وقتی که «تخممرغ» غذای لوکس میشود/ ۸۰ درصد از کارگران صنعت پوشاک گرسنگی را تجربه میکنند
۸۰ درصد از کارگران صنعت پوشاک، برای تامین خوراک کودکان خود، گرسنگی را تحمل کردهاند. تخممرغ برای این گروه از کارگران یک کالای لوکس محسوب میشود.
به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از رویترز، داستان زندگی و سرگذشت کارگران شاغل در صنعت پوشاک و مد، دردناک و پر از رنج است. شنیدن داستانهای دردناک، بهرهکشی و استثمار کارگران موضوعی جدید نیست بلکه این مولفهها بخشی از صنعت پوشاک جهان هستند.
تمام کارگران جهان از آثار منفی ویروس کرونا در امان نماندهاند اما کارگران شاغل در صنعت پوشاک آسیب بیشتری دیدهاند. در این روزها یعنی دوران سلطه ویروس کرونا بر جهان، بسیاری از کارگاههای بزرگ و کوچک تولید پوشاک تعطیل شدهاند. به تبع تعطیلی کارگاهها، بسیاری از کارگران شغل و درآمد خود را از دست دادند و از تامین معیشت زندگی خود محروم شدهاند. فقر و گرسنگی، ثمرهی تعطیلی کارگاهها و بیکاری گسترده کارگران شاغل در صنعت پوشاک است. اگرچه کارگران این صنعت، سالها کار کردهاند اما از فرصت پسانداز برخوردار نبودند. کارفرمایان، کارگران را با بیمهری و رفتار به دور از انصاف در این شرایط بحرانی رها کردهاند.
دستمزد کارگران در این صنعت ناچیز است. بنگلادش، دومین کشور تولیدکنندهی پوشاک در جهان، حداقل دستمزد کارگران را ۱۰۰۰ دلار (کمتر از ۵۰ سنت در ساعت) تعیین کرده است. اتیوپی، یکی دیگر از کشورهایی است که در تولید پوشاک فعالیت میکند. کارفرمایان در اتیوپی فرصت بیشتری برای استثمار کارگران دارند به دلیل اینکه این کشور آفریقایی حداقل دستمزد قانونی را تعریف نکرده است.
گزارشهای منتشر شده در سراسر جهان نشان میدهد، حدود نیمی از کارگران صنعت پوشاک از یک سوم آنچه که برای تامین مایحتاج خود نیاز دارند، برخوردار نیستند. به همین دلیل، کارگران صنعت پوشاک نه تنها فاقد قدرت پسانداز هستند بلکه بدهکاری آنها همیشه بیش از درآمدشان است.
پس از شیوع کرونا، برندهای بزرگ تجاری پوشاک به تعهدات خود در قبال کارفرمایان عمل کردند و میلیاردها دلار به تامینکنندگان پوشاک پرداخت کردند. ماههای گذشته، کارگران؛ قشر فراموش شدهی چرخهی پرداخت بودند. برندهای مطرح پوشاک در جهان، مدعی «مسئولیتپذیری اجتماعی» هستند اما عملکرد و ادعای آنها بهطور کامل متفاوت است. برندهایی که از شهرت جهانی برخوردار هستند، کارگران را به دست فراموشی سپردند و هیچ غرامتی به آنها پرداخت نکردند.
کمپین «لباس تمیز» حامی حقوق کارگران صنعت پوشاک است. بنابر گزارشهای منتشر شده از سوی این کمپین، این گروه شغلی در سه ماهه اول شیوع کرونا دستکم سه میلیارد دلار درآمد خود را از دست دادهاند. همچنین وضعیت تغذیهی کارگران صنعت پوشاک مورد توجه این کمپین حمایتی است. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی «لباس تمیز»، ۸۰ درصد از کارگران صنعت پوشاک، برای تامین خوراک کودکان خود، گرسنگی را تحمل کردهاند. «تخممرغ» یک کالای لوکس برای کارگران محسوب میشود.
تلاشهای فعالان حقوق کارگران صنعت پوشاک، تا حدودی به بهبود وضعیت آنها کمک کرده است. فعالان حقوق کار و کارگر، برخی از برندهای مطرح پوشاک را برای حمایت از کارگران تحت فشار قرار دادند اما برندهای پوشاک، پرداخت غرامت را به کندی انجام میدهند یا با بهانههای مختلف از انجام آن طفره میروند.