن ۳۰ درصد هم به دلیل پایین بودن هزینههای درمان، به پولشان دست مییابند. این در حالی است که سازمان تامین اجتماعی در قرارداد جدید در هر ماه به ازای هر بازنشسته، ۲۱ هزار تومان به آتیهسازان پرداخت میکند و ۴۴ هزار تومان هم تحت عنوان عنوان سهم بازنشسته از مستمری وی کسر و در مجموع از بابت هر بازنشسته در هر ماه ۶۵ هزار تومان به آتیهسازان پرداخت میشود.»
وی افزود: «در نتیجه پولی که به شرکت آتیهسازان حافظ پرداخت میشود، مشخص و مستمر است اما پرداخت هزینهها با تاخیر و دوندگی بسیار بازنشستهها انجام میشود؛ تا جایی که تعداد زیادی از بازنشستگان قید دریافت هزینههای درمان خود را میزنند. بارها دیدهایم که از عصبانیت مدراک درمان و فیش هزینههای خود را دور میاندازند تا از فکر پیگیری کار خود رها شوند. در زمان قرارداد قبلی بازنشستهای مراجعه کرد و گفت که آتیهسازان من را به خاطر پرداخت ۱۰۰ هزار تومان هزینه اورژانس، ۸ مرتبه بین بیمارستان طالقانی، الغدیر و دفتر شرکت جابجا کرد و ۷۵ هزار تومان هزینه آژانس بر روی دستم گذاشت.»
بی سرانجامی جمع آوری الکترونیک مدارک
عیوضی با بیان اینکه قرار بود که آتیهسازان تمام امور مربوط به جمع آوری مدارک درمان بازنشستگان را به صورت الکترونیک سامان دهد، گفت: «درسرهای بازنشستگان برای جمع آوری مدارک و انتقال آنها به نمایندگیهای آتیهسازان حافظ اینقدر زیاد است که این شرکت تصمیم گرفت کار را به صورت الکترونیک پیش ببرد؛ اما به دلیل آماده نبودن مراکز درمانی، سالها تعلل برای آماده کردن زیرساختها از سوی آتیهسازان حافظ و سرانجام نبود نظارت و پیگری کافی از سوی کانون عالی بازنشستگان، این کار ممکن نشده است و بازنشستگان همچنان باید به شکل حضوری به مراکز درمان و نمایندگیهای بیمه مراجعه کنند؛ آنهم با این سن و سال و خطر ابتلا به کرونا در مراکز درمانی.»
به رسمیت نشناختن هزینههای تست کرونا
وی با اشاره به گلایههای بازنشستگان از سقف پوشش هزینههای درمان تکمیلی که در قرارداد جدید مشخص شدهاند، گفت: «برای نمونه قرار شده بود که در قرارداد جدید هزینههای تست کرونای بازنشستگان پوشش داده شود اما با وجود گذشت ۳ ماه از قرارداد جدید همچنان تکلیف اضافه کردن این بند به قرارداد مشخص نیست و حتی اگر پوشش هزینههای کرونا در قرارداد جدید به رسمیت شناخته شود، از آنجا که ۶ ماه زمان میبرد تا هزینههای آن پرداخت شود، به فرض اضافه شدن به قرارداد در ماه آینده، در سال ۹۹ به هیچ یک از بازنشستگان هزینههای تست کرونا پرداخت نمیشود.»
عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران، افزود: «گفته شده است که سقف پرداخت هزینههای درمان ۴۰ میلیون تومان است اما با این روال جمع آوری مدارک درمان بازنشستگان و تاخیر در پرداخت هزینهها و استفاده نکردن بازنشستگان از تمام آیتمهای مندرج در قرارداد که هر کدام سقف هزینهای مشخصی را دارند، ۱ درصد از بازنشستگان هم نمیتوانند از سقف پوشش هزینهها استفاده کنند؛ حتی از برخی از خدمات در طول سال تنها میتوان ۱ بار استفاده کرد. برای نمونه سقف خدمات پاراکلینیکی ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است. در نتیجه با یک بار استفاده از آن، سقف هزینههای پر میشود.»
وی با بیان اینکه کانون عالی بازنشستگان باید پیش از انعقاد قرارداد با این شرکت رضایت بازنشستگان را جویا شود، گفت: «اگر کانون بر اجرای مفاد همین قراردادِ محدود هم نظارت نکند، شرکت طرف قرارداد ترجیح میدهد که همچنان هزینههای بازنشستگان را با تاخیر پرداخت کند؛ چراکه به هر حال پولی که ماه به ماه از بازنشستگان و سازمان کسر و به آن پرداخت میشود، در سیستم بانکی مینشیند و به آن سود تعلق میگیرد. در نتیجه هرچه خواب پول در بانک طولانیتر شود، به نفع شرکت است.»
سازمان تامین اجتماعی کوتاهی کرد
عیوضی با بیان اینکه بازنشستگان تامین اجتماعی نباید دغدغه پوشش هزینههای خدمات درمانی توسط بیمه تکمیلی را میداشتند و سازمان تامین اجتماعی نباید بازنشستگان را به سمت استفاده از این خدمات سوق میداد، گفت: «سازمان باید با توسعه زیرساختها تمام این خدمات را در مجموعههای درمانی خود ارائه میکرد تا بازنشستگان به استفاده از بیمه تکمیلی مجبور نشوند؛ اما چون کوتاهی میکند و دولت هم به مسئولیتهای خود در قبال تامین درمان همگانی از محل درآمدهای عمومی و مالیات و… عمل نکرد، بازنشستگان ناچار به استفاده از بیمه تکمیلی شدهاند. متاسفانه بازنشستگان تامین اجتماعی فریادرسی ندارند و کانون عالی هم در مورد نظارت بر اجرای قرارداد کوتاهی میکند.»